Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-06-12, 15:21
Medlem
HassanVonEssens avatar
Hej alla,

De kommande dagarna tänkte jag lägga upp lite statistik på trådskapande. Statistiken baseras på samtliga trådar som dyker upp för samtliga datum mellan 2004-01-01 och 2024-12-31 när man söker på ett datum i taget med söksträngen * (endast en asterisk) i den avancerade sökfunktionen. Eftersom papperskorgens trådar inte dyker upp i sökfunktionen har dessa hämtats separat från Papperskorgen. Totalt baseras statistiken på knappt 2,7 milj. trådar, varav drygt 300 000 ligger i Papperskorgen.

Först ett simpelt diagram som visar hur många trådar som skapats respektive år. Eller rättare sagt, hur många trådar som är tillgängliga för en vanlig forummedlem. Jag antar att det skapats trådar som varken ligger i det öppna forumet eller i Papperskorgen.

https://i.imgur.com/PfN59ho.jpeg

Jag kommer i princip peppra på med tabeller i vanlig ordning och börjar med att visa de 45 medlemmar som skapat flest trådar. I första tabellen syns också antalet olika delforum som medlemmen skapat trådar i. I den andra tabellen (det råkade bli två) visas hur hög andel av medlemmens trådar som skapats i de tre forum som medlemmen postat flest trådar i. För att tabellerna inte ska domineras av moderatorer har forumet Avstängningar och bannlysningar räknats bort. För statistik över detta delforum hänvisas istället till följande tråd: (FB) Statistik för avstängningar och regelbrott

Nästa tabell visar de 45 medlemmar som fått flest visningar totalt i alla sina skapade trådar. I tabellen visas också antalet trådar medlemmen skapat.

Fortsättning följer...
Senast redigerad av HassanVonEssen 2025-06-12 kl. 15:36.
Citera
2025-06-12, 15:36
Medlem
HassanVonEssens avatar
Nästa tabell visar de 45 medlemmar som fått flest inlägg i alla sina skapade trådar.

Och nästa visar de 45 medlemmar som fått flest inlägg per skapad tråd i genomsnitt.

Fortsättning följer...
Citera
2025-06-12, 16:10
Medlem
Mr.RedHats avatar
Känns väl lite missvisande att ha med "Avstängningar och bannlysningar"? Jag menar, det säger ju ingenting egentligen. (Tänker på vanligaste forum där den syns till)

Att drapåtrissor och Nemesis1 låg högt kunde man ana. Trodde även Ådärkomdenja skulle toppa listan, men denne syns inte ens till. Vettetusan vem Knullkungen eller fredag2010 är.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-06-12 kl. 16:12.
Citera
2025-06-12, 17:12
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Känns väl lite missvisande att ha med "Avstängningar och bannlysningar"? Jag menar, det säger ju ingenting egentligen. (Tänker på vanligaste forum där den syns till)

Att drapåtrissor och Nemesis1 låg högt kunde man ana. Trodde även Ådärkomdenja skulle toppa listan, men denne syns inte ens till. Vettetusan vem Knullkungen eller fredag2010 är.
Kände igen ett tiotal namn på den listan varav de fetade ingår. Kungen och fredag är dessutom notoriska skribenter med rätt många inlägg så man ser dem rätt ofta om man är observant.
Citera
2025-06-12, 17:55
Medlem
HassanVonEssens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat

Bra uppmärksammat. Avstängningar och bannlysningar har bara räknats med i vanligaste forum, inte i den första tabellen med antalet trådar. Håller med om att det är missvisande eftersom tabellerna bygger på olika mängder, men då det bara drabbade admin och någon enstaka moderator i den listan så orkade jag inte rätta till det.
Citera
2025-06-12, 18:59
Medlem
HassanVonEssens avatar
Nästa tabell visar de 45 medlemmar som fått flest visningar per skapad tråd i genomsnitt. Antalet trådar visas också.

Nästa tabell visar de 45 medlemmar vars trådar krävde flest visningar per inlägg.

Nästa tabell visar de 45 medlemmar som har det högsta antalet trådar per forum i genomsnitt. Har man bara skapat trådar i ett fåtal forum så blir denna kvot alltså högre än om man skapat trådar i många olika forum.

Nästa tabell visar samtliga 60 medlemmar som skapat minst fyra trådar och som har ett genomsnittligt antal svar närmare 0 än 1. Sorterade på antalet skapade trådar.

Nästa tabell visar de 45 medlemmar, av de som skapat minst fyra trådar, som fått lägst antal visningar per tråd i genomsnitt.

Nästa tabell visar de 52 medlemmar som skapat minst 15 trådar och där alla medlemmens trådar är skapade i olika delforum. Sorterade på antalet trådar.

Fortsättning följer...
Senast redigerad av HassanVonEssen 2025-06-12 kl. 19:01.
Citera
2025-06-12, 22:10
Medlem
HassanVonEssens avatar
Då svänger vi över från medlemmar till forum ett ögonblick.

Nästa tabell visar de 50 forum som innehåller flest trådar:

Nästa tabell rangordnar de 50 forum som fått flest visningar totalt. Antal trådar igen syns i mittenkolumnen.

Nästa tabell rangordnar de 50 forum som fått flest inlägg.

Fortsättning följer...
Citera
2025-06-12, 22:17
Medlem
HassanVonEssens avatar
Nästa tabell visar de 50 forum som fått flest inlägg per tråd i genomsnitt.

Nästa tabell visar de 50 forum som har flest visningar per skrivet svar.

Då ett flertal av forumen ovan är arkiverade kommer här samma tabell igen men enbart för forum som innehåller minst 3000 trådar (totalt 147 av 325 forum uppfyller kriteriet). Det är oklart för mig om antalet visningar fortsätter att räknas för arkiverade forum som går att visa men som inte går att svara i.

Fortsättning följer...
Citera
2025-06-12, 22:29
Medlem
HassanVonEssens avatar
Nästa tabell innehåller för andra gången de 50 forum som innehåller flest inlägg totalt. Den här gången har bara forum med minst 3000 trådar räknats med. Tabellen visar också vilka tre medlemmar som skapat flest trådar i forumet samt hur många trådar de skapat.

Nästa tabell visar för andra gången vilka 50 forum som innehåller flest inlägg per tråd i genomsnittet men räknar bara med forum med minst 3000 trådar.

I nästa tabell hoppar vi tillbaka till medlemmar. Det är ett faktum att väldigt många medlemmar har fått se alla sina skapade trådar papperskorgade. Tabellen visar de 58 medlemmar som har skapat minst tio trådar och där samtliga trådar ligger i Papperskorgen. Det exceptionella klappträt Venus123 tar en jordskredsseger och har med sina 58 kastade trådar fler än dubbelt så många som Luktsinne på andra plats. Grattis!

Fortsättning följer...
Senast redigerad av HassanVonEssen 2025-06-12 kl. 22:39.
Citera
2025-06-13, 03:07
Medlem
HassanVonEssens avatar
Nu till det som krävt i särklass mest handpåläggning av alla undersökningar jag gjort. Frågan är: från vilka forum kastas högst andelar av trådarna som skapas?

För att undersöka detta har jag hämtat sista inlägget i samtliga trådar som finns tillgängliga i Papperskorgen. Det är nämligen enbart i det inlägget man kan få information om var tråden först postades. Det sista inlägget är förstås det inlägg moderatorn som kastar tråden postar. I bästa fall avslutas inlägget med en notering av typen

"ABoK --> Papperskorgen"

där det alltså framgår att tråden i detta fall kommer från Aktuella Brott och Kriminalfall. Denna hänvisning har genom åren dykt upp i ett flertal olika skepnader. Vissa moderatorer har haft som vana att ange ursprungsforumet med en förkortning, vilket har gjort det knepigt och tidskrävande (men knappast omöjligt) att såhär i efterhand härleda tråden till rätt ursprungsforum. Jag tog upp problemet i detta inlägg när jag höll på att dechiffrera dessa förkortningar. På senare år verkar moderatorskollegiet blivit uppmanade att avstå från förkortningar, då större enhetlighet i sättet att hänvisa till ursprungsforumet kan skönjas. Någon exakt brytpunkt verkar dock inte finnas då förkortningar emellanåt fortfarande används.

Ett annat fenomen som vållat problem är att moderator har hänvisat till ursprungsforumet på olika nivåer i forumträdet. Även här har det blivit mer enhetligt på senare år. Som exempel kan tas en fiktiv tråd som postas i forumet Fildelning som ligger som underforum till Övriga dator- och IT-diskussioner (ÖDIT) som är ett delforum i avdelningen Dator och IT. De flesta moderatorer skulle i detta fall ha hänvisat som

"Fildelning --> Pk"

Några skulle dock ha skrivit

"ÖDIT --> Pk"

och ett fåtal bara skrivit

"Dator och IT --> Pk"

För att så gott som möjligt hantera dessa variationer har jag genomfört undersökningen i följande steg:

1. Från inlägget extraherat forumnamnet eller förkortningen som angivits direkt före pilen (-->, ->, >, >>,) eller prepositionen till som står direkt före ordet Papperskorgen (eller förkortningen Pk).

2. Sorterat resultaten och gett enhetliga forumnamn. Som exempel har "MA" och "Musik: allmänt" och "Musik" alla ändrats till "Musik".

3. Sammanfogat gamla och nya forumnamn så att de förenas i det forumnamn som används idag. Som exempel har Tatuering och piercing och Tatueringar och body modifications (det äldre namnet) båda fått namnet Tatuering och piercing.

Det ligger drygt 300 000 trådar i Papperskorgen. Av dessa har jag tagit ett slumpmässigt urval på 30 000 st. Med facit i hand hade jag kunnat förenkla proceduren genom att bara välja trådar från senare år. Det absolut största problemet, som snedvrider statistiken, är att det bara i två tredjedelar av alla trådar varit möjligt att utan krävande efterforskning bestämma vilket forum tråden först postades i. Den bias som uppstår beror på att vissa moderatorer historiskt varit sämre på att överhuvudtaget hänvisa till ursprungsforumet. Då jag enbart kunnat använda 2/3 av inläggen kommer därför statistiken vara missvisande för de forum där dessa moderatorer styrt. Tabellen nedan visar, för de 50 moderatorer med flest icke användbara trådar, antalet trådar som bortfallit.

För de 2/3 som varit användbara följer här en tabell av samma slag.

Resultatet presenteras i nästa tabell. De 50 huvudforum som minst 100 trådar kunnat hänföras till ingår i tabellen. Tabellen är sorterad på den sista kolumnen som visar andelen trådar som papperskorgas av de som postas i forumet. Andelen är uppskattad utifrån att 10 % av papperskorgens trådar ingår i urvalet samt att enbart 2/3 (nästan exakt 20 500 av 30 000) varit användbara. Uppskattningen bygger därför på följande antaganden:

1. Urvalet är representativt (sannolikt utifrån randomiseringen)
2. Trådarna som bortfallit har samma fördelning som trådarna som varit användbara (osannolikt p.g.a. ovan given anledning).

Vi ser att uppskattningsvis drygt hälften av alla trådar som postas i Bensodiazepiner hamnar i papperskorgen. I botten hittar vi Bostad, hem och trädgård där blott fyra procent av trådarna kastas.

Senast redigerad av HassanVonEssen 2025-06-13 kl. 03:15.
Citera
2025-06-13, 03:08
Medlem
HassanVonEssens avatar
Huruvida siffrorna i den sista tabellen stämmer med moderatorernas magkänsla vore intressant att höra. Jag anar att andelarna i de forum (Dator och IT, Musik?) som framför allt MondoBizarro och CyrusGNetWork verkar ha modererat genom åren borde vara högre då särskilt många trådar som dessa två papperskorgat tyvärr har bortfallit.
Citera
2025-06-13, 06:13
Medlem
HassanVonEssens avatar
Man kan också se att andelen trådar som hamnar i papperskorgen har ökat mycket sedan 2024 men legat ganska stabilt kring 15 % de senaste tio åren.

https://i.imgur.com/39bXaxx.jpeg

Det här är i alla fall den trend man får fram av de trådar som ligger kvar i papperskorgen. Om sen papperskorgen rensats ur någon gång eller inte innehåller alla trådar som kastas så är det förstås missvisande.

Kollar man per månad skiljer det väldigt lite.

https://i.imgur.com/ZVAUMxL.jpeg

Per veckodag blir skillnaden dock större. Trådar skapade på helger har högre chans (eller risk) att hamna i papperskorgen. Antingen skapas fler skittrådar på helgerna eller så är moderatorerna mer aktiva.

https://i.imgur.com/wHdgf5k.jpeg
Senast redigerad av HassanVonEssen 2025-06-13 kl. 06:45.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in