Citat:
Ursprungligen postat av
Du-Hast
För en lekman som jag men undra om någon vet hur mkt han drev på angående att få springa i TV ?
Han pratar om en pusselbit som enligt mig handlar om att han inte fick vara med på den riktiga rekonstruktionen. Vilket då kan tyda på att han är rädd att dom inte tror på honom som vittne!
Det finns kanske en starkare röd tråd i hans agerande som GM byggt på rädsla än som clown(vittne)
Han kände väl någon sedan gammalt på SVT, eller om det var via sin forna anställning på SR han fick kontakt, att denne drog i trådar? Minns inte. Men har för mig att Folke Rydén på Rapport nämnt att han tyckte det var konstigt att han ville springa, men att de lät honom? Kan minnas fel.
Jag tror han som vittne kände sig just "förbisedd" (som nämns i teve-inslaget) och lite kränkt över att inte få vara med i den stora rekonstruktionen. Han kan ju ha överskattat sina egna iakttagelser, kanske även "insatser"? Som vittne var det väl ett äventyr av rang på livets eftermiddag att delta? Vara viktig.
Som gärningsman hade han ju eventuellt kunnat vara med och styra på platsen till hans fördel? Bränna sitt utseende för övriga närvarande? Att statsministers mördare skulle delta på rekonstruktionen är ju en svindlande tanke. Eventuella misstankar mot honom framöver skulle ju filas ner? Dock hade han ju om Lisbeth varit med kunnat bli utpekad så det sjunger om det? Det hade han ju även hans teve-rekonstruktion/intervju och medverkan i övrig media kunnat innebära?
En skev tanke (rent av Hollywoodsk), är ju annars att han medverkar i teve och tidningar enbart för att dokumentera Palmes mördare (han) för eftervärlden? Av grandiositet. Det var ju trots allt en av dåtidens mest märkvärdiga och kända personer han hade mördat. Och att han för eller senare skulle åka dit, hade han nog räknat med? Som sagt, en tanke.