2025-11-28, 23:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FarsistFemenist
Den som påstår att material finns är den som behöver visa det – inte den som frågar efter källan.

Jag kan inte “bevisa att något inte finns”, lika lite som jag kan bevisa att det inte finns en hemlig film i någons byrålåda.
Det är därför Flashback skiljer på påstående och verifierbar uppgift.

Nej man behöver inte visa det. Man har all rätt här på Flashback att påstå att man har material utan att behöva styrka eller verifiera det för dig eller någon annan.
Citera
2025-11-28, 23:32
Medlem
FarsistFemenists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
Nej man behöver inte visa det. Man har all rätt här på Flashback att påstå att man har material utan att behöva styrka eller verifiera det för dig eller någon annan.
Då är vi helt överens för det du beskriver är just det jag menar.
Om man väljer att påstå saker utan att styrka dem, då faller de automatiskt i kategorin fantasi/spekulation, inte fakta.

Och det är helt okej, moderator har ju tydligt sagt att teorier får framföras.
Men då bör de också presenteras som teorier, inte som om de vore bevisat material.

Annars vet ingen vad som är fakta och vad som är trådfiktion.
Citera
2025-11-28, 23:34
Medlem
Vidare . Tror inte C alls tyckte om E. A tyckte som man kan tycka när man är som hon. L och hans fru har nog väl förbarmat sej. Hoppas och önskar som vanligt Essie allt gott. Jaga ripa på fjället🐕‍🦺😊
Citera
2025-11-28, 23:37
Medlem
Citat:
Du staplar påståenden om LSS-boende, olaglig folkbokföring, brott hos assistansbolag, krismöten och chattar men fortfarande utan en enda öppen, verifierbar källa.

Jag har inte påstått motsatsen till något av det du skriver, jag har bara gjort det mest grundläggande man kan göra på ett diskussionsforum: frågat vad du bygger det på.

Att först kasta ur sig halva BrB och sedan kräva att andra ska “bevisa motsatsen” är varken källkritik eller logik – det är bara omvänd bevisbörda.

Så jag upprepar samma enkla fråga:

Vilken enda konkret uppgift i ditt inlägg kan du styrka med en offentlig källa som alla här kan läsa?

Resten är fortfarande bara dina påståenden.

Mot mods klara strikta direktiv men med tanke på att tråden ligger under ABoK.

Enligt kamerabevakningslagen gäller inga tillstånds- eller samtyckeskrav i ett privat hem.
Assistenter har enligt IMY och rättspraxis ingen rätt att kräva att kameror tas bort i brukarens bostad.

Det är alltså fel att påstå att kamerorna skulle ha varit “olagliga”.
Det hade bara varit otillåtet om det varit kommunens gruppbostad, vilket det inte var i det här fallet.

Så kamerafrågan är inte ett lagbrott bara ytterligare ett exempel på hur spekulationer i tråden blandas med felaktig juridik.
Nej inte gruppbostad
Citera
2025-11-28, 23:43
Avslutad
Citat:
Då är vi helt överens för det du beskriver är just det jag menar.
Om man väljer att påstå saker utan att styrka dem, då faller de automatiskt i kategorin fantasi/spekulation, inte fakta.

Och det är helt okej, moderator har ju tydligt sagt att teorier får framföras.
Men då bör de också presenteras som teorier, inte som om de vore bevisat material.

Annars vet ingen vad som är fakta och vad som är trådfiktion.

Absolut men att säga att man måste kunna bevisa det man påstår sig ha kunskap eller kännedom om alternativ material om, blir inte rätt. Eller att mena, i detta forum, att om en person inte kan bevisa det eller lägga fram materialet är det inte sant. Så behöver det ju inte vara. Däremot bör det gå under trådfiktion/teori/spekulationer så länge det inte styrks, det håller jag med om. Men det betyder inte att personen inte sitter inne på något eller har fakta.
Citera
2025-11-28, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shernefjord
Vidare . Tror inte C alls tyckte om E. A tyckte som man kan tycka när man är som hon. L och hans fru har nog väl förbarmat sej. Hoppas och önskar som vanligt Essie allt gott. Jaga ripa på fjället🐕‍🦺😊
jag hoppas du har rätt. jag får hålla koll nästa gång jag far till Marsliden. det är vägen förbi.tänk om det vore så lyckligt.
Citera
2025-11-28, 23:50
Medlem
Olle.58s avatar
Citat:
Det där citatet från EP ändrar inte min fråga – och det styrker inte påståendena du själv gjorde.

Att EP skriver att polisen inte hittade bevis för stöld är en offentlig källa, och det är helt okej att hänvisa till.
Men det har ingenting att göra med:

– att du påstår dig ha sett gruppchattar
– att du påstår dig känna till möten
– att du påstår dig ha privat kontakt med assistenter.
– att du påstår dig veta hur kameror användes
– att du påstår dig känna till vad som är “olagligt” i boendet
– att du påstår dig veta vilka rättsprocesser som inte finns

Det är exakt denna typ av privata, icke verifierbara påståenden som jag frågade om.

Så jag upprepar frågan, eftersom du fortfarande inte svarat:
Vilken av dessa specifika uppgifter kan du styrka med en öppen källa som alla kan läsa?

EP-artikeln du citerar handlar om polisens bedömning av stöldspåret inte om dina påståenden.

Så om du vill att dina egna uppgifter ska räknas som något annat än spekulationer, behöver du visa vilken del som faktiskt går att verifiera.
Tycker det borde räcka att polisens citat i EP!

Angående att jag läst arbetsplatsens gruppchatt, känna till alla möten och att jag har privat kontakt med assistenter som arbetade nära Essie kommer jag inte lägga ut här av förståeliga skäl.
Sen hyrde kommunen huset av ägaren till Essie och om du läser på så finns det strikta regler som gäller!

Så ta du mina ord som spekulationer, mig gör det inget. Jag vet!

Sedan håll dig i fortsättningen till Essies försvinnande!
Och sluta med ditt jävla trams med källor.
Har du någon gång kommit med en källa angående Essie?
Citera
2025-11-28, 23:51
Medlem
Den mystiskt ihjälsparkade hunden som föräldrarna grävde ner någonstans. Och nu vill ha pengar för.

Vad sägs om den här dealen? Ni får inte en spänn och er dotter får aldrig mer närma sig ett djur. Djur är inte hennes leksaker. Djur är inte något hon får slå ihjäl när hon får ett utbrott. Och till alla grannfamiljer - håll noga koll på era barn.
Citera
2025-11-28, 23:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KallaKarar
Den mystiskt ihjälsparkade hunden som föräldrarna grävde ner någonstans. Och nu vill ha pengar för.

Vad sägs om den här dealen? Ni får inte en spänn och er dotter får aldrig mer närma sig ett djur. Djur är inte hennes leksaker. Djur är inte något hon får slå ihjäl när hon får ett utbrott. Och till alla grannfamiljer - håll noga koll på era barn.

Amen.
Citera
2025-11-28, 23:58
Medlem
FarsistFemenists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
Absolut men att säga att man måste kunna bevisa det man påstår sig ha kunskap eller kännedom om alternativ material om, blir inte rätt. Eller att mena, i detta forum, att om en person inte kan bevisa det eller lägga fram materialet är det inte sant. Så behöver det ju inte vara. Däremot bör det gå under trådfiktion/teori/spekulationer så länge det inte styrks, det håller jag med om. Men det betyder inte att personen inte sitter inne på något eller har fakta.
Jodå, vi verkar ju vara helt överens nu:
på Flashback kan vem som helst påstå vad som helst –
hemliga filmer, dolda möten, arkiverade chattar, mystiska kontakter –
utan att behöva visa en enda rad.

Och det är helt okej.
Men då hamnar det automatiskt i hyllan för ”trådfiktion/spekulationer” tills något faktiskt går att kontrollera.
Precis som du själv skriver.
Det betyder inte att personen inte sitter på något.
Det betyder bara att vi andra inte behöver låtsas att allt är fakta bara för att någon påstår det.

Så ja – fortsätt gärna presentera material du inte kan visa.
Bara märk det som fantasi, så vet alla vilken kategori vi jobbar i.
Själv har jag inte påstått ett enda dugg, jag försöker bara hålla ordning på bokhyllan.
Citera
2025-11-29, 00:00
Medlem
Alba007s avatar
Citat:
Du staplar påståenden om LSS-boende, olaglig folkbokföring, brott hos assistansbolag, krismöten och chattar men fortfarande utan en enda öppen, verifierbar källa.

Jag har inte påstått motsatsen till något av det du skriver, jag har bara gjort det mest grundläggande man kan göra på ett diskussionsforum: frågat vad du bygger det på.

Att först kasta ur sig halva BrB och sedan kräva att andra ska “bevisa motsatsen” är varken källkritik eller logik – det är bara omvänd bevisbörda.

Så jag upprepar samma enkla fråga:

Vilken enda konkret uppgift i ditt inlägg kan du styrka med en offentlig källa som alla här kan läsa?

Resten är fortfarande bara dina påståenden.

Mot mods klara strikta direktiv men med tanke på att tråden ligger under ABoK.

Enligt kamerabevakningslagen gäller inga tillstånds- eller samtyckeskrav i ett privat hem.
Assistenter har enligt IMY och rättspraxis ingen rätt att kräva att kameror tas bort i brukarens bostad.

Det är alltså fel att påstå att kamerorna skulle ha varit “olagliga”.
Det hade bara varit otillåtet om det varit kommunens gruppbostad, vilket det inte var i det här fallet.

Så kamerafrågan är inte ett lagbrott bara ytterligare ett exempel på hur spekulationer i tråden blandas med felaktig juridik.
Så länge som du inte kan bevisa motsatsen behöver inte jag bevisa ngt. Fram med motbevis istället. Har ngn gjort folkbokföringsbrott det har jag missat tack för tipset. Du kan ju kolla upp om det är sant eller ej. Och om det kommer till kännedom om att ngn i familjen skriver i detta forum i egen sak för att vilseleda och hitta på alternativa sanningar samt skyller på andra. Undrar hur polisen ser på det. Det du nu nämner är helt fel då detta kollats upp hos myndigheter vad som gäller. Och börjar man rita ordentligt finns nog mycket som är fel. Frågan är vad som är olagligt.
Det var inget privat hem föräldrarna Bode på annat ställe. Bostaden var ett LSS boende för A, Essie och en katt. Och det var en arbetsplats och på en sådan gäller samma regler som på alla andra arbetsplatser alltså ingen kamera övervakning av personal. Om inte gängse regler och kontroller gjorts så har även kommunen gjort fel. Då fanns brister på arbetsplatsen vilket även framgår när P sökte få mer personal. Hemmet godkändes inte för det då inte tillräckligt med skydd fanns för detta. Anser du att offentliga handlingar ljuger? Att myndigheter ljuger. Och jag vet regler för vad som gäller detta forum och det som skrivs. Jag vet också vad polisen anser. Att skydda ngn som ev har gjort ngt kriminellt är också ett brott. Och hota inte i dina inlägg.
Senast redigerad av Alba007 2025-11-29 kl. 00:17.
Citera
2025-11-29, 00:19
Medlem
FarsistFemenists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olle.58
Tycker det borde räcka att polisens citat i EP!

Angående att jag läst arbetsplatsens gruppchatt, känna till alla möten och att jag har privat kontakt med assistenter som arbetade nära Essie kommer jag inte lägga ut här av förståeliga skäl.
Sen hyrde kommunen huset av ägaren till Essie och om du läser på så finns det strikta regler som gäller!

Så ta du mina ord som spekulationer, mig gör det inget. Jag vet!

Sedan håll dig i fortsättningen till Essies försvinnande!
Och sluta med ditt jävla trams med källor.
Har du någon gång kommit med en källa angående Essie?
Att kalla källkritik för ”trams” säger mer om nivån på dina egna inlägg än om något jag skrivit.

På Flashback gäller samma grundprincip som i all seriös diskussion:
den som påstår något är den som behöver visa det.
Om du inte vill eller kan göra det hamnar dina uppgifter automatiskt i kategorin spekulationer.

Det spelar ingen roll hur ofta du upprepar ”jag vet”.

EP-citatet du hänvisar till gäller en enda sak – polisens bedömning av stöldspåret.
Det bekräftar ingenting av det du själv påstår om gruppchattar, möten, assistenter, olaglig kameraövervakning eller ”privata kontakter”.

Så nej, jag kommer inte sluta fråga efter källor.

Jag tänker däremot sluta låtsas att privata anekdoter utan möjlighet till kontroll plötsligt blir fakta bara för att du stampat med foten tillräckligt länge.

Vill du diskutera sakfrågan – visa en källa.
Vill du slippa källkrav – kalla det spekulation.
Svårare än så är det inte!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in