2025-11-26, 19:51
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det stämmer, men det är mycket ovanligt. Dock så är omsättningen på personal 20+ procent per år och KV är en stor myndighet. Och antalet anställda riktiga idioter är väl som resten av samhället 2-5 procent. Dessutom är det säkert mycket övertid så personalen är trött. Det finns ju fall där vårdare har glömt att låsa.

Men Obduktionen borde tala om när personen avled.

Jag skullle klart säga att det är en överrisk för självmord och eller överdos. Sen är frågan hur mycket de utreder en överdos.

PS Om man ska mörda någon och ska komma undan med det så ska offret vara en person som nyttjar illegala substanser eller är väldigt gammal.
Han kommer obduceras men jag tror inte de kommer gå ut med orsakerna.
Citera
2025-11-26, 22:53
Medlem
FrokenSnusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThereGoesRabbit
Jag fick tidigare intrycket att ni stod på god fot med varandra, men så verkar inte vara fallet. Det påverkar inte din trovärdighet för mig dock - du har uppenbarligen en hel del koll på den avlidne.

Jag har ju, som jag nämde tidigare, inte egen erfarenhet av att sitta inne, men har anhöriga bakom murarna, så den "koll" jag har kommer främst från dem.

Men jag har också förstått det som att kameror inte förekommer i cellerna och ej heller i någon större mängd i korridorerna - utan i de gemensamma utrymmena.
Kameror förekommer i samtliga utrymmen förutom för wc/duschutrymmen och intagnas bostadsrum. I varje korridor och kulvert finns flera kameror monterade i taket, vilka är kopplade till bevakningscentralen för övervakning.

Citat:
Ursprungligen postat av kkktuurik
Njaaa... du ringer inte på nätterna för då kanske folk röker i bostadsrummet. Det är goleri på kåken att ringa på. När vakterna låser in dig kollar de knappt om du e levande. Jag gömde under min tid på kåken en intagen i mitt bostadsrum så vi kunde hänga under natten. Plitarna har inte så mycket koll som man tror dom har. (Har suttit på en klass etta därav vet jag). Kan lika gärna vara mord som skett innan inlåsningen så det ska se ut som självmord. Kriminella e planerande
Det där stämmer inte. På klass 1 anstalt (gäller alla anstalter oavsett säkerhetsklass) sker alltid fysisk kontroll av varje intagen vid inlåsning och väckning. Saknas en intagen stoppas inlåsningen omedelbart, larmet dras, vakthavande befäl kontaktas och avdelningen låses inte förrän personen är hittad. Att gömma en annan intagen i ett bostadsrum över natten är därför inte möjligt utan att det upptäcks.
Senast redigerad av FrokenSnusk 2025-11-26 kl. 23:01.
Citera
2025-11-27, 08:35
Medlem
ThereGoesRabbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrokenSnusk
Kameror förekommer i samtliga utrymmen förutom för wc/duschutrymmen och intagnas bostadsrum. I varje korridor och kulvert finns flera kameror monterade i taket, vilka är kopplade till bevakningscentralen för övervakning.

Det där stämmer inte. På klass 1 anstalt (gäller alla anstalter oavsett säkerhetsklass) sker alltid fysisk kontroll av varje intagen vid inlåsning och väckning. Saknas en intagen stoppas inlåsningen omedelbart, larmet dras, vakthavande befäl kontaktas och avdelningen låses inte förrän personen är hittad. Att gömma en annan intagen i ett bostadsrum över natten är därför inte möjligt utan att det upptäcks.

Jag skulle absolut inte tro att det är vanligt förekommande, men det här är en trovärdig användare som du citerar, och jag har också fått information från mina anhöriga bakom murarna att KV:s "säkerhetsrutiner" går att kringgå, och att det sker en hel del som inte "skall förekomma egentligen".

Så att säga att något är "omöjligt" är nog en överdift.
Citera
2025-11-27, 09:04
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrokenSnusk

Det här har jag sett meed egna ögon det slarvas med då folk har bråttom hem, det är mera ordning vid väckning.
Citera
2025-11-27, 09:17
Medlem
Att inte ha ronderande personal som faktiskt kollar läget fysiskt under natten på en anstalt som Kumla är helt galet.
Citera
2025-11-27, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skuggvind
Att inte ha ronderande personal som faktiskt kollar läget fysiskt under natten på en anstalt som Kumla är helt galet.

Du menar att Kriminalvården ska vara fullbemannade och gå igenom intagnas celler när dom ligger och sover?
Är du medveten om att kriminallvården redan idag kostar ungefär 20 miljarder att driva. Ska vi plussa på den siffran med 40-60 miljarder till om året för att ha sekundbevakning på alla intagna? För det är vad det kommer kosta staten.
Citera
2025-11-27, 09:52
Medlem
Det finns 3 hus där det inte är dubbelbelägning på Kumla.

Vid i låsning så korsar man med ett annat hus, så det slarvas inte
Citera
2025-11-27, 09:56
Medlem
Lavas avatar
Det enda som är intressant här är att veta vad personen satt för, om det är läge att fira eller beklaga. Så, har det kommit fram i tråden vem den avlidne är?
Citera
2025-11-27, 10:11
Medlem
ThereGoesRabbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Det enda som är intressant här är att veta vad personen satt för, om det är läge att fira eller beklaga. Så, har det kommit fram i tråden vem den avlidne är?

Det kom fram för ett tag sedan, ja.
Citera
2025-11-27, 13:48
Medlem
Varför är denna tråd så aktuell? Är det någon känd som hittats död??
Citera
2025-11-27, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soppatorsk90
Varför är denna tråd så aktuell? Är det någon känd som hittats död??

Ökänd, men sök inte AI-svar. Enligt AI har han varit död i ett och ett halvt år.

Citat:
AI-översikt

Eymen Mamlouk var en gängledare i Gävle som sköts till döds i juli 2024

. Han var en del av ledarskiktet i en kriminell gruppering och hade tidigare själv varit inblandad i utredningar kopplade till andra våldsdåd, bland annat mordet på en annan gängledare 2021.

Gängkopplingar: Mamlouk hade en ledande roll i en av de kriminella grupperingar som var inblandade i en konflikt som eskalerade i Gävle under hösten 2021.Offerkonflikter: Vid ett tillfälle var han själv utsatt för ett våldsdåd där han blev beskjuten och knivskuren.Dödsskjutning: Han sköts till döds i centrala Gävle i juli 2024.

EM hade ett förhållande med sin försvarsadvokat så hon uteslöts ur Advokatsamfundet och hennes make, son och två till släktingar (från rivaliserande Gottsundanätverket i Uppsala) planerade mörda älskaren från nätverket i Gävle. Endast att polisen knäckte krypterad chat räddade EMs liv. På Kumla dog han tidigare i veckan.

Det finns konspirationsteorier att någon kan ha mördat EM. Främst för att självmord är förbjudet i islam. De uppgifter som hittills är kända kommer från kriminalvården som menar att det var ett självmord. De kan, när de låste upp cellen aktuell morgon, ha funnit honom hängande i något. Därför verkar kriminalvården klassa det som självmord.

Det kan absolut komma andra uppgifter senare efter obduktionen men här i tråden är det bara folk som inte vill att en stor, stark muslim (pundare om du kollar fuppar) ska ha tagit sitt liv.

Advokaten kanske krossade hans hjärta och han kunde inte leva utan henne?
Citera
2025-11-27, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skuggvind

Betalar du det? Annars blir det helt galet.

Här finns en podd om den döde:

https://www.sverigesradio.se/avsnitt/gangvaldet-i-gavle-ledaren-advokaten-och-karleken
Senast redigerad av Angeliqa 2025-11-27 kl. 15:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in