Citat:
Ursprungligen postat av
Hobbybonde
Utgår man från det som framkommit i det nyss sända tv-inslaget så finns det ju en del saker som det pekades på. Skottvinklarna var väl en av sakerna. Den andra det med avsaknad av blod och reaktion från höftskottet som ska ha varit det första.
Det tredje var blodpölen under sängen, som rimligtvis inte borde hunnit bildas då hon gick tillbaka upp.
Lägger man ihop de sakerna med exempelvis vittnesmålet om skott ett par dagar innan mordet, samt att man inte entydigt kunde knyta kulorna till hennes revolver så känns det hela extremt märkligt.
Men jag har bara sett det som framkom i detta tv-inslag, så det säger ju inte allt gissar jag.
Men stämmer det att viss bevisning inte lades fram korrekt, så som skottvinklarna så känns inte rättegången korrekt. Eller så hade hon en fullständigt inkompetent advokat.
Christer Söderberg har nu kommenterat och säger det jag också påpekat här, dvs att han tagit upp dessa saker inför rätten eller känt till dem, möjligen med något undantag, och att invändningarna alltså varit kända för rätten och finns med i bedömningen om att skuld föreligger. Detta är redan prövat, säger Söderberg och jag tenderar att hålla med honom
https://www.dn.se/sverige/barnflickans-advokat-blir-ingen-resning-saken-ar-redan-provad/
Polisen och åklagaren har ju då åtminstone någorlunda fyllt sin uppgift och klarat kravet att också lyfta fram det dom talar mot den tilltalades skuld.
Om den misstänktes utsagor är helt uppåt väggarna som i fallet Quick måste domstolen dra öronen åt sig. Men här handlar det ju om att Sara Svensson erkänt och att skillnader mellan hennes berättelse och fakta mycket väl kan bero på att hon minns fel eller inte berättar hela sanningen. Det kan inte vara någon grund att frikänna henne, varken då eller nu.