2025-11-27, 07:47
Avslutad
Det har tappat enormt med vänsterns intåg. Det går inte föra ett normalt resonemang längre som det gick bra på extremhöger tiden.
Citera
2025-11-27, 08:31
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Det vore intressant att jämföra siffrorna på skapade inlägg/trådar, med siffror om hur många visningar dessa har.

Jag pratar med normies på jobbet som "kollar Flashback" när något har hänt, eller när de vill kolla upp något. Så var det inte 2011 kan jag berätta.

En hypotes är ju att inläggen och trådarna är färre, men håller högre kvalitet.

En annan är att forumet gått igenom en "normiefiering", där diskussionerna påminner allt mer om de på sociala medier. En massa teve-serier har jättestora trådar, vilka förmodligen läses av hundratusentals användare som aldrig skriver något, utan bara kollar tråden efter senaste avsnittet.

Det verkar också bli vanligare att andra medieplattformar ser till att det startas trådar på Flashback när t ex publicerat en artikel (vilket man galet nog kan bli avstängd för, om man ens yppar en misstanke). Vilket resulterar väldigt vardagliga trådar av den typ man ser på Facebook (Länk till tidnings artikel, följt av "vad tycker ni?"). Den sortens innehåll skapar givetvis mindre interaktion än de mer typiska Flashback-trådarna från 2011, som oftast handlade om kontroversiella ämnen som i princip inte gick att diskutera någon annan stans.
Senast redigerad av Hovslättsmannen 2025-11-27 kl. 08:34.
Citera
2025-11-27, 08:32
Medlem
Offices avatar
Allt på internet håller på att dö ut och faktiskt så har största delen redan försvunnit. Unga ointresserade har Tiktok och Instagram, de som kanske är lite halvnördiga eller alternativa hänger på Reddit och Discord och medelålders har sedan länge gått till Facebook.

Tyvärr vet jag inte var man ska ta vägen om man saknar gamla tiden där det fanns aktiva forum för alla möjliga specialintressen.

Nu är allt dött och den tiden kommer väl säkert aldrig mer tillbaka.
Citera
2025-11-27, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Alldeles för få trådar skapas.

Har bevakning på papperskorgen och kan inte se att det är vidare många trådar som slängs. Vilket är bra.

Som exempel:
I skrivande stund på 24h har det skapats cirka 109 trådar.

Den 15 maj 2011 skapades det 100 trådar mellan kl 13.00 - 15.00. Hur många som skapades den dagen vet jag inte. Men troligen många fler.

Det är fler online nu klockan 01:00 på natten än vad det var mitt på dagen för 14 år sedan.
Nästan dubbelt så många: 48 954 besökare jämfört med dåtiden 28 996 besökare

Kollade även antalet inlägg. I skrivande stund är det
2025
86 902 014
2024
83 883 095
2023
80 607 880
Vilket är ungefär 3 miljoner inlägg årligen.

Jämför vi då mellan
2013
40 758 672
2012
35 219 763
och 2011
29 034 242
så är det 5-6 miljoner inlägg per år.
Plattformen lever på användargenererat innehåll. Och vi ser en tydlig trend med sviktande siffror. För jag tror inte att det raderas så pass mycket att det väger upp för den markanta skillnaden.

Vad hände? Är Flashback statistiskt sätt döende vad gäller användargenererat innehåll?

Diskutera och dela med er av statistik!

Här är länk till Waybackmachine *klick* som jag använde för att kolla ovanstående siffror.

Flashback har helt enkelt blivit för mesigt, töntiga moderatorer som delar ut löjeväckande varningar, yttrandefrihet? hahaha vilket jävla humbug
Citera
2025-11-27, 09:59
Medlem
ReijoHervonens avatar
Fanns inte lika många moderatorer som dödade diskussionen förut. Massor av trådar papperskorgas idag för att forummoderatorn är av annan åsikt/ogillar ts. Andra trådar klumpas ihop i olika samlingstrådar och dör ut.
Citera
2025-11-27, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Fanns inte lika många moderatorer som dödade diskussionen förut. Massor av trådar papperskorgas idag för att forummoderatorn är av annan åsikt/ogillar ts. Andra trådar klumpas ihop i olika samlingstrådar och dör ut.

Detta stämmer till 100%
Citera
2025-11-27, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Det har tappat enormt med vänsterns intåg. Det går inte föra ett normalt resonemang längre som det gick bra på extremhöger tiden.
Du menar väl tvärt om!
Det går inte att föra en normal diskussion med högerfolk som dessutom hittar på egen statistik i olika frågor. De som jag tycker är vänsterfolk går det att diskutera sakligt med.
Jag gissar att högerfolkets irritation mot vänsterfolk som också skapar åsikten att det inte går diskutera med vänsterfolk beror på att vänsterfolk kräver fakta som går att härleda. Högerfolk gillar inte härledd fakta för det talar emot deras politiska idé.
Citera
2025-11-27, 10:41
Administrator
admins avatar
Citat:
Vad hände?

Du kan göra samma analys av Wikipedia. Du ser en kraftfull minskning av aktivitet vid ungefär samma tidpunkt. Allt färre personer hjälper idag till att skapa innehåll.

Vad det gäller just Flashback så såg vi först en minskning (som började 2011 om jag minns rätt), men senare även en ökning. Tror det var omkring 2018 det vände. När antalet inlägg som postades per dygn ökade.

Så vad har hänt? Dels så finns det idag fler plattformar, men detta är egentligen inte det stora problemet. Den främsta orsaken är smartphones. När fler och fler började använda smartphones istället för desktop så förändrades internet i grunden. Vilket tar mig till nästa punkt.

Allt färre svenskar postar längre egna inlägg på sociala medier. Min källa här är rapporten "Svenskarna och internet 2025"

Inte ens hälften – 45 procent – av svenskarna gör regelbundet egna inlägg på sociala medier, och detta minskar för varje år. Vissa tror att användarna bara flyttat till andra plattformar, men här blir det extra intressant. För även plattformar som Tiktok minskar. De flesta som använder plattformen Tiktok postar inget eget innehåll. De är konsumenter. Matas med innehåll, men skapar sällan eget innehåll. Samtidigt som antalet svenskar (enligt samma rapport) som använder Tiktok år 2025 är färre än både 2023 och 2024.

Deltagarkulturen som fanns för 15 år sedan har till stor del ersatts av konsumtion. Antalet besökare på Flashback minskar inte när vi granskar egna siffror, men hur många inlägg som postas varierar däremot över tid. Det postas betydligt färre inlägg idag än för 15 år sedan, men ser vi på aktiviteten under de senaste 10 åren så har den främst gått i cykler. Här ser vi inte samma nedgång.

admin
Citera
2025-11-27, 10:46
Administrator
admins avatar
Citat:
Ja alltså denna tråden var jag på väg att posta som ett inlägg i (FB) ♦·♦·♦ Fråga om Flashback här! ♦·♦·♦
Eller kanske (FB) Vad har hänt med flashback? (Sammanfogad)
Eller kanske (FB) Statistik på trådskapande
Eller kanske (FB) Statistik på användares egen inläggsfördelning i ämnen och delforum (Sammanfogade)
Eller kanske den här jävla tråden som av någon anledning inte är papperskorgad (FB) Flashback-statistik för Augusti

Men så kände jag att min problemformulering förtjänade en egen trådstart. Hade jag skrivit i någon av de andra trådarna så hade inlägget drunknat.
Och det är just det. Jag minns tiden för 15 år sedan när det skapades trådar stup i kvarten. Helt ärligt, som användare tycker jag inte det var särskilt störande. Väldigt kul att trycka på refresh och hitta nya funderingar hos folk. Och det kunde vara allt mellan himmel och jord.

Varför man gick mot samlingstrådar kan jag bara spekulera i. Men troligen så kunde man inte hålla koll på alla trådar som skapades. Men jag saknar den kreativa sidan av Flashback. Där sakligt underbyggda tramstrådar ändå kunde få leva vidare.

Samlingstrådar förstör oftast debatten och diskussionen.
För tillfället så har funktionen att sammanfoga trådar plockats bort, då vi just nu skriver om koden, och just denna funktion behövde vara avstängd under en period. Men långsiktigt så ska sammanfogningarna hanteras mer försiktigt, och samlingstrådar ska enbart komplettera övriga diskussioner.

Jag tycker inte trådarna du hänvisar till behöver vara ett problem, men de blir ett problem ifall vi inte också tillåter övriga trådar i samma ämne (förutsatt att frågeställningen motiverar en egen tråd, vilket jag anser att denna tråd gör).

admin
Citera
2025-11-27, 10:54
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81

Citat:
Ursprungligen postat av panimalos
Du menar väl tvärt om!
Det går inte att föra en normal diskussion med högerfolk som dessutom hittar på egen statistik i olika frågor. De som jag tycker är vänsterfolk går det att diskutera sakligt med.
Jag gissar att högerfolkets irritation mot vänsterfolk som också skapar åsikten att det inte går diskutera med vänsterfolk beror på att vänsterfolk kräver fakta som går att härleda. Högerfolk gillar inte härledd fakta för det talar emot deras politiska idé.

Jag skulle säga att detta enbart är ett problem när diskussionen blir polariserad, och den du debatterar med inte lyssnar. Men detta problem finns ju på båda sidor. Om man anser att det är ett problem med att personer med avvikande uppfattningar deltar i diskussionen så säger det rätt mycket om debattören själv. Vad är poängen med att bara debattera med ryggdunkare? Känns rätt trist om du frågar mig.

admin
Citera
2025-11-27, 11:17
Medlem
Nu är jag ingen världmästare i flashback, men jag tycker nivån är generellt låg. I&I var roligt att debatera ett tag, men man inser ju till slut att du debaterar med några få tokstollar. Vissa har flera tusen inlägg inom ett par år, och det verkar ju det enda de spenderar sin tid kring det specifika ämnet. Det skapar enligt mig en obalans i debatten.
Citera
2025-11-27, 11:21
Medlem
Man-At-Armss avatar
Klart att ämnen för nya trådar aldrig kommer att försvinna, men mycket har avhandlats redan och att bumpa en tråd där ingen skrivit på tio år brukar inte resultera till någon vidare fortsatt aktivitet i tråden. Ja, kanske om något nytt kommit fram i äldre mordfall och dylikt, men annars är det som att ge HLR åt en dödsdömd. Man vill ju få igång en diskussion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in