2025-11-29, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny98
Det handlar absolut om att man byte gener på den samlade befolkningen i Sverige. Samtidigt är det problematiskt att inte erkänna vissa människor som svenska trots sin utländska bakgrund. Till exempel Alice Bah Khunke. Enligt alla de kriterier som ställs upp borde hon inte vara svensk. Utländska biologiska föräldrar, svart i hyn. Men ändå tror jag alla i hennes omgivning uppfattar henne som genuint svensk. Det finns också manliga exempel. Till exempel Daniel Nannskog. En biologisk far som är afroamerikan. Borde inte räknas som svensk enligt SD:s urvalsprocess, men däremot enligt Expos urvalsprocess.

Har vi tagit emot för stora volymer? Svar ja. Men demografiska förändringar tar tid innan de ger effekt. Se på Kina där det tog många decennier innan enbarnspolitiken gav effekt på barnafödandet. Och samma effekt får vi just nu när vi har tagit emot hundratusentals invandrare de senaste 40 åren. Vi är oundvikligen på väg att bli ett blandsamhälle, om man sedan kallar det för folkutbyte är kanske inte en relevant diskussion. Vi måste bara hoppas att den andra och tredje generationens muslimer inte blir lika konservativa som deras föräldrar har varit, utan blir påverkade av det samhälle de lever i.
Du tillskriver SD en binär syn på ras, etnicitet och kultur som partiet inte har. Naturligtvis accepterar Sverigedemokraterna adopterade, blandbarn och till och med invandrare inom en bredare kulturell svenskhet. Vad SD vänder sig mot är när den etniska demografin förändras till en sådan grad att naturlig assimilering inte är möjlig. Alice Bah Khunke (1/2 etnisk svensk) är överhuvudtaget inte föremål för diskussionen eller Mattias Karlssons fru som är 1/2 etnisk indier. Det är inga adopterade, blandbarn, migranter gifta med svenskar eller för den delen kulturellt anpassade migranter som går runt och oroar sig för Sverigedemokraterna eftersom partiet inte utgör ett hot mot dem. De enda som kanske bör oroa sig är kriminella icke-assimilerbara gängkriminella "ghettoblasters".
Citera
2025-11-29, 17:46
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necris
Han har helt rätt, genetiska grupper är vädigt tydliga och det är erkännt. Han sa inte att man kan se var de föddes, han sa man kan se var de kom ifrån, dvs deras "genetiska bakgrund". Det är ju precis exakt tvärt om den slutsatsen du drar av hans kommentar. Du kommer fortfarande från ångermanland om du flyttar till jämtland. På precis samma sätt kan ingen någonsin "bli" svensk, de kommer fortfarande från sitt land oavsett om de bor här eller ej. Om de sedan fortsätter skaffa barn innom sin grupp så kommer de ALDRIG bli svenskar. Om de däremot varje generation får barn med någon som är helsvensk så kommer de över generationen bli mer och mer svenska tills den dag då de är lika svenska som svenskar i snitt är.
Så om mina föräldrar från Jämtland bor i Ångermanland när de föder mig så får jag DNA från Ångermanland?

Berätta om DNA. Är det något som flyger i luften och landar när man föds?

Vad händer om en svarting flyttar till Ångermanland och får barn där. Blir de också märkta med Ångermanland dvs "svenskar"?

Den här tråden har attraherat de dummaste flugorna. Min spekulation är att de dras till ordet Folkutbyte som mycket riktigt är en stor ko-mocka.
Citera
2025-11-29, 17:47
Medlem
Benny98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Du tillskriver SD en binär syn på ras, etnicitet och kultur som partiet inte har. Naturligtvis accepterar Sverigedemokraterna adopterade, blandbarn och till och med invandrare inom en bredare kulturell svenskhet. Vad SD vänder sig mot är när den etniska demografin förändras till en sådan grad att naturlig assimilering inte är möjlig. Alice Bah Khunke (1/2 etnisk svensk) är överhuvudtaget inte föremål för diskussionen eller Mattias Karlssons fru som är 1/2 etnisk indier. Det är inga adopterade, blandbarn, migranter gifta med svenskar eller för den delen kulturellt anpassade migranter som går runt och oroar sig för Sverigedemokraterna eftersom partiet inte utgör ett hot mot dem. De enda som kanske bör oroa sig är kriminella icke-assimilerbara gängkriminella "ghettoblasters".

Om assimilerade svenskar inte har någon betydelse för att få betraktas som svensk, varför har man då en diskussion alls om folkutbyte? Vad hoppas man på att åstadkomma? Det blir ingen grandios repatriering i megaformat, det har gått för lång tid för att det ska vara möjligt. I bästa fall kan vi utvisa de värsta rötäggen eller muta ett fåtal att ge upp sitt medborgarskap.
Citera
2025-11-29, 17:49
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finporslinet
Etnisk rensning är det som pågår i Sverige just nu för övrigt. Du stödjer det, förmodligen utan att veta om det då jag ärligt talat tror du är för korkad för att inse det. Du är inte hjärntvättad, bara korkad.

Du talar till och med emot dig själv då Sverige har blivit ett mycket sämre land från när det var homogent fram tills idag. Massinvandringen har försämrat landet. Och sämre kommer det att bli, den saken är glasklar. De enda som tycker annorlunda är marxister och korkade människor, du tillhör den andra kategorin.
Etnisk rensning enligt wikin.
Citat:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Etnisk_rensning
Etnisk rensning avser strategi eller politik med syfte att stärka en folkgrupps ställning genom att tvångsvis (med våld) förflytta eller döda människor på grund av annan etnisk tillhörighet
Så vi svenskar blir flyttade med tvång eller dödas av invandrare, med en politisk strategi? Vem har satt upp den strategin? Hur många svenskar dödas i år av den strategin?

Hittar du på en egen betydelse av alla ord? T.ex "alla" och "ord"?
Citera
2025-11-29, 17:53
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mosquitoseven
Om någon uppvisar Dunning Kruger-effekten här så är det ju du själv.

Wikipedia är inte ens godkänd som källa på Universitet du kan inte ta allt som skrivs där för sanning, seriöst kom in i matchen.
Blir patetisk när du tror att Wikipedia är facit på all kunskap på planeten angående att stolt deklamera.
Definitionen att man måste ha två etniskt svenska föräldrar för att själv vara etnisk svensk lärde jag mig på Universitetet. Men eftersom det har dribblats med korten av politiska skäl så finns det flera definitioner.
Wikin kommer upp först om jag googlar. Jag lägger ingen särskild värdering på en så känd länk.

Så vad är erkänt som en källa för ordet "Etnisk svensk"? Det är tredje gången jag frågar. Är den för svår för dig?
Citera
2025-11-29, 17:55
Medlem
Undra om EXPO verkligen tror att folk går på deras skit. Bortsett från deras egen ledning och religösa följare.

Undra om redaktionen på EXPO har någon insikt hur hatade dem är.
Citera
2025-11-29, 17:55
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finporslinet
Visst fattar du att du ses som svensk för att "finlandssvenskar" ser väldigt svenska ut?

Men full etnisk svensk är du ju inte även fast du ser ut att vara det. Och det är inget problem med det heller. Jag är själv inte full etniskt svensk heller.
Nej, jag "ses" inte som är svensk. Jag är en svensk och alla jag känt i mitt liv vet att jag är svensk.

Finlandssvensk är inte en svensk med en finsk förälder. Det är den svenska som Finlandssvenskar talar i Finland. Den skiljer sig från svenska. Här wikin. Fler nya ord för dig att lära.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Finlandssvenska
Citera
2025-11-29, 17:58
Avslutad
Expo guidar med en vimsig artikel skriven av en 24-årig blondin. Ja ja.
Citera
2025-11-29, 18:01
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mosquitoseven
Jag kollade upp det lite närmare en vanlig definition är att två etniskt svenska föräldrar krävs för att vara etnisk svensk men det är inte spikat. Andra definitioner förekommer men fulspel förekommer då SCB ändrade definitionen för 20 år sedan.
Jag är matematiker och vill tipsa om att "det krävs två etniska svenskar för att göra en etnisk svensk" är ett cirkulär-argument som innebär att ingen kan vara etnisk svensk. Detta eftersom alla människor har anfäder någon gång från något annat land och då blev inte hans barn etniska svenskar.

Ingen slump att orden "etnisk svensk" aldrig använts av mig, eller i TV, i film, i media.
Citera
2025-11-29, 18:06
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Jag är matematiker och vill tipsa om att "det krävs två etniska svenskar för att göra en etnisk svensk" är ett cirkulär-argument som innebär att ingen kan vara etnisk svensk. Detta eftersom alla människor har anfäder någon gång från något annat land och då blev inte hans barn etniska svenskar.

Ingen slump att orden "etnisk svensk" aldrig använts av mig, eller i TV, i film, i media.
... och de har definitivt aldrig använts av Fredrik Reinfeldt.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fredrik-reinfeldt-intervjuas-i-agenda
https://www.svt.se/nyheter/fredrik-reinfeldt-svarar-om-etniska-svenskar

Eller, nej vänta nu, det har de ju faktiskt!
Citera
2025-11-29, 18:18
Medlem
Ornus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
"Etnisk rensning" låter mer som du gillar? Människor som tar sig friheten att övervärdera sig själva och tror allt blir bättre om de rensa bort de andra. Det slutar alltid med att rasisterna förlorar och hamnar i fängelse, och de bortrensade blir fler än någonsin.
Jeg har absolutt ikke noe i mot andre raser og etnisiteter, i deres egne land hvor de hører hjemme. Kjøper ikke at du er så dum som du spiller i denne tråden heller, du vet akkurat hva folk snakker om. Det er du som mener den svenske etnisiteten ikke betyr noe som helst og at det ikke er noe problem at den blir renset ut. Det er du som er rasistisk, mot svensker.
Citera
2025-11-29, 18:21
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
... och de har definitivt aldrig använts av Fredrik Reinfeldt.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fredrik-reinfeldt-intervjuas-i-agenda
https://www.svt.se/nyheter/fredrik-reinfeldt-svarar-om-etniska-svenskar

Eller, nej vänta nu, det har de ju faktiskt!
Han använda vad jag minns Etnisk svensk i betydelsen "född i Sverige". Vilket är helt OK. Det är bara en del i tråden som lägger till en utseendeaspekt. Vilket är absurt med tanke på hur olika svenskar ser ut. Se på Reinfeldt själv, eller Löfven...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in