2025-11-26, 16:35
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evertears1
Hon pratar själv om vad hon gjort mot Daniel i 200 sekunder.

Nä, tror inte det nämns där.
Citera
2025-11-26, 16:44
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Christer Söderberg har nu kommenterat och säger det jag också påpekat här, dvs att han tagit upp dessa saker inför rätten eller känt till dem, möjligen med något undantag, och att invändningarna alltså varit kända för rätten och finns med i bedömningen om att skuld föreligger. Detta är redan prövat, säger Söderberg och jag tenderar att hålla med honom

https://www.dn.se/sverige/barnflickans-advokat-blir-ingen-resning-saken-ar-redan-provad/

Polisen och åklagaren har ju då åtminstone någorlunda fyllt sin uppgift och klarat kravet att också lyfta fram det dom talar mot den tilltalades skuld.

Om den misstänktes utsagor är helt uppåt väggarna som i fallet Quick måste domstolen dra öronen åt sig. Men här handlar det ju om att Sara Svensson erkänt och att skillnader mellan hennes berättelse och fakta mycket väl kan bero på att hon minns fel eller inte berättar hela sanningen. Det kan inte vara någon grund att frikänna henne, varken då eller nu.

Domen bygger väldigt mycket på hennes erkännande. Hennes berättelse och den tekniska bevisningen går ju isär, precis som Quick.
Citera
2025-11-26, 16:44
Medlem
Mentideros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NejJaKanskeJo
Du kan känna dig säker på att det inte blir resning. Att tramspellen Johan Eriksson är inblandad förändrar inte den saken

Det kommer garanterat att bli resning, tramspelle!
Citera
2025-11-26, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Säger ju inte ett skit.
Blodpölen. Lägg märke till att Aschberg och Co inte sköt sönder sängen med fem skott innan de hällde ut blodet. Rimligen rinner det snabbare om sängen ser ut som en tesil.

Om hon sköt tre eller fem skott förändrar inte heller ett skit. Och det utblödda höftskottet. Vad säger det? Hon påstod att det var första skottet, men kan ju lika gärna varit sista skottet. Då fanns ingen cirkulation och det blev ingen blod. Case closed.

Inget föröndrar ett skit.

Nu var ju mitt inlägg mest ämnat åt att belysa att det handlar om nya omständigheter/uppgifter. Men jag får väl svara dig ändå:

Nu är fallet gammalt och jag har inga detaljkunskaper, så rätta mig gärna om jag har fel. Men ett skott har ju träffat offrets höft och borde då inte gjort någon större åverkan på sängen. Vi har sedan två skott som skjutits i huvudet på offret och rimligen heller inte påverkat sängens beskaffenhet nämnvärt. Kvar finns då två potentiella skott enligt Aftonbladets uppgifter. Frågan är då om dessa två skott(hål) i praktiken kan utgöra en sådan "tesil" där blodet fullkomligt rinner ut? Betänk också att det kulorna och sedan blodet skall tränga igenom är kuddar/täcke, sängkläder, madrasser och själva sängstommen. Som sagt jag vet inte mer än någon annan, men det kan nog inte bara avfärdas?

Först och främst så handlar ju inte diskussionen om huruvida "HON skjutit tre eller fem skott" som du skriver, utan snarare om vem som skjutit de två andra skotten när det angetts att hon bara skjutit tre.
Men hur som helst: Om Sara Svensson har angett TRE skott, åklagaren har åtalat henne för TRE skott och rätten satt tilltro till hennes berättelse och dömt henne för TRE skott - så spelar det ju såklart roll om man upptäcker FEM skott, för då visar det ju att någon annan måste ha skjutit!? Då är ju Hovrättens dom felaktig, eftersom Hovrätten utgått från att Sara Svenssons uppgifter om tre skott stämmer.
Citera
2025-11-26, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mentidero
Det kommer garanterat att bli resning, tramspelle!

Är du efter? Åklagaren har redan sagt att det inte blir någon resning.
Citera
2025-11-26, 16:48
Medlem
ziracorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse94
Tycker du det skulle vara rimligt? Först avrättar man offret med två skott i huvudet, men för att vara säker på att hon är död så sätter man ett skott i ööh höften?

Exakt.

Det är en omständighet som är svår att bortse ifrån.

Om Sara minns fel/ljuger om vilket skott hon avlossade först, tja då är det väl så då.

Men om Sara talar sanning så finns det inte så mycket underhudsfett i världen att det inte börjar blöda

kraftigt vid ett skott i höften från en revolver.
Citera
2025-11-26, 16:49
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Ditt agg mot mördare i allmänhet, och Sara Svensson i synnerhet, gör att du tappar all koncept och fakta i sammnahanget. Detta arbetet har gjorts av journalister. Det är alltså inte Sara Svensson som kommit med nya uppgifter eller initierat granskningen. Sara Svensson har i princip sagt samma historia/version i 22 år. Hon har aldrig under denna tid motsagt att hon mördat Alexandra. Sara berättade ju i TV igår att det är först nu, i samband med att de nya uppgifterna presenterats, som hon "fått svar" på sina frågor och tveksamheter hon haft. Det är alltså först nu hon förstår att hon kanske inte mördade Alexandra ändå.

Beträffande pengar, så kommer det inte bli något skadestånd. För Sara Svensson dömdes ju för mord och mordförsök. Så även om hon inte skulle ha begått det här mordet, så är hon fortfarande skyldig till mordförsöket och skulle således avtjäna sitt straff oavsett. Eftersom hon dömdes till rättspsykiatrisk vård så finns det heller ingen strafflängd att ta ställning till i frågan. Detta betyder att hon inte kan få ersättning för felaktigt frihetsberövande då hon di facto inte frihetsberövats felaktigt, eftersom hon även frihetsberövades för mordförsöket. Utöver detta finns det även regler om jämkning där ersättning kan sättas ned eller vägras. Detta kan aktualiseras när vederbörande genom sitt eget beteende har orsakat beslutet om frihetsberövande eller om det med hänsyn till övriga omständigheter är oskäligt att ersättning ämnas. Ser man till Sara Svensson så har hon ju solidariserat sig med gärningen genom att förbereda/planera den och dessutom skjuta offret (i tron om att hon levde) samt direkt därefter fortsätta brottsplanen genom att begå mordförsök mot grannen. Dessutom har hon ju under förundersökning och rättegång erkänt mord. Detta sammantaget skulle jag säga är tillräckligt för att hänvisa till eget beteende som orsakat frihetsberövandet, och som utgör sådan oskälighet att ersättning inte skall utbetalas.

Liksom att detta inte är några nya uppgifter alls, är det omöjligt att tro att detta är några nya uppgifter för Sara Svensson.

Det här är teorier som idisslats sedan rättegången och stått i de frireligiösas husorgan Världen idag och nått långt i de kretsar där Svensson av allt att döma lever och verkar och där det uppenbart funnits en mycket stark vilja att förminska eller t o m bortse från SS: s skuld och ge Helge Fossmo hela skulden. En del sväljer sådant här med hull och hår.
Citera
2025-11-26, 16:50
Medlem
Citat:
Nu var ju mitt inlägg mest ämnat åt att belysa att det handlar om nya omständigheter/uppgifter. Men jag får väl svara dig ändå:

Nu är fallet gammalt och jag har inga detaljkunskaper, så rätta mig gärna om jag har fel. Men ett skott har ju träffat offrets höft och borde då inte gjort någon större åverkan på sängen. Vi har sedan två skott som skjutits i huvudet på offret och rimligen heller inte påverkat sängens beskaffenhet nämnvärt. Kvar finns då två potentiella skott enligt Aftonbladets uppgifter. Frågan är då om dessa två skott(hål) i praktiken kan utgöra en sådan "tesil" där blodet fullkomligt rinner ut? Betänk också att det kulorna och sedan blodet skall tränga igenom är kuddar/täcke, sängkläder, madrasser och själva sängstommen. Som sagt jag vet inte mer än någon annan, men det kan nog inte bara avfärdas?

Först och främst så handlar ju inte diskussionen om huruvida "HON skjutit tre eller fem skott" som du skriver, utan snarare om vem som skjutit de två andra skotten när det angetts att hon bara skjutit tre.
Men hur som helst: Om Sara Svensson har angett TRE skott, åklagaren har åtalat henne för TRE skott och rätten satt tilltro till hennes berättelse och dömt henne för TRE skott - så spelar det ju såklart roll om man upptäcker FEM skott, för då visar det ju att någon annan måste ha skjutit!? Då är ju Hovrättens dom felaktig, eftersom Hovrätten utgått från att Sara Svenssons uppgifter om tre skott stämmer.

Åklagaren menar att påslakanet va vikt så det är fortfarande 3 skotthål. Det togs upp av tekniker i domstolsförhandlingen. Frågan är då varför just den bilden hamnade i slasken. Och teknikern borde ju haft bilden med sig till förhandling om han nu skall förklara det dubbelvikta lakanet.

Citat:
Pastorshustrun träffades av tre skott, ett i höften och två i huvudet. I det tekniska protokollet redovisas att det finns tre skador i överkastet som stämmer överens med skotten. Det redovisas också att påslakanet är genomskjutet på tre ställen, och ställena är markerade på ett foto. De korrelerar med skadorna i överkastet. I texten beskriver kriminaltekniker att övre delen av påslakanet har varit invikt, och att det finns utgångshål på samma sida påslakanet. Det innebär att fem hål i påslakanet har redovisats i protokollet, och att de kommer från tre skott. Detta presenterades i domstolarna.

Nej de 5 hålen redovisades i slasken
Citera
2025-11-26, 16:51
Medlem
Mentideros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NejJaKanskeJo
Det spelar egentligen ingen roll om det blir resning eller inte. Även om det inte blir resning kommer foliehattarna febrilt fortsätta hävda den gamla konspirationsteorin att Alexandra redan var död

Det spelar naturligtvis stor roll eftersom någon som sannolikt heter Helge är skyldig till mordet.
Citera
2025-11-26, 16:52
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:

Då vet jag och kan fylla i. Har läst Fup. Skottet i höften går ytligt i kroppen och den kulan hittas i underhudsfettet under höger bröst. Går alltså inte igenom kroppen eller madrassen.
Det ena skottet i huvudet så hittas kulan inne i kudden. Det tredje skottet så hittas kulan i huvudet. Ingen av de tre skotten går igenom madrass eller säng. Så finns det två hål till i lakanet så är det nåt annat.
Citera
2025-11-26, 16:54
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Domen bygger väldigt mycket på hennes erkännande. Hennes berättelse och den tekniska bevisningen går ju isär, precis som Quick.

Nej, på väldigt skilda sätt. Det finns ingen anledning att tro annat än att Sara Svensson varit på plats och skjutit de två brottsoffren. Hon hävdar heller inget annat själv idag. Vad gäller Quick var hans historier fantasier utan verklighetsförankring.

Man kan inte helt teoretiskt utesluta den konstiga historien om att Alexandra Fossmo redan var död och helt utesluta varje tvivel, men det är inget skäl att frikänna Svensson då hennes skuld är bevisad bortom rimligt tvivel. Det hade varit och är helt fel att frikänna henne.
Citera
2025-11-26, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Då vet jag och kan fylla i. Har läst Fup. Skottet i höften går ytligt i kroppen och den kulan hittas i underhudsfettet under höger bröst. Går alltså inte igenom kroppen eller madrassen.
Det ena skottet i huvudet så hittas kulan inne i kudden. Det tredje skottet så hittas kulan i huvudet. Ingen av de tre skotten går igenom madrass eller säng. Så finns det två hål till i lakanet så är det nåt annat.

Slaskbilden längst upp till vänster
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0pjj3o/6-fragetecken-i-knutbydramat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in