Nej, det måste finnas en efterfrågan för att det ska fungera, vilket det uppenbarligen finns på bitcoin.
Efterfrågan på bitcoin är inte speciellt stor. Däremot finns det, och har alltid funnits, en efterfrågan på spekulation i alla dess former. Och många lockas uppenbarligen till att spekulera i bitcoinpriset. Det är spekulation för spekulationens skull.
Det finns enkla skäl för det. Det finns inga underliggande värden, prestationer eller nytta som referenspunkt, priset kan därför ostört leva sitt helt egna liv. Det innebär att priset huvudsakligen drivs av lättköpt storytelling om något stort som kommer att inträffa. Osanna, förenklade men övertygande argument för dem som är obildade och mottagliga, likt ”Kommer bli Guld 2.0, inflationshedge, institutioner och stater kommer resignera och omfamna, fiat går mot noll, det kommer bara finnas 21 miljoner, hur länge till har du råd att stå utan bitcoin”
Detta stora ligger alltid i framtiden, ”you’ve seen nothing yet”, och prisutvecklingen tecknas som bevis på att vi är på väg dit. Storyn måste hela tiden hållas vid liv.
Efterfrågan på bitcoin är inte speciellt stor. Däremot finns det, och har alltid funnits, en efterfrågan på spekulation i alla dess former. Och många lockas uppenbarligen till att spekulera i bitcoinpriset. Det är spekulation för spekulationens skull.
Den grundläggande efterfrågan behöver inte vara särskilt stor för att effekten av låg och minskande bitcoininflation versus hög och okontrollerad fiatinflation ska börja ge effekt och dra till sig placerare som vill bevara eller öka sin köpkraft. Jfr med guld som också har en relativt liten efterfrågan i grunden.
Citat:
Ursprungligen postat av HasseKlasse
Det finns enkla skäl för det. Det finns inga underliggande värden, prestationer eller nytta som referenspunkt, priset kan därför ostört leva sitt helt egna liv. Det innebär att priset huvudsakligen drivs av lättköpt storytelling om något stort som kommer att inträffa. Osanna, förenklade men övertygande argument för dem som är obildade och mottagliga, likt ”Kommer bli Guld 2.0, inflationshedge, institutioner och stater kommer resignera och omfamna, fiat går mot noll, det kommer bara finnas 21 miljoner, hur länge till har du råd att stå utan bitcoin”
I stort sett korrekt, förutom den negativa vinklingen och att berättelserna i själva verket är sanna eller sannolika.
Fiat går mot noll, och det går fort. USD har förlorat mer än 99 procent av sin köpkraft mätt i guld sedan 1971.
Från 35 USD/uns till 4000 USD/uns
Bitcoin har liknande monetära egenskaper som guld. Vissa stater har redan börjat spara i och/eller köpa och/eller bryta bitcoin. Det kommer bara att finnas 21 miljoner bitcoin. Den som väljer att stå utanför har drabbats och kommer troligen framledes att drabbas av relativ fattigdom.
Citat:
Ursprungligen postat av HasseKlasse
Detta stora ligger alltid i framtiden, ”you’ve seen nothing yet”, och prisutvecklingen tecknas som bevis på att vi är på väg dit. Storyn måste hela tiden hållas vid liv.
Mycket kräver att man kan dra ut konsekvenserna in i framtiden, det är sant. Viss förmåga till abstraktion och fantasi tarvas. Vi är fortfarande tidiga, gäller fortfarande.
Men givetvis kan något gå fel på vägen. Det innebär fortfarande risker att placera i bitcoin. En reell risk är att Bitcoin centraliseras och förstörs på teknisk nivå.
__________________
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2025-11-29 kl. 11:37.
Skiten står stabilt nu ett tag va? När kommer det fullständiga raset undrar man ju?
Kan möjligen gå ned till 80K som mest men mer troligt 85K, sedan sakta upp till mellan 90-95 där det stabiliserar sig tills vi får en ny SEC Chair i maj. Efter det kommer Trump-administrationen att pumpa priset inför midterms.