2025-11-29, 16:18
Medlem
halvblinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mosquitoseven
Jag kollade upp det lite närmare en vanlig definition är att två etniskt svenska föräldrar krävs för att vara etnisk svensk men det är inte spikat. Andra definitioner förekommer men fulspel förekommer då SCB ändrade definitionen för 20 år sedan.
Knepigt det här ....Född i Danmark 1950...Flyttade till Sverige 1955...
Tre barn.. Är de svenskar eller utrikes?
Känner mig ganska hemma här...
Citera
2025-11-29, 16:24
Medlem
jtds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Jag tror det har att göra med att Sverige är ett rikt land, vi har haft större press på att ta emot
människor från fattigare länder .
Många polacker åker till västeuropa för att lönerna är mycket högre.
Polen har inte haft ekonomin för att ta emot människor som är svårare att interagera.
Ukraina och Polen tror jag är hyfsat lika varandra. Bara min teori, kan ha fel

Kanske ligger något i det men känner att Sverige är rikt kanske på pappret men det är till kostnad av mycket infrastruktur och andra samhällsfunktioners släpande av investeringar... sjukvård.. tågen.. m.m... klart jag också blir "rik" om.jag skiter i att byta tak på huset och låtsas som att dessa medel jag avsatt för det är lekpengar ! Eller struntar i att serva bilen för att leka med dessa pengar!! Till slut faller det ju ändå
Citera
2025-11-29, 16:37
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jtd
Kanske ligger något i det men känner att Sverige är rikt kanske på pappret men det är till kostnad av mycket infrastruktur och andra samhällsfunktioners släpande av investeringar... sjukvård.. tågen.. m.m... klart jag också blir "rik" om.jag skiter i att byta tak på huset och låtsas som att dessa medel jag avsatt för det är lekpengar ! Eller struntar i att serva bilen för att leka med dessa pengar!! Till slut faller det ju ändå
Svensk media har hjärntvättat folk med att Sverige är ett rikt land och att det är vår skyldighet att hjälpa de som flyr för sina liv. Vidare använder media regelbundet Expo för att sprida bilden av ”högerextremism”, ”konspirationsteorier” och så vidare. Det är väldigt skruvat.
Citera
2025-11-29, 16:52
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Ja, i första generation. Men hans barn kan både se ut som och vara svenskar.

Spännande. Så när jag flyttar från Ångermanland till Jämtland så byts min DNA?
Han har helt rätt, genetiska grupper är vädigt tydliga och det är erkännt. Han sa inte att man kan se var de föddes, han sa man kan se var de kom ifrån, dvs deras "genetiska bakgrund". Det är ju precis exakt tvärt om den slutsatsen du drar av hans kommentar. Du kommer fortfarande från ångermanland om du flyttar till jämtland. På precis samma sätt kan ingen någonsin "bli" svensk, de kommer fortfarande från sitt land oavsett om de bor här eller ej. Om de sedan fortsätter skaffa barn innom sin grupp så kommer de ALDRIG bli svenskar. Om de däremot varje generation får barn med någon som är helsvensk så kommer de över generationen bli mer och mer svenska tills den dag då de är lika svenska som svenskar i snitt är.
Citera
2025-11-29, 17:05
Medlem
Bara räkna på antalet kyrkor och moskéer 1980 och räkna på hur många vi har idag? Ge det 50 år till och vi har antagligen fler moskéer än kyrkor.
Citera
2025-11-29, 17:10
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duenna3
Det kanske hjälper om du citerar hela mitt inlägg.

Håller du med om att SCB inte samlar data på det sättet?

Jag citerade hela ditt inlägg.. Flashback klipper automatiskt bort andra som du citerat…

Läs vad jag skrivit i tråden så får du ett svar.
Senast redigerad av Mailmans 2025-11-29 kl. 17:14.
Citera
2025-11-29, 17:11
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duenna3
Här kan du läsa mer.

https://expo.se/nyhet/nej-svenskar-riskerar-inte-att-bli-i-minoritet/

I sin senaste stora rapport beräknar myndigheten att Sveriges befolkning under perioden fram till år 2070 (så långt som det finns prognos för i dagsläget) kommer att bestå av som mest 26 procent utrikes födda, en andel som väntas minska mot slutet av perioden. Kategorin ”utländsk bakgrund” görs inga prognoser för av SCB.

Jag är inte förvånad att du inte hade en källa.

Men asså. Du är verkligen efterbliven.
Jag har SAMMA källa som dig och expo, och har motbevisat den redan i tråden.

Hur svårt ska det vara.
Citera
2025-11-29, 17:12
Medlem
Inget folkutbyte? Testa att via mrkoll söka personer mellan 16-20 i Malmö, ange inget namn så du får random personer.

90% har utländska namn. Om det inte är ett folkutbyte så vet jag inte vad som är det?
Citera
2025-11-29, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Så är det - av alla folkslag i världen så är det tydligen så att svenskar är det enda som inte finnes, eller någonsin funnits. Det är ganska remarkabelt, för att uttrycka det milt... Benämn detta om någon annan etnicitet och/eller folkslag och du blir direkt stämplad såsom varandes rasist.
Precis och det är genom att hävda att svenskar inte finns som Expo (precis som Annie Lööf) kan landa i att i att ersättnings-migrationen (folkutbytet) är en myt men det är bara logiskt möjligt att argumentera för det om du hävdar att svenskar inte finns. I USA är ras och etnicitetsbegreppet är socialt tillåtet.

https://en.wikipedia.org/wiki/Historical_racial_and_ethnic_demographics_of_the_U nited_States

Skälet till varför den amerikanska demografin ser ut som det gör bottnar i USA avskaffade 1924 års migrationslag år 1965. När tex. judiska organisationen ADL (kopplad till Expo) om att "folkutbytet" är en konspirationsteori menar de inte att USA inte ä på väg att demografiskt förändras. De menar att det inte har legat någon "konspiration" bakom förändringen. Det är en annan sak. För att förtydliga;

1. Demografisk förändring (ett faktum)
2. Orsakerna till demografisk förändring (är öppet för diskussion)

Expo hävdar att 1 är en "konspiration". Expo gör detta av en logiska anledning. Om svenskarna erkändes som folk skulle ge ges "erkännandets politik" och det kan Expo inte tillåta.

Det är knappast ett vinnande koncept. Svenskarna ser sig som en etnisk grupp och ses så av andra. Vidare är ett oakademiskt nonsens som inte ens har stöd i svenska statliga rapporter. Det leder till att Expo framstår som djupt udda i internationella sammanhang. Faktum är att Expo undergräver sin egen anti-rasistiska teoribildning och där med sina egna mål. Om det är "rasistiskt" att prata om att svenskarna finns som etnisk grupp. Är det då rasistiskt att tala om samerna som en etnisk grupp? Är det rasistiskt att prata om palestiner, judar, kurder och turkar som etniska grupper? Till och med Tobias Hübinette, en av grundarna till Expo, har påpekat hur korkat detta är.

Jag har lyssnat på ett par podcasts av Expo och nivån är på en bedrövlig nivå. För det första saknar medarbetarna på Expo högskoleutbildning för att överhuvudtaget kunna diskutera någon politisk fråga på ett godtagbart sätt. Det är på en lägre nivå än vad du hittar i Aftonbladets och Expressens politiska podcasts.

Expo kan extremt mycket om Sverigedemokraternas interna liv - men de har inte förmågan att analysera deras politik. Stiftelsens kultur har givit upphov till en situation där "mainstream" analytiska ansatser och observationer reducerar till "rasistiska", "antisemitiska" och konspiratoriska uttryck. Detta leder till ständiga låsningar i deras podcasts. De är på "tårna" för att inte säga något rasistiskt.

När Expo väl analyserar politik sker det på mikronivå men politik måste också analyseras på makronivå samt på en multidimensionell nivå. Statsvetare lär sig detta på A-kursen men Expo-journalisterna är inte statsvetare. De har läst läst mediaprogrammet i gymnasiet. De förstår inte akademisk jargong, har litet koll på sin omvärld och kastar politiskt laddade definitioner av sina politiska motståndare omkring sig.

I slutändan handlar Expo om att bekämpa Sverigedemokraterna och de 1500 nynazister genom "journalistiska" metoder. Det var därför Expo kom till på 1990-talet. De senaste tio åren har Expo tappat relevans. Detta härstammar från att journalisterna (de stora tidningarna) inte behöver dem längre. Expo får sällan kommentera politik. Jag menar - vad skall Expo säga? Att SD är rasister? Journalisterna kan ställa frågor direkt till Sverigedemokraterna och tidningar som Expressen har tex. David Baas (tidigare Expo-medarbetare) som gör samma sak som Expo.

Eftersom M och KD rör sig mot Sverigedemokraterna så har attackerna mot dem ökat. Så här skrev Daniel Poohl för två veckor sedan;
Men nej, nästa år verkar både KD och SD mest vara intresserade av att räkna på hur många av oss som är av fel sort. Det köper inte vi. Under nästa år kommer vi lägga in en ytterligare växel för att belysa och granska den politik som skyller samhällsproblemen och politikernas misslyckanden på minoriteter.

https://expo.se/kommentar/kd-och-sd-vill-veta-vilka-av-oss-som-ar-av-fel-sort/
Det är den här extrema attityden som fick ADL att förlora sitt politiska kapital. De gav sig på "alla" sidor och till slut förlorade de sina vänner utanför den "krympande mitten". Expos påhopp på Johan Forsells son och att AFA sedan hängde ut sonen är något som borgerligheten inte kommer att förlåta. Det kommer ta sig i uttryck att Expo får ännu mindre inflytande över policy i Sverige.
Citera
2025-11-29, 17:30
Medlem
Benny98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumputin
Inget folkutbyte? Testa att via mrkoll söka personer mellan 16-20 i Malmö, ange inget namn så du får random personer.

90% har utländska namn. Om det inte är ett folkutbyte så vet jag inte vad som är det?

Det handlar absolut om att man byte gener på den samlade befolkningen i Sverige. Samtidigt är det problematiskt att inte erkänna vissa människor som svenska trots sin utländska bakgrund. Till exempel Alice Bah Khunke. Enligt alla de kriterier som ställs upp borde hon inte vara svensk. Utländska biologiska föräldrar, svart i hyn. Men ändå tror jag alla i hennes omgivning uppfattar henne som genuint svensk. Det finns också manliga exempel. Till exempel Daniel Nannskog. En biologisk far som är afroamerikan. Borde inte räknas som svensk enligt SD:s urvalsprocess, men däremot enligt Expos urvalsprocess.

Har vi tagit emot för stora volymer? Svar ja. Men demografiska förändringar tar tid innan de ger effekt. Se på Kina där det tog många decennier innan enbarnspolitiken gav effekt på barnafödandet. Och samma effekt får vi just nu när vi har tagit emot hundratusentals invandrare de senaste 40 åren. Vi är oundvikligen på väg att bli ett blandsamhälle, om man sedan kallar det för folkutbyte är kanske inte en relevant diskussion. Vi måste bara hoppas att den andra och tredje generationens muslimer inte blir lika konservativa som deras föräldrar har varit, utan blir påverkade av det samhälle de lever i.
Citera
2025-11-29, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny98
Det handlar absolut om att man byte gener på den samlade befolkningen i Sverige. Samtidigt är det problematiskt att inte erkänna vissa människor som svenska trots sin utländska bakgrund. Till exempel Alice Bah Khunke. Enligt alla de kriterier som ställs upp borde hon inte vara svensk. Utländska biologiska föräldrar, svart i hyn. Men ändå tror jag alla i hennes omgivning uppfattar henne som genuint svensk. Det finns också manliga exempel. Till exempel Daniel Nannskog. En biologisk far som är afroamerikan. Borde inte räknas som svensk enligt SD:s urvalsprocess, men däremot enligt Expos urvalsprocess.

Har vi tagit emot för stora volymer? Svar ja. Men demografiska förändringar tar tid innan de ger effekt. Se på Kina där det tog många decennier innan enbarnspolitiken gav effekt på barnafödandet. Och samma effekt får vi just nu när vi har tagit emot hundratusentals invandrare de senaste 40 åren. Vi är oundvikligen på väg att bli ett blandsamhälle, om man sedan kallar det för folkutbyte är kanske inte en relevant diskussion. Vi måste bara hoppas att den andra och tredje generationens muslimer inte blir lika konservativa som deras föräldrar har varit, utan blir påverkade av det samhälle de lever i.

Det finns också en liten dvärg med bockskägg och långt grönt hår född i Uganda han bor i tjockmock därför är det inget folkutbyte.

Gör en sökning själv på mrkoll. Skriv Malmö, ålder 16-20. 90% har utländskt namn, tror du de alla är adopterade och svenskifierade?
Senast redigerad av Trumputin 2025-11-29 kl. 17:43.
Citera
2025-11-29, 17:42
Medlem
Kalaskula544s avatar
Och Expo ska man lyssna på?

Dessa vänsterfanatiker HATAR den vita rasen och vill gärna att hela västvärlden raserar..

Deras grundare är fan värre än Hitler och Stalin tillsammans när det kommer till ideologi.

EXPO är som att fråga en cancertumör om den är cancern i din kropp.. klart den kommer att säga nej, jag är bara en snäll muterad cell, du kan ignorera mig.. jag är ingen hot.

AFA KAN GÅ OCH DÖ!!!!!!!

Islamiseringen pågår för fullt i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in