Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-11-29, 05:06
Medlem
McCarthy01s avatar
Som flera säger så var pizzeriorna genrerellt bättre på att göra pizzor förr, den förhatliga trenden med beasås på en massa pizzor är det som förstört mycket. Pizza ska ha en grundsmak med tomat, ost och skinka, men nu dränks de in i en massa annat, så man för att få en "riktig" pizzaupplevelse får köpa en vanlig Cappriciosa, Calzone eller 4 årstider. Att pizzorna tenderar att vara godare och bättre på småorter har nog att göra med att pizzabagarna är mer avslappnade där, pga att de inte har så mycket kunder, och kan baka/ grädda pizzorna mer i lugn och ro. En pizzeria som hållit måttet i alla år är Monte Cristo i Gamleby, som verkligen är en avkrok.
Citera
2025-11-29, 05:25
Medlem
isa67s avatar
Jag tänker att de kanske är mindre stressade helt enkelt.Ungefär som Mc Carthy01 skriver.
Senast redigerad av isa67 2025-11-29 kl. 05:28.
Citera
2025-11-29, 06:21
Medlem
guderis avatar
Jag tror det handlar om att Pizzerior på mindre orter inte är lika benägna att hålla på med fåniga trender, eller att vara "inne" eller "äkta".
Kebaben i Stockholm envisas ju exempelvis med den där vidriga röda såsen eftersom att det är "så kebasås ser ut i Turkiet" och hippsterna i Stockholm inte kan äta någon "svennekebab".

I övriga Sverige så utvecklas ju ofta egna lokala recept på allt från pizzor till såser och kombinationer, som inte behöver vara "inne" eller "äkta"
Citera
2025-11-29, 06:21
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asgard82
Svaret var tidigt i tråden. Finns det 3-4 pizzerior vilket inte är ovanligt i en liten ort på 5000-10000 människor så går ryktet fort när pizzerian börjar snåla eller tappa engangemang. Då går man snabbt vidare till pizzerian som för tillfället är bäst. Sådär rullar det på och håller pizzeriorna på tårna.

Undantaget är när orten är så pass liten att det bara finns 1 pizzeria, då brukar det vara riktigt kasst istället.
Detta stämmer ju precis.
På 1 pizzeria orterna har man råkat ut för de sämsta pizzorna någonsin men finns det bara lite konkurans så blir pizzorna så bra det bara går.
Citera
2025-11-29, 06:47
Medlem
För hyrorna är inte så enorma att man då behöver snåla på inköp av varor som gör att maten smakar plast
Citera
2025-11-29, 07:20
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Jag vill bestämt hävda att teorin stämmer.
Har du en stad med 300 pizzerior så har invånarna som bor närmast koll på vilka som är bra eller dåliga, men övriga invånare i staden har inte koll på alla 300, och turister har absolut ingen aning.

Tar du en mindre ort där det exempelvis finns tre pizzerior, så har alla pizzaätare koll på vilket ställe som är bra och vilket som är dåligt.

I en storstad är läget viktigt, i en mindre ort är ryktet och kvaliteten helt avgörande.
I stort sett detta. Det går ju åt andra hållet också dock. Finns det bara en pizzeria på orten så behöver den inte vara bra.

För övrigt föredrar jag tomatbaserad röd sås, bland annat för att då märks det att man har tvål olika såser.
Senast redigerad av Fanten 2025-11-29 kl. 07:25.
Citera
Medlem
Hårdare konkurrens kanske om det finns flera pizzerior i samma småort. För att få kunderna måste man vara bäst. I större städer har kanske sitt kundflöde oavsett.
Citera
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
Som flera säger så var pizzeriorna genrerellt bättre på att göra pizzor förr, den förhatliga trenden med beasås på en massa pizzor är det som förstört mycket. Pizza ska ha en grundsmak med tomat, ost och skinka, men nu dränks de in i en massa annat, så man för att få en "riktig" pizzaupplevelse får köpa en vanlig Cappriciosa, Calzone eller 4 årstider. Att pizzorna tenderar att vara godare och bättre på småorter har nog att göra med att pizzabagarna är mer avslappnade där, pga att de inte har så mycket kunder, och kan baka/ grädda pizzorna mer i lugn och ro. En pizzeria som hållit måttet i alla år är Monte Cristo i Gamleby, som verkligen är en avkrok.

Quattro med en burk bea på sidan att dippa i ligger ju helt klart i top 5 av pizzor.

Småstadshaken har inte råd att slappa på kvalitén då dom är helt beroende av sina stammisar, och om dom slackar så drar kunderna till nästa ställe (om dom inte är enda stället).
Citera
2025-11-29, 07:52
Medlem
Smedjebacken. Pizzeria Elan. Bästa kebabtallriken jag ätit.
Citera
2025-11-29, 08:10
Medlem
hyssasess avatar
Jag tror snarare att det handlar om att utbudet är mindre i småstäder. Sämre pizzerior i en liten stad skulle snabbt få dåligt rykte och gå omkull.

I Stockholm finns det massor med pizzerior och de bästa är i samma klass eller bättre än pizzeriorna i småstäder.

Summa sumarum pizzan är inte bättre i småstäder utan det är bara utbudet som är mindre och de pizzerierna som finns håller en relativt hög standard.
Citera
2025-11-29, 08:19
Medlem
AlfaQhards avatar
Små orter med billigare fastghetsavgifter kan lägga mer pengar på råvaror, mängden mat, eller lön till personalen. I storstäderna går pengarna ner i fastighetsägarens ficka.
Citera
2025-11-29, 08:22
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hyssases
Jag tror snarare att det handlar om att utbudet är mindre i småstäder. Sämre pizzerior i en liten stad skulle snabbt få dåligt rykte och gå omkull.

I Stockholm finns det massor med pizzerior och de bästa är i samma klass eller bättre än pizzeriorna i småstäder.

Summa sumarum pizzan är inte bättre i småstäder utan det är bara utbudet som är mindre och de pizzerierna som finns håller en relativt hög standard.
En gång var jag ute och festade i Karlshamn och när kvällen var slut så var det så klart fyllekäk som gällde och det fanns cirka ett hak som var öppet. Gissa om det var mitt livs hittills sämsta kebab eller inte.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in