2025-11-29, 11:49
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Blir du arg för att jag påpekar att 9M svenskar är födda i Sverige? Varför det?

"användare av utbildning"? Jag har använt utbildning. Jag är också svensk och kan svenska och du får underkänt. Därmed tillhör din inte gruppen "etniskt svensk", som rimligen talar och skriver perfekt svenska.

Enligt wikin betyder "etnisk svensk" någon som har "en grupp människor med samhörighet och gemensam historia. Gruppen har ett samlande namn, myter om ett gemensamt ursprung, en mer eller mindre gemensam kultur – ofta genom språk, religion och traditioner – koppling till ett visst område samt en inre solidaritet."

Dvs födda i Sverige och beter sig som svenskar (alltså inte muslimer).
Som sagt, mitt inlägg handlade om etniska svenskar och inte inrikesfödda.
Citera
2025-11-29, 11:53
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Visst, och definierar man "etnisk svensk" som "person som befinner sig i Sverige" är 100% av alla invånare etniska svenskar.

Jag syftar såklart på den vedertagna definitionen av etnicitet och då är etniska svenskar i minoritet i sitt eget land.
Jag slutade läsa vid "vedertagna". Det finns ingen som använder "etnisk svensk" i normalt samtal eftersom det inte betyder något alls, ungefär som ordet "människoras". Jag förslår att du för tydlighetens skull använder "blond och blåögd" eller "arisk". Även om du själv säkert inte är det.
Citera
2025-11-29, 11:56
Medlem
Citat:
Visst, och definierar man "etnisk svensk" som "person som befinner sig i Sverige" är 100% av alla invånare etniska svenskar.

Jag syftar såklart på den vedertagna definitionen av etnicitet och då är etniska svenskar i minoritet i sitt eget land.

SCB väljer aktivt att dölja information gällande etnicitet så det är klokt att utgå ifrån att situationen ser värre ut än vad SCB visar. Varför annars dölja det överhuvudtaget?

Och om någon vill börja med tramset "etnicitet spelar ingen roll", jo det spelar stor roll, det är väldigt stor skillnad på människor. Propagandan att det bara är hudfärg som skiljer människor åt kommer från de som vill oss illa.
Citera
2025-11-29, 11:58
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finporslinet
Marxism. De är kontrollerade av fienden. Det är inte svårare än så. Men det sträcker sig till all massmedia inte bara Expo.

Fienden har varit i kontroll av landet en längre tid och de har under den senaste tiden bestämt sig för att göra sig av med nationer som koncept. Det betyder att ursprungsbefolkningen måste försvinna eller besegras.

När alla länder till slut är fyllda av olika folkgrupper utan rötter, som bara slåss med varandra utan ett enat fokus så är omvandlingen klar. Globalismen har vunnit och det finns ingen väg tillbaka.

New World Order.

Arbetar du åt Expo du verkar ha stor insikt och inga problem att demoralisera din omgivning.
Citera
2025-11-29, 11:58
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Jag slutade läsa vid "vedertagna". Det finns ingen som använder "etnisk svensk" i normalt samtal eftersom det inte betyder något alls, ungefär som ordet "människoras". Jag förslår att du för tydlighetens skull använder "blond och blåögd" eller "arisk". Även om du själv säkert inte är det.
Jag pratade om det vedertagna begreppet etnicitet, inte etnisk svensk.

Många fel i dag. Bakis?
Citera
2025-11-29, 12:00
Medlem
Saxofonjudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det är väl ingen som förnekar folkgruppers existens. Men tror du att det är genetiskt betingat att gilla julgransmys och stå tyst i sin plats i en kö?

I så fall har du fel. Något hundratal år (3-4 generationer) lär inte påverka homo sapiens genetik nämnvärt.

Det låter precis som att du gör det. Det är självklart att det finns en genetisk aspekt gällande folkgrupper, mindre så om man jämför germanska folkgrupper men mer så om man jämför med asiatiska eller andra folk på andra kontinenter.

Etiska svenskar är vita och har germanskt ursprung. Man föds in i folkgruppen genom vita svenska föräldrar, likt alla andra folkgrupper på planeten egentligen, bortsett gråzoner när den etniska aspekten är lika tex flera av våra grannländer där är kultur och språk den stora skillnaden och inte genetik.

Är man inte född av två etniskt svenska föräldrar så är man medborgare i Sverige som anammat språket och kulturen men man kommer aldrig vara etnisk svensk. Lika lite som jag kan bli Japan kan någon annan bli svensk.

Det här är en objektiv sanning och väljer man att ignorera det av ideologiska skäl så ljuger man bara för sig själv och alla andra omkring.
Citera
2025-11-29, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Arbetar du åt Expo du verkar ha stor insikt och inga problem att demoralisera din omgivning.

Marxism är demoraliserande, det är svårt att undvika att det blir så när man talar om vad som händer.

Men det är viktigt att upplysa om det. Att vara medveten om vad som händer betyder att man kan kämpa emot. Kanske inte på nationell nivå, men på individnivå. Och det hjälper.
Citera
2025-11-29, 12:01
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Jag pratade om det vedertagna begreppet etnicitet, inte etnisk svensk.

Många fel i dag. Bakis?
Prova att tillföra tråden något istället för härskarteknik. Nu vet du att 9M svenskar är födda i Sverige.
Citera
2025-11-29, 12:06
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Prova att tillföra tråden något istället för härskarteknik. Nu vet du att 9M svenskar är födda i Sverige.

Du förstår inte vad etnisk betyder? Jag blir inte kines för att jag födds i Kina en rent idiotisk tanke.
Citera
2025-11-29, 12:09
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Du förstår inte vad etnisk betyder? Jag blir inte kines för att jag födds i Kina en rent idiotisk tanke.
Min mamma är född i Finland. Jag är född på karolinska i Stockholm. Min pappa är från norrland. Min mamma kunde perfekt svenska eftersom hon bodde i Vaasa som är en svensk-talande stad i Finland. Är jag etnisk svensk?

Finland tillhörde Sverige till 1809 och kallades Östra rikshalvan. Var alla som då föddes i Östra rikshalvan svenskar på den tiden? Även min mammas förfäder?

Min mammas födelseort Karelen togs av ryssarna vi Vinterkriget 1941. Blev min mamma ryss då? Fast hon bodde i Vaasa?

Du kan inte vinna den här korkade diskussionen. Expo är vänster-trash men jag gillar när de spräcker bubblan för höger-trash. Vi normala vettiga tittar gärna på.
Senast redigerad av Paris24 2025-11-29 kl. 12:13.
Citera
2025-11-29, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saxofonjude
Det låter precis som att du gör det. Det är självklart att det finns en genetisk aspekt gällande folkgrupper, mindre så om man jämför germanska folkgrupper men mer så om man jämför med asiatiska eller andra folk på andra kontinenter.

Etiska svenskar är vita och har germanskt ursprung. Man föds in i folkgruppen genom vita svenska föräldrar, likt alla andra folkgrupper på planeten egentligen, bortsett gråzoner när den etniska aspekten är lika tex flera av våra grannländer där är kultur och språk den stora skillnaden och inte genetik.

Är man inte född av två etniskt svenska föräldrar så är man medborgare i Sverige som anammat språket och kulturen men man kommer aldrig vara etnisk svensk. Lika lite som jag kan bli Japan kan någon annan bli svensk.

Det här är en objektiv sanning och väljer man att ignorera det av ideologiska skäl så ljuger man bara för sig själv och alla andra omkring.
Har du gjort ett DNA-test? De flesta som gjort ett har fått resultat som visar på en anfader/anmoder med annan etnicitet. Så frågan är hur många % svensk man ska vara för att räknas som etniskt svensk i din bok?
Citera
2025-11-29, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jtd
Ja men så är det ju mer eller mindre i hela landet i helhet. Människor med svenskt släkte letar sig från nationen och ersätts med adelsmän från andra sidan ekvatorn! Kunde man inte valt något närmare folkslag kulturellt, för att slippa alla sociala utmaningar??????!!

Sociala utmaningar verkar det som politiker gillar! Ju värre det är ju bättre!
Dom slipper bo i skiten själva!
Håller med att det vore bättre om det var Finnar Danskar och Normän typ!
Eller åtminstone folk med samma värderingar som svenskarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in