Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.RedHat
Vad hände?
Du kan göra samma analys av Wikipedia. Du ser en kraftfull minskning av aktivitet vid ungefär samma tidpunkt. Allt färre personer hjälper idag till att skapa innehåll.
Vad det gäller just Flashback så såg vi först en minskning (som började 2011 om jag minns rätt), men senare även en ökning. Tror det var omkring 2018 det vände. När antalet inlägg som postades per dygn ökade.
Så vad har hänt? Dels så finns det idag fler plattformar, men detta är egentligen inte det stora problemet. Den främsta orsaken är smartphones. När fler och fler började använda smartphones istället för desktop så förändrades internet i grunden. Vilket tar mig till nästa punkt.
Allt färre svenskar postar längre egna inlägg på sociala medier. Min källa här är rapporten "
Svenskarna och internet 2025"
Inte ens hälften – 45 procent – av svenskarna gör regelbundet egna inlägg på sociala medier, och detta minskar för varje år. Vissa tror att användarna bara flyttat till andra plattformar, men här blir det extra intressant. För även plattformar som Tiktok minskar. De flesta som använder plattformen Tiktok postar inget eget innehåll. De är konsumenter. Matas med innehåll, men skapar sällan eget innehåll. Samtidigt som antalet svenskar (enligt samma rapport) som använder Tiktok år 2025 är färre än både 2023 och 2024.
Deltagarkulturen som fanns för 15 år sedan har till stor del ersatts av konsumtion. Antalet besökare på Flashback minskar inte när vi granskar egna siffror, men hur många inlägg som postas varierar däremot över tid. Det postas betydligt färre inlägg idag än för 15 år sedan, men ser vi på aktiviteten under de senaste 10 åren så har den främst gått i cykler. Här ser vi inte samma nedgång.
admin