2025-07-23, 15:34
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Det är väldigt få som funderar över de här sakerna. Hela utbildningssystemet kretsar till stor del kring detta. Att få människor att ta saker för givna utan att de riktigt förstår varför.

Du kan inte förkasta tusentals år av vetenskap, bara för att din skolgång havererade
Citera
2025-07-23, 15:36
Medlem
Citat:
Det är väldigt få som funderar över de här sakerna. Hela utbildningssystemet kretsar till stor del kring detta. Att få människor att ta saker för givna utan att de riktigt förstår varför.

Nu visar du återigen att du inte förstår vare sig vetenskap eller högre utbildning. Det finns ingen med högre utbildning inom fysik som tar saker för givna eller inte riktigt förstår.

Att det sedan finns människor som inte har råd eller ens har förmåga att utbilda sig hör inte hit.
Citera
2025-07-23, 16:13
Medlem
Citat:
Men acceleration som förklaring till "gravitation", måste inte nödvändigtvis innebära en jord som färdas uppåt hela tiden.

Och jag tycker utgångsläget måste vara att ingen modell är bättre eller sämre än nån annan. Innan man börjar värdera bevisen alltså. Och då, när man tittar vad bevisen faktiskt tyder på, kommer man se att det faktiskt finns vissa väldigt starka bevis mot klotformad jord.
Okej? Vilka? Först tycker jag att du borde förklara vad som är fel med alla bevis vi har presenterat.
Citera
2025-07-23, 17:30
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Eller centrifug. Också ett alternativ så vitt jag kan se.

Och vad är egentligen "gravitation"? vad kommer den sig av?
Menar du någon slags holow Earth då dvs att vi lever på insidan av Jorden?
Hur får du ihop det med att solen går ner med oförändrad storlek.
Dessutom är det bevisat sedan länge att massa attraherar massa. Om detta orsakas av gravitoner, bosomer eller någon annan ännu icke upptäckt partikel är ganska ointressant när det gäller Jordens form.
Citera
2025-07-23, 22:46
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Varför skulle folk fundera över det? Ni plattjordare har inte kommit med några fakta som får folk att tvivla på att jorden är rund.

Det är ju bara att ni visar att avstånden söder om ekvatorn inte stämmer med en glob så är ni i mål.
Citera
2025-07-23, 22:47
Medlem
Citat:
Det som observeras är alltså att avståndet mellan föremålet och marken minskar i en accelererande takt. Ok, men frågan är då om det är föremålet som accelererar mot marken, eller tvärt om, eller lite av båda?

Och vad gäller detta, verkar alla experiment och observationer tyda på att det faktiskt är marken som accelererar, och att föremålet inte alls gör det.

Instrument som är till för att mäta acceleration, visar på 0 i fritt fall. Men däremot på ca 9,8 m/s2 när de befinner sig marken.

Nej snarare instrumentet mäter noll motkraft inte rörelse i sig vilket inte betyder att dess acceleration är noll. På marken detekteras en motkraft lika stor som den nedåtriktade tyngdkraften så att netto kraften blir noll och föremålet då inte accelereras
Citera
2025-07-24, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
So?

Ditt påstående "Om marken accelererar kan jorden inte vara ett klot, och vice versa." är fortfarande felaktigt. Vidhåller du att det är sant?

Om det som benämns "gravitation", i själva verket kommer sig av att marken accelererar, så innebär det att jorden inte kan vara klotformad. Ja, det står jag fast vid.
Citera
2025-07-24, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jfri
Nej snarare instrumentet mäter noll motkraft inte rörelse i sig vilket inte betyder att dess acceleration är noll. På marken detekteras en motkraft lika stor som den nedåtriktade tyngdkraften så att netto kraften blir noll och föremålet då inte accelereras

Bortförklaringar.
Citera
2025-07-24, 01:46
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Om det som benämns "gravitation", i själva verket kommer sig av att marken accelererar, så innebär det att jorden inte kan vara klotformad. Ja, det står jag fast vid.
Fast nu kan man bevisa sedan länge att gravitationen kommer av att massa attraherar massa och inte genom att Jorden accelererar. Vad skulle en sådan acceleration som pågått i 4 500 000 000 år få sin energi ifrån? Har du räknat på vilka horribla hastigheter som jordskivan skulle ha uppnått på den tiden?
Citera
2025-07-24, 02:38
Medlem
Citat:
Bortförklaringar.

Nej förklaringar på hur det fungerar. Menar du att instrumentet inte detekterar kraft ? Och vid fritt fall upphör tyngdkraften dvs tyngdlöshet och ingen kraft detekteras därför. Detta är gymnasiekunskaper. Dessutom som har påpekats iden om att Jorden accelererar är absurd av flera skäl
Citera
2025-07-24, 03:16
Medlem
Citat:
Bortförklaringar.
Så du kunde alltså inte svar på den enkla frågan om dag och natt på olika sidor på jordklotet... Den största tomten här innan den "Billigost" försvann för ett par dagar sedan då han inte heller kunde svar på denna enkla fråga!
Citera
2025-07-24, 09:36
Medlem
NiveaBodylotions avatar
Citat:
Oavsett hur mycket det argumenteras i denna tråd så är jorden platt som har observerats flertalet gånger. Om marken accelerar vet jag inte men jag kanske försöker hitta något om det senare och posta om det. Under tiden kan tråden förstöras med mer rundjordscopium och väldigt lite kritiskt tänkande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in