Citat:
Det handlar om att skydda sig från kritik. När Greta inledde sin karriär var hon skyddad av sin ålder. "Du kan väl inte vara så gemen att du kritiserar ett försvarslöst litet barn?" Hon hade dessutom en stor fördel av att hon såg ut att vara mycket yngre än sin biologiska ålder. Idag är hon nästan 23 år och har äntligen genomgått puberteten, men hon vill givetvis inte börja svara på kritiska frågor. Därför drar hon en lögn om psykiatriska diagnoser. "Du kan väl inte vara så gemen att du kritiserar en kvinna med autism och bipolär sjukdom?"
Det är inte så viktigt för dig om hon hittar på en diagnos om allvarlig psykisk sjukdom, men vad säger då att hon inte ljuger fräckt om även andra saker? Som påståendet att de blev torterade i Israel, t.ex?
Min fråga till dig var varför du tror att hon väljer en så skamlös lögn. Vad tror hon/du att hon kan uppnå med det?
Min fråga till dig var varför du tror att hon väljer en så skamlös lögn. Vad tror hon/du att hon kan uppnå med det?
Hela hennes karriär bygger på lögner. Minns när hon var i Polen och höll tal (filmat av SVT:s kamerateam) på en klimatkonferens. Hon var ju inte omedveten om att hon talade inför en folktom sal. (Ett faktum som röjdes när kameran följde hennes väg ner från podiet. Det klipptes bort vid repriseringen.) Men som jag nämnde i en tidigare kommentar så ljuger hon som ett barn. Förutom lögnen om tortyr i Israel så har vi lögnen om att de stygga Israelerna hade klottrat på hennes väska. Med hennes egen handstil...
Om Greta faktiskt har någon psykiatrisk funktionsnedsättning så bör de infantila lögnerna och den närmast religiösa fanatismen vara viktiga ledtrådar. Men det överlåter jag åt dem med psykiatrisk fackkunskap. En sak kan jag utifrån mina egna erfarenheter fastslå med säkerhet: En autist söker sig inte till rampljuset.