2025-11-26, 12:18
Medlem
ThereGoesRabbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
Jag annar med ugglor i mossen, men spekulerar ju självklart mest, det är svårt få fram något konkret här, då dödsfallet skett i en sk skyddad verkstad om du förstår hur jag tänker.

Ja precis, och det är ju inte säkert att media kommer vara så intresserade av att rapportera vidare heller - vad än nu utredningen visar. Men jag är enig med dig att självmord absolut inte ska tas för någon slags sanning eller självklarhet här.
Citera
2025-11-26, 13:20
Medlem
Din Morsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkktuurik
Jag förstår inte vart folk har fått självmord ifrån

Ännu så länge är det ju ingen som faktiskt vet.

Den faktor som jag ser just nu som talar för självmord är att han har hittats död vid upplåsning. Detta förutsätter att uppgiften stämmer och att han bodde ensam i sitt rum. För han har definitivt levt när kvällsskiftet låste in honom, och ingen annan intagen kan nå honom då.

Har han blivit akut sjuk under natten hade han förmodligen tillkallat hjälp från nattpersonalen (det skall man alltid kunna göra inifrån sitt rum) Det kan iofs ha varit ett snabbt sjukdomsförlopp, typ en massiv stroke eller något. Så den sannolikheten får man väga mot alternativet såklart.

Sen har vi ju alltid en gråzon om han överdoserat på något insmugglat därinne. Självmord eller otur?
Citera
2025-11-26, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din Morsa

Den faktor som jag ser just nu som talar för självmord är att han har hittats död vid upplåsning. Detta förutsätter att uppgiften stämmer och att han bodde ensam i sitt rum. För han har definitivt levt när kvällsskiftet låste in honom, och ingen annan intagen kan nå honom då.

Har han blivit akut sjuk under natten hade han förmodligen tillkallat hjälp från nattpersonalen (det skall man alltid kunna göra inifrån sitt rum) Det kan iofs ha varit ett snabbt sjukdomsförlopp, typ en massiv stroke eller något. Så den sannolikheten får man väga mot alternativet såklart.

Sen har vi ju alltid en gråzon om han överdoserat på något insmugglat därinne. Självmord eller otur?
Njaaa... du ringer inte på nätterna för då kanske folk röker i bostadsrummet. Det är goleri på kåken att ringa på. När vakterna låser in dig kollar de knappt om du e levande. Jag gömde under min tid på kåken en intagen i mitt bostadsrum så vi kunde hänga under natten. Plitarna har inte så mycket koll som man tror dom har. (Har suttit på en klass etta därav vet jag). Kan lika gärna vara mord som skett innan inlåsningen så det ska se ut som självmord. Kriminella e planerande
Citera
2025-11-26, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThereGoesRabbit
Det blir intressant att se vad utredningen visar (om det nu ens går ut till allmänheten). Alltid svårt att veta vad media anser som "allmänintresse", och KV lär ju vilja att detta faller i glömska så snabbt det bara går.

Så vi får väl se om det bringas någon klarhet och, i sådant fall, om någon får veta det.

Du ska ha tack i alla fall för allt du bidragit med i tråden.
Återkommer direkt när jag vet något mer. Hade frågat hans vänner men dom ligger under jorden redan. Äntligen lite lugn på gatorna i Gävle
Citera
2025-11-26, 14:26
Medlem
Om han tog överdos kan han ju fått något bankat med något fentanyl liknande för o mörda han. kan somna på bara några minuter av sånt snortat, svårt o bevisa vem som gav han
Citera
2025-11-26, 15:00
Medlem
ThereGoesRabbits avatar
Citat:
Återkommer direkt när jag vet något mer. Hade frågat hans vänner men dom ligger under jorden redan. Äntligen lite lugn på gatorna i Gävle

Tack, vore intressant att få veta det som är möjligt i alla fall.

Personligen är jag sannerligen inget fan av KV, och med tanke på de ständiga avslöjandena kring mutor och regelbrott från plitarnas sida så ter det sig intressant att veta om de möjliggjort detta, eller rentav har något med det att göra.

Det är ju lätt att bara ställa sig och ropa: "SJÄLVMORD!"
Citera
2025-11-26, 15:10
Medlem
Citat:
Tack, vore intressant att få veta det som är möjligt i alla fall.

Personligen är jag sannerligen inget fan av KV, och med tanke på de ständiga avslöjandena kring mutor och regelbrott från plitarnas sida så ter det sig intressant att veta om de möjliggjort detta, eller rentav har något med det att göra.

Det är ju lätt att bara ställa sig och ropa: "SJÄLVMORD!"
yes fick höra att de somaliska plitarna var de största hororna där inne. säljer sin fitta för att få lite status bland de kriminella
Citera
2025-11-26, 15:23
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din Morsa

Hurv kan du säga det här med säkerhet? Jag har jobbat inom KV och ibland har folk väldigt bråttom hem och bara låser och skiter i få kontakt med den intagne
Citera
2025-11-26, 16:46
Medlem
ThereGoesRabbits avatar
Citat:
yes fick höra att de somaliska plitarna var de största hororna där inne. säljer sin fitta för att få lite status bland de kriminella

Ja, det är ju många incidenter varje år kring plitar på alla anstalter. Utan att ha egen erfarenhet så känns det ändå som en heeelt egen värld innanför murarna. Vet inte om du sett kontot "plitjävel" på Instagram (det är inte uppdaterat på ett tag - han fick sannolikt en och annan "smäll på fingrarna" av ledningen).

Men du som har erfarenhet som intagen kan säkert känna igen dig i hur de som ska vara till hjälp snarare bara orsakar kaos. Jag litar då sannerligen inte på en plit.
Citera
2025-11-26, 17:50
Medlem
Citat:
Ja, det är ju många incidenter varje år kring plitar på alla anstalter. Utan att ha egen erfarenhet så känns det ändå som en heeelt egen värld innanför murarna. Vet inte om du sett kontot "plitjävel" på Instagram (det är inte uppdaterat på ett tag - han fick sannolikt en och annan "smäll på fingrarna" av ledningen).

Men du som har erfarenhet som intagen kan säkert känna igen dig i hur de som ska vara till hjälp snarare bara orsakar kaos. Jag litar då sannerligen inte på en plit.
Ja kan lika gärna vara en plit inblandad om det kommer in droger som dödat honom. Det är ju dom eller ngn smygbög snubbe som trycker upp det i röven. FUCK KV
Citera
2025-11-26, 18:00
Medlem
ThereGoesRabbits avatar
Citat:
Ja kan lika gärna vara en plit inblandad om det kommer in droger som dödat honom. Det är ju dom eller ngn smygbög snubbe som trycker upp det i röven. FUCK KV

Det är synd att du har "för få inlägg" här på FB för att kunna få skicka PM (tror gränsen går vid 50 inlägg, men jag kan ha fel) för jag hade gärna fortsatt snacka med dig via PM.

Du är kunnig, sansad och saklig. Det är riktigt beundransvärda egenskaper som det är få som besitter faktiskt.
Citera
2025-11-26, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
Hurv kan du säga det här med säkerhet? Jag har jobbat inom KV och ibland har folk väldigt bråttom hem och bara låser och skiter i få kontakt med den intagne

Det stämmer, men det är mycket ovanligt. Dock så är omsättningen på personal 20+ procent per år och KV är en stor myndighet. Och antalet anställda riktiga idioter är väl som resten av samhället 2-5 procent. Dessutom är det säkert mycket övertid så personalen är trött. Det finns ju fall där vårdare har glömt att låsa.

Men Obduktionen borde tala om när personen avled.

Jag skullle klart säga att det är en överrisk för självmord och eller överdos. Sen är frågan hur mycket de utreder en överdos.

PS Om man ska mörda någon och ska komma undan med det så ska offret vara en person som nyttjar illegala substanser eller är väldigt gammal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in