2025-11-26, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Badkars-frågan ÄR en av de tyngsta. Fler behöver inse detta anser jag.(på allvar alltså ,inte alls ironiskt)

Varför menar du att det är ett tungt argument? På allvar alltså, inte alls ironiskt.

Ur min synvinkel så handlar det enbart om bristande kunskap hos dig, det finns inte en enda person som är lite hyfsat insatt i fysik som tycker att det ens är ett argument. Är det så illa att du inte förstår begrepp som resultantkraft? Du fattar inte att 100 ner och 1 upp summeras till 99 ned?

Din och andras okunskap är inte ett tungt argument. Det kan på sin höjd vara roande men det är verkligen inget att ta på allvar.

Citat:
...Fler behöver inse detta anser jag....

Vad är nyttan med att ännu fler människor tänker fel? Argumenterar du även för att fler behöver lära sig mindre? Är okunskap, enligt dig, något att sträva efter?
Senast redigerad av WilleGarvin 2025-11-26 kl. 20:55.
Citera
2025-11-26, 20:55
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
När kommer den dag då någon äventyrare beger sig till kanten för att ta en sellfie?

Förra året var det ett gäng som åkte, dom livestreamade allt och filmade dygnet runt med multipla kameror, till och med 360° kameror hade dom.

Men dom såg ingen kant, däremot såg dom solen dygnet runt. Dom där soldaterna måste varit på semester. https://www.the-final-experiment.com/
Citera
2025-11-26, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Att dess acceleration är 0g relativt fritt fall

Har du någon som helst poäng?

Ja att allt tyder på marken accelererar men de fritt fallande föremålen inte. Samt att du tydligen håller med om detta.

Citat:
Har du nu förstått att marken kan accelerera relativt fritt fall utan att det betyder att marken även måste accelerera relativt jordens mittpunkt?

Jag förstår att det är ett totalt befängt resonemang.
Citera
2025-11-26, 21:07
Medlem
Citat:
Varför menar du att det är ett tungt argument? På allvar alltså, inte alls ironiskt.

Ur min synvinkel så handlar det enbart om bristande kunskap hos dig, det finns inte en enda person som är lite hyfsat insatt i fysik som tycker att det ens är ett argument. Är det så illa att du inte förstår begrepp som resultantkraft? Du fattar inte att 100 ner och 1 upp summeras till 99 ned?

Din och andras okunskap är inte ett tungt argument. Det kan på sin höjd vara roande men det är verkligen inget att ta på allvar.

Du tycker inte att praktiska demonstrationer är viktig del av vetenskapen? Utan att istället bör man frigöra sig från verkligheten så mycket som möjligt?
Citera
2025-11-26, 21:09
Medlem
Citat:
Ja att allt tyder på marken accelererar men de fritt fallande föremålen inte.

Relativt vad? Poletten har fortfarande inte trillat ned?

Citat:
Jag förstår att det är ett totalt befängt resonemang.

Nu är jag nog inte riktigt med. Är det du som är befängd eller påstår du att hela världens fysiker och ingenjörer är resonerar befängt?

Det är ju faktiskt en liten kittlande tanke att du tror dig veta bättre än professorer, doktorer, ingenjören och gymnasieelever. Hur hamnade du där?
Citera
2025-11-26, 21:12
Medlem
Citat:
Du tycker inte att praktiska demonstrationer är viktig del av vetenskapen? Utan att istället bör man frigöra sig från verkligheten så mycket som möjligt?

Jo jag tycker att praktiska demonstrationer är väldigt viktiga.

Jag tycker verkligen att vi inte ska föringa saker som upptäcksresande eller cavendish. Det är liksom de som knyter ihop säcken.

Vi ska inte föringa betydelsen av det faktum att vi praktiskt hittar på jorden, det visar att den teoretiska modellen funkar i praktiken.
Senast redigerad av WilleGarvin 2025-11-26 kl. 21:48.
Citera
2025-11-26, 21:19
Medlem
Citat:
Relativt vad? Poletten har fortfarande inte trillat ned?

Om du sitter i en bil som accelererar, respektive en som inte accelererar. Vad är skillnaden? Går den att känna? Om svaret är: ja, så finns en definitiv skillnad mellan acceleration och inte, eller hur?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Inertialsystem
Citera
2025-11-26, 21:28
Medlem
Citat:
Om du sitter i en bil som accelererar, respektive en som inte accelererar. Vad är skillnaden? Går den att känna? Om svaret är: ja, så finns en definitiv skillnad mellan acceleration och inte, eller hur?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Inertialsystem

Spånnande att du länkar till "Inertialsystem". Bra start, fortsätt så.

Men jag har lite svårt att förstår ditt tankeexperiment, var hittar man en bil som inte accelerar menar du? En stillastående bil accelererar med 1g.

Citat:
... så finns en definitiv skillnad mellan acceleration och inte, eller hur? ...

Mmmm, noll är skilt från ett. Du slår verkligen in öppna dörrar...
Citera
2025-11-26, 21:38
Medlem
Citat:
Spånnande att du länkar till "Inertialsystem". Bra start, fortsätt så.

Men jag har lite svårt att förstår ditt tankeexperiment, var hittar man en bil som inte accelerar menar du? En stillastående bil accelererar med 1g.

Accelererar den med 1 g? Relativt vadå?
Citera
2025-11-26, 21:42
Medlem
Citat:
Accelererar den med 1 g? Relativt vadå?

Är du trög på riktigt? Det här har vi faktiskt gått igenom typ 99 gånger.

Accelerometern i min mobil - som ligger still på bordet - visar att den accelerar med 1g. Är det fel menar du?
Citera
2025-11-26, 22:05
Medlem
Citat:
Är du trög på riktigt? Det här har vi faktiskt gått igenom typ 99 gånger.

Accelerometern i min mobil - som ligger still på bordet - visar att den accelerar med 1g. Är det fel menar du?

Nej inget tyder på att den visar fel. Och det i sin tur, tyder på att den inte befinner sig på utsidan av en sfär.

Och att fritt fallande föremålen inte accelererar, också enligt accelerometern, innebär alltså vi observerar en så kallad "fiktiv kraft"

från den spännande artikeln jag länkade till:

Citat:
En icke-inertial referensram är en referensram som accelereras i förhållande till ett inertialsystem.[2] I en accelererande referensram, kommer objekt att förefalla vara påverkade av fiktiva krafter. Om exempelvis järnvägsvagnen accelererar, kommer kulan inte att förefalla att röra sig vertikalt i vagnen utan skulle se ut att avvika i horisontalled, eftersom vagnen och kulan inte längre har samma horisontala hastighet, när kulan faller."]En icke-inertial referensram är en referensram som accelereras i förhållande till ett inertialsystem.[2] I en accelererande referensram, kommer objekt att förefalla vara påverkade av fiktiva krafter. Om exempelvis järnvägsvagnen accelererar, kommer kulan inte att förefalla att röra sig vertikalt i vagnen utan skulle se ut att avvika i horisontalled, eftersom vagnen och kulan inte längre har samma horisontala hastighet, när kulan faller.

Allt tyder alltså på att vi, här på jorden, befinner oss i just en sådan "icke inertial referensram".
Citera
2025-11-26, 22:18
Medlem
Citat:
Nej inget tyder på att den visar fel. Och det i sin tur, tyder på att den inte befinner sig på utsidan av en sfär.

Nej nu tänker du fel. Igen. Utsidan av en sfär behöver självklart inte befinna sig i fritt fall bara för att jordens mitt inte befinner sig i fritt fall..

Citat:
Och att fritt fallande föremålen inte accelererar,

Fast de accelererar ju relativt någon som inte befinner sig i fritt fall. Som jorden t.ex.

Citat:
Allt tyder alltså på att vi, här på jorden, befinner oss i just en sådan "icke inertial referensram".

Hmmm. Hur kom du fram till att du utifrån din referens inte befinner dig i en referensram? Det låter lite motsägelsefullt.
Senast redigerad av WilleGarvin 2025-11-26 kl. 22:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in