2025-11-26, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Och nu skriver Aftonhoran att Helge Fossmo överväger att söka om resning.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2pngmq/helge-fossmo-overvager-soka-om-resning

Storyn blir bara bättre och bättre. Om inte Helge sköt sin fru måste ju någon annan ha gjort det om det nu inte var barnflickan. Alltså skulle någon annan smugit in i huset samma natt och skjutit Alexandra, utan att Helge hört något. Senare på natten kommer som bekant barnflickan och även hon skjuter Alexandra och inte heller den här gången hör Helge något. Lycka till med resningen Helge

Detta handlar ju om att de nya uppgifterna som dykt upp kring Sara Svensson kan leda till möjligheten att Helge Fossmo "automatiskt" faller bort som anstiftare, eller i vart fall kan hänvisa till alternativ gärningsman och/eller anstiftare.

Särskilt rimliga alternativ finns ju inte, precis som du är inne på själv. Men en version skulle ju kunna vara att Helge Fossmo försöker förmå Sara Svensson att mörda Alexandra. Sara Svensson fegar ur och anstiftar på egen hand en annan gärningsman som utför mordet. Därefter går Sara Svensson in i huset och iscensätter mordet så att Helge skall tro att det var hon som gjorde det. Man kan också tänka sig att det finns en alternativ gärningsman som varit ytligt inblandad, eller får nys om Helge och Saras mordplaner, och ser till att utföra mordet på egen hand innan Sara hinner göra det. Ett motiv till detta skulle ju kunna vara att den alternativa gärningsmannen gjorde detta för att få "guds välsignelse".
Citera
2025-11-26, 22:26
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nycticorax
Finns inget att klandra Sara på här. Om det finns en chans att hon inte behöver känna skuld för att ha dödat, så tar hon ju den. Hon försöker inte bli av med skulden för uppsåtet.

Kommer bli svårt att bevisa. Men med tanke på Quick-fallet vet man ju aldrig.
Om jag hade fått sms från gud hade jag inte skjutit någon.

Hon verkar helt wacko. Bara det att hon spände på Helge för att hjälpa honom att bli av med sexdemoner...
Citera
2025-11-26, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Var ju likadant med hon Marina som blev skjuten I huvudet ,hennes blodpöl hittade man lång tid efter mordet. Här i Knutby har polisen aldrig redogjort för någon blodpöl i förundersökningen

Skillnaden var ju att Marina-gärningsmannen häftat på ett överdrag över madrassen så att blodpölen inte syntes.
Citera
2025-11-26, 22:40
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titanicsurvivor
Om jag hade fått sms från gud hade jag inte skjutit någon.

Hon verkar helt wacko. Bara det att hon spände på Helge för att hjälpa honom att bli av med sexdemoner...

Ja hon har ju suttit inspärrad sju år på rättspsyk. Så vad menar du?
Citera
2025-11-26, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Du kan ju vända på det. Du ska skjuta en person som ligger och sover. Varför skulle du skjuta första skottet i höften? Varför ens skjuta i höften i över huvudtaget?
Som jag ser det var Sara Svensson inte någon van mördare. Hon var säkert oerhört rädd och nervös. Agerade säkert inte helt rationellt i alla delar. Jag ser ärligt talat inget jättekonstigt med de "bevis" och "udda" skottvinklar etc som de ser. Bara för att hon säger att hon stod på ett visst sätt och utredningen pekar på att skotten avfyrades på kortare håll eller annan vinkel så betyder det inte att hon är oskyldig.

Nej, hon och Helge kan ha kokat ihop hur diaboliska planer som helst, vad fan vet vi? Men det finns ett problem, och det är att domstolen tycker att Saras berättelse är "mycket trovärdig" och en närmare genomgång av de tekniska bevisen visar att Saras berättelse är allt annat än trovärdig.

En kling- och klangpolis och inkompetent karriäråklagare har gjort det här möjligt. Vi har inte lärt oss ett dyft sedan Sture Bergwall. Bara man erkänner så är man skyldig.

Om man ska fälla en människa för mord, det allvarligaste brott som finns, så ska det vara ställt utom rimligt tvivel att hon är skyldig. Och i det här fallet är det nästan ställt utom rimligt tvivel att hon är oskyldig till brottet mord.

Det som ingen pratar om är Alexandras anhöriga. De fick aldrig sin dotters baneman fälld. Risken finns att deras dotters baneman snarare får ett skadestånd på 20 miljoner. Jag känner ett oerhört medlidande med dem.
Citera
2025-11-26, 22:49
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Min teori har länge varit att följande kan ha inträffat helt eller delvis:

Jag har förstahandsinformation på att Helge verkligen ansågs vara en rockstjärna i församlingen.

Han kom från en annan församling och togs emot mot öppna armar och blev snabbt den mest intressanta karaktären i sällskapet. Här någonstans slår det riktigt slint i skallen på honom.

Innan han var coolast i klassen hade Åsa Waldau den platsen. Nu ter det sig ganska självklart att deras vägar måste korsas. Åsa är redan gift, men har säkerligen samlag med den gifte Helge. Det visar sig att Åsa har en liten sladdis till lillasyster som ser upp till Helge. Helge maktmissbrukar det hela och ser en möjlighet. Han dränker Helene och redan innan det har han börjat manipulera Alexandra. Alexandra är hårt pushas av Åsa.

Alexandra flyttar in ganska omgående. Av någon anledning är Helge inte nöjd med Alexandra och "reklamerar" till Åsa. Som vi minns är Helge församlingens gud. Åsa skulle känna att en separation skulle sänka familjen Wikströms renomme. Åsa ger tillstånd till att ta in den psykiskt svara Sara som "barnflicka". Helge har även relationer med andra.

Trots allt detta och typ församlingens "godkännande" för Helges otroheten så är Helge inte nöjd. Han inser att Sara är mer lättmanipulerad än vad man kunnat ana. Han gör allt det andra själv som redan bevisats och Åsa är inte inblandad. Men, Åsa visste och hade kunnat stoppa det.
Citera
2025-11-26, 22:50
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Ja hon har ju suttit inspärrad sju år på rättspsyk. Så vad menar du?
Ja, men den jag citerade påstod att Sara inte kan klandras för något i detta.
Citera
2025-11-26, 22:55
Medlem
Livremmens avatar
Citat:
Min teori har länge varit att följande kan ha inträffat helt eller delvis:

Jag har förstahandsinformation på att Helge verkligen ansågs vara en rockstjärna i församlingen.

Han kom från en annan församling och togs emot mot öppna armar och blev snabbt den mest intressanta karaktären i sällskapet. Här någonstans slår det riktigt slint i skallen på honom.

Innan han var coolast i klassen hade Åsa Waldau den platsen. Nu ter det sig ganska självklart att deras vägar måste korsas. Åsa är redan gift, men har säkerligen samlag med den gifte Helge. Det visar sig att Åsa har en liten sladdis till lillasyster som ser upp till Helge. Helge maktmissbrukar det hela och ser en möjlighet. Han dränker Helene och redan innan det har han börjat manipulera Alexandra. Alexandra är hårt pushas av Åsa.

Alexandra flyttar in ganska omgående. Av någon anledning är Helge inte nöjd med Alexandra och "reklamerar" till Åsa. Som vi minns är Helge församlingens gud. Åsa skulle känna att en separation skulle sänka familjen Wikströms renomme. Åsa ger tillstånd till att ta in den psykiskt svara Sara som "barnflicka". Helge har även relationer med andra.

Trots allt detta och typ församlingens "godkännande" för Helges otroheten så är Helge inte nöjd. Han inser att Sara är mer lättmanipulerad än vad man kunnat ana. Han gör allt det andra själv som redan bevisats och Åsa är inte inblandad. Men, Åsa visste och hade kunnat stoppa det.

Glöm inte att inget gjordes utan ett godkännande av de som bestämde.

Helge tillhörde inte dem till en början, han fick förtroendet tillslut. Hans drömmar om att Alexandra skulle få "komma hem" tog inte heller emot i god jord. Det var ju Åsas lillasyster.

Nej mördarna är inte Sara och Helge men dom är syndabockar.

FARID....polisinformatören. han är en spännande figur....
Citera
2025-11-26, 22:55
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ja, men den jag citerade påstod att Sara inte kan klandras för något i detta.

Ja hon var ju psykiskt sjuk och trodde hon fick sms från Gud.
Citera
2025-11-26, 22:57
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livremmen
Glöm inte att inget gjordes utan ett godkännande av de som bestämde.

Helge tillhörde inte dem till en början, han fick förtroendet tillslut. Hans drömmar om att Alexandra skulle få "komma hem" tog inte heller emot i god jord. Det var ju Åsas lillasyster.

Nej mördarna är inte Sara och Helge men dom är syndabockar.

FARID....polisinformatören. han är en spännande figur....
Har svårt att se någon annan skyldiga än de som dömdes för det.

Sjukt fall, men rätten fick rätt.
Citera
2025-11-26, 23:01
Medlem
Korv-Bajss avatar
Jag bara hoppade rakt in mitt i Aftonbladets film och reagerade på en sak.
(Jag har ingen uppfattning alls om vad som har hänt och har bara hört fragment av Aftonbladets story.)

Här tittade jag där man pratar om blodpölen under sängen.
https://youtu.be/9tkoISAjTes?t=1265

Fanns det inget skotthål i eller genom sängen?
Det måste väl gå mycket fortare för blodet att rinna igenom sängen
om det finns ett skotthål genom sängen?
Citera
2025-11-26, 23:07
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Jag bara hoppade rakt in mitt i Aftonbladets film och reagerade på en sak.
(Jag har ingen uppfattning alls om vad som har hänt och har bara hört fragment av Aftonbladets story.)

Här tittade jag där man pratar om blodpölen under sängen.
https://youtu.be/9tkoISAjTes?t=1265

Fanns det inget skotthål i eller genom sängen?
Det måste väl gå mycket fortare för blodet att rinna igenom sängen
om det finns ett skotthål genom sängen?

Det är så illa att polisen aldrig beslagtog sängen utan att församlingen eldade upp sängen.

Tre kulor har hittats. En i kudden under A's huvud och de två andra inuti A's kropp.

Ingen vet om någon fler kula gått igenom madrassen. Eller suttit i väggen eller golvet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in