2025-11-27, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Ganska nyligt har hon börjat påstå att hon har bipolär sjukdom också. Själv tror jag att alla hennes diagnoser är påhittade. Om hon nu så glatt lämnat ut sina skolbetyg till allmän beskådan, så vore det inte för mycket begärt att hon gör detsamma med läkarintygen som fastställer denna långa rad diagnoser: Aspergers syndrom, OCD, anorexi, selektiv mutism, bipolär sjukdom. Har jag missat någon diagnos?

Nu är det förvisso inte en psykiatrisk diagnos, men förefaller hon inte vara väldigt omogen, rent av barnslig för sin ålder? Jag tänker på hur hon ljuger om saker som alla kan se är osanna. Nu senast om tortyr i Israeliskt fängelse, samtidigt som hon är klädd i T-shirt. Inte ett blåmärke på hennes armar, och som vi alla vet sitter blåmärken kvar i mer än en vecka. Har hon levt ett så skyddat liv att hon aldrig fått ett blåmärke? Längre bak i tiden har vi exempelvis fotot där hon sitter på golvet i en järnvägsvagn och låtsas att hon inte fick någon sittplats. I verkligheten åkte hon i första klass. Etc. En avgörande skillnad mellan barn och vuxna är att vuxna förstår när en lögn är plausibel, det förstår inte barn.
Men anorexi och selektiv mutism var ju länge sedan hon led av. Det har hon inte hävdat att hon har nu. Jag tror inte heller att hon har OCD (tvångssyndrom) eller bipolär sjukdom. Var/när har hon påstått att hon har OCD?
Citera
2025-11-27, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nammnet
Men anorexi och selektiv mutism var ju länge sedan hon led av. Det har hon inte hävdat att hon har nu. Jag tror inte heller att hon har OCD (tvångssyndrom) eller bipolär sjukdom. Var/när har hon påstått att hon har OCD?

Du tror inte heller att hon har bipolär sjukdom, men har du då någon teori om varför hon ljuger om en sådan allvarlig sak?
Citera
2025-11-27, 15:11
Medlem
Citat:
OCD nämns i boken som mamma Malena skrev (Scener ur hjärtat). I Gretas presentation på Instagram står följande: Autistic & bipolar climate justice activist.
Citera
2025-11-27, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Du tror inte heller att hon har bipolär sjukdom, men har du då någon teori om varför hon ljuger om en sådan allvarlig sak?
Det spelar väl ingen roll om hon har det eller inte har det. Det är inte så viktigt.
Citera
2025-11-27, 18:39
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Det spelar väl ingen roll om hon har det eller inte har det. Det är inte så viktigt.

Vilken bullshit du sprider…

Om Greta är bipol - eller inte - är naturligtvis mycket viktigt i sammanhanget.

Det närmast kalejdoskopiska framställandet av Gretas olika ”diagnoser” här i tråden och hennes tillstånd för ju osökt tankarna till psykopati. En psykopat kan visa upp samtliga diagnoser i DSM-5 på beställning om det kan gagna psykopaten ifråga likt en kameleont. Psykopater är oxå helt obekymrade av att bli påkomna med lögner, de ljuger helt obehindrat om vad som helst.

Märkväl att jag säger inte att Greta är psykopat, jag har inte träffat Greta, för sådant krävs mer, intervju inrymmande anamnesupptagande, tillgång till journal, och att den undersökande besitter tillbörlig kompetens för bedömning (psykiatriker t.ex) osv.

Men att Greta skiter fullständigt i föräldrar och andra etc tycker jag är alarmerande.

Hon gör på mig ett intryck av att vara helt hänsynslös.
Senast redigerad av Alonen 2025-11-27 kl. 18:41.
Citera
2025-11-27, 19:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
Vilken bullshit du sprider…

Om Greta är bipol - eller inte - är naturligtvis mycket viktigt i sammanhanget.

Det närmast kalejdoskopiska framställandet av Gretas olika ”diagnoser” här i tråden och hennes tillstånd för ju osökt tankarna till psykopati. En psykopat kan visa upp samtliga diagnoser i DSM-5 på beställning om det kan gagna psykopaten ifråga likt en kameleont. Psykopater är oxå helt obekymrade av att bli påkomna med lögner, de ljuger helt obehindrat om vad som helst.

Märkväl att jag säger inte att Greta är psykopat, jag har inte träffat Greta, för sådant krävs mer, intervju inrymmande anamnesupptagande, tillgång till journal, och att den undersökande besitter tillbörlig kompetens för bedömning (psykiatriker t.ex) osv.

Men att Greta skiter fullständigt i föräldrar och andra etc tycker jag är alarmerande.

Hon gör på mig ett intryck av att vara helt hänsynslös.

Huvudet på spiken. Min radar har aldrig haft fel hittills.
Hon pratar helt hänsynslöst om sin mamma, skrek hänsynslöst på politiker i början av sin karriär (man kan förvisso bli arg på politiker och tjänstemän, men de är faktiskt också människor.)
Hon har visat rå hänsynslöshet mot judar och judiska barn som kidnappats av Hamas, skiter fullständigt i att hon spred desinformation om torterade judar i Gaza, hon står och skriker ”Vi måste eskalera! Intifada Revolution!” tillsammans med terrorister, det är ju hänsynslöst om något. Elda upp redan radikaliserande människor samtidigt som judar utsätts för fasansfulla terrordåd.
Hon är fullständigt likgiltig inför den norrländska kvinna vars hela liv hon precis raserat, och hon är likgiltig inför kulturarv i Italien.

Detta är inte bara ”tecken på autism”, behöver inte ens ha med autism att göra. Men som sagt, jag tänker också att hon framstår som en möjlig psykopat.
Citera
2025-11-27, 21:37
Medlem
Citat:

Har läst om detta flera gånger men kan ta fram ett exempel:

8 mars 2019 skriver Expressen:
"Hon har Asperger, OCD och selektiv mutism - och har kallat det för sina superkrafter".

Anorexi och selektiv mutism kan förresten komma tillbaka.
Citera
2025-11-28, 03:38
Medlem
Generellt tycker jag man ska vara försiktig med att dra slutsatser enbart pga någons utseende men jag känner mig tvungen att göra ett undantag i Gretas fall. Hennes utseende och framförallt ihop med hennes beteende tyder (enligt min ringa åsikt) på att hon är rejält störd på nåt sätt. Exakt hur den kliniska diagnosen borde ställas låter jag vara osagt.
Men rejält skadad är hon iaf. Hon får ju Damien från Omen att verka tillförlitlig.
Citera
2025-11-28, 08:25
Medlem
Citat:

Det är inte så viktigt för dig om hon hittar på en diagnos om allvarlig psykisk sjukdom, men vad säger då att hon inte ljuger fräckt om även andra saker? Som påståendet att de blev torterade i Israel, t.ex?

Min fråga till dig var varför du tror att hon väljer en så skamlös lögn. Vad tror hon/du att hon kan uppnå med det?
Citera
2025-11-28, 08:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av AH88
Generellt tycker jag man ska vara försiktig med att dra slutsatser enbart pga någons utseende men jag känner mig tvungen att göra ett undantag i Gretas fall. Hennes utseende och framförallt ihop med hennes beteende tyder (enligt min ringa åsikt) på att hon är rejält störd på nåt sätt. Exakt hur den kliniska diagnosen borde ställas låter jag vara osagt.
Men rejält skadad är hon iaf. Hon får ju Damien från Omen att verka tillförlitlig.

Hon känns som en ond, kvinnlig version av Ica-Jerry
Citera
2025-11-28, 11:23
Medlem
Allt som jag skrivit som är till Gretas fördel raderas ju. Så jag slutar posta här. Nu kan ni Gretahatare skriva hur mycket ni vill och ni är ganska många. Tack för mig. Ajöss
Citera
2025-11-28, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AH88
Men är du dum eller? Hon har ju bl.a. en diagnos på bipolär och OCD och autist. Det enda som är kvar schizofreni. När får hon den diagnosen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in