2025-11-26, 11:07
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trez77
Eller så är det möjligt att detta är planerat för att få ett mycket stort skadestånd.

Knappast planerat i förhören direkt efter mordet som finns i FuP.
Citera
2025-11-26, 11:18
Medlem
Orm Ondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det finns folk som enbart blivit fällda för styckning av en kropp och inte för mord och då handlar det om brott mot griftefrid. Trots att det låter väldigt allvarligt så är det ganska låga straff som döms ut för detta brott. Nåt enstaka år i fängelse.

I barnflickans fall borde hon i så fall komma billigt undan. Att skjuta tre skott i en död kropp borde ju straffas lindrigare än om du styckat och grävt ner en kropp.

Hon hade dömts för stämpling till mord på grund av sitt erkännande av avsikt att döda. Så särskilt billigt hade hon ändå inte kommit undan.

Vad är det förresten som säger att prästfrun inte var drogad? Jag säger inte att polisen är ofelbar, men litar samtidigt inte ett dugg på vad en kvällsblaska skriver.
Citera
2025-11-26, 11:18
Medlem
K-Glitchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Hon kommer ju inte att brinna i ”helvetet” bara för att hon tror på det. Antingen finns det ett helvete efter döden för ALLA eller för INGEN.

Det enda helvete som finns existerar i våra hjärnor.
Elektriska impulser och nervtrådar som formar vårt medvetande och våra tankar är vår existens.
När du dör försvinner dina tankar och allt du en gång var. Om 50 år minns kanske någon fortfarande vem du var. Om 100 år finns det ingen kvar här på jorden som vet vem du var. Hur du var som människa. Hur din humor var eller om du var en snäll eller en elak människa.

Kanske lämnar du något avtryck genom att skriva en framgångsrik bok eller en sång som lever kvar och sjungs vidare. Någon ynka promille lever vidare i historien och glöms aldrig bort. Människor som Isak Newtor eller Leonardo da vinci osv. men för 99,99999999999999% av oss försvinner från historien. Obetydliga och bortglömda ansikten. Ned i jorden och bryts ned till jord igen. Cirlkeln är sluten precis som det är menat att det ska vara.

Det finns ingen gud som straffar dig om du varit elak mot andra. OM du varit egoistisk eller om du stulit pengar eller så. Lika lite som du hamnar i nåt paradis om du levt hela ditt liv för andra och varit godheten personifierad.

Alla borde lyssna på Miss Li.

Lev nu dö sen.
Citera
2025-11-26, 11:23
Medlem
Orm Ondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly
Nu har del 2 släppts. Är de inte märkligt att ingen av åklagarna eller polisen vill diskutera detta? Visst åklagaren ska kolla på ärendet igen men de efter mycket påtryckningar.

Var ju samma med Kevin fallet där man försökte tysta ner de från polisens sida och lägga locket på när folk började nysta i de. Samma sak här. Borde inte åklagare och polis vilja göra rätt för sig?
Du måste komma ihåg att detta hände för 20 år sedan. Ingen inblandad kan minnas så väl att de kan svara något vettigt på detaljfrågor i ärendet utan att uppdatera sig i utredningen först. Vänta några dagar så skall du säkert se att det kommer svar eftersom ärendet är så upphaussat.
Citera
2025-11-26, 11:23
Medlem
Hur är det med kulorna egentligen? Varför kan inte de knytas till ett (eller flera) vapen?
Citera
2025-11-26, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av didi2
Det roliga med detta är att Helge Fossmo får svettas lite. Det är ju bra med tanke på hur billigt han kommit undan med att mörda två fruar

Precis som du säger så friades han ju för "dusch-mordet" på sin första fru. I övrigt vet jag inte hur väl insatt du är i fallet, för Helge Fossmo dömdes ju till livstids fängelse för Anstiftan till mord och mordförsök beträffande Alexandra, respektive Daniel. Så även om han visserligen inte dömts som gärningsman, så är han ju ändå dömd för de gärningar som Sara utförde. Så hur du menar med att han kommit "billigt undan" kan jag inte riktigt förstå?

Huruvida Helge Fossmo egentligen "behöver svettas" eller inte är en intressant fråga. För han är ju som sagt dömd till livstids fängelse för anstiftan till mord och mordförsök. Anstiftan-gärningen som sådan stämmer in på gärningsbeskrivningen för mord och mordförsök och hans utdömda livstidsstraff stämmer överens med gärningarna. Detta betyder att han är dömd för gärningarna som sådan och fått samma slags straff som han skulle fått om han dömts som gärningsman.

Beträffande livstidsstraffet så har ju Helge Fossmo sedan några år tillbaks fått sitt straff tidsbestämt. Han befinner sig just nu på villkorlig frigivning, vilket kommer pågå till 2031. Nu blir ju detta oerhört spekulativt. Men OM Sara Svensson skulle beviljas resning och det skulle startas en parallell utredning och resningsprocess kring Helge Fossmos skuld, där han skulle dömas till mord, så tror jag inte att detta skulle ha någon omvandlande inverkan på hans straff. Domen/beslutet att tidsbestämma hans livstidsstraff byggde ju på Rättsmedicinalverkets slutsats att det är "mindre troligt att han kommer att begå brottslighet av allvarligt slag om han släpps på fri fot". Helge Fossmo hade dessutom visat god skötsamhet och deltagande i studier samt behandling under anstaltstiden. Utöver detta kunde han påvisa ett bra socialt skyddsnät på utsidan i form av att han hade familj, gift om sig, hade en bostad samt ordnat ett arbete. Detta sammantaget tror jag hade lett till ett tidsbestämt straff, av ungefär samma längd, även om han hade varit dömd som gärningsman till mordet på Alexandra. Ser man till dags dato finns det heller ingenting som motsäger bedömningen som gjordes eftersom han skött sin övervakning/villkorliga frigivning på ett bra sätt och har en fast anställning på ett stödboende.
Citera
2025-11-26, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orm Onde
Hon hade dömts för stämpling till mord på grund av sitt erkännande av avsikt att döda. Så särskilt billigt hade hon ändå inte kommit undan.

Vad är det förresten som säger att prästfrun inte var drogad? Jag säger inte att polisen är ofelbar, men litar samtidigt inte ett dugg på vad en kvällsblaska skriver.

Alltså jag vet inte mer än någon annan. Men det har ju aldrig påståtts från någon att Alexandra var neddrogad. Att obducent och rättsläkare har kontrollerat om Alexandra var neddrogad får vi ju utgå ifrån, eftersom det är standard vid sådana här händelser.
För Rättsmedicinalverkets ansvar är ju att uttala sig om dödsorsak samt dödssätt, och då måste det alltid kollas om droger eller liknande fanns i blodet.
Citera
2025-11-26, 11:43
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orm Onde

Att det inte fanns någon blodsutgjutelse av skottet i höften talar emot att frun varit drogad.
Citera
2025-11-26, 11:45
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K-Glitchen
Det enda helvete som finns existerar i våra hjärnor.
Elektriska impulser och nervtrådar som formar vårt medvetande och våra tankar är vår existens.
När du dör försvinner dina tankar och allt du en gång var. Om 50 år minns kanske någon fortfarande vem du var. Om 100 år finns det ingen kvar här på jorden som vet vem du var. Hur du var som människa. Hur din humor var eller om du var en snäll eller en elak människa.

Kanske lämnar du något avtryck genom att skriva en framgångsrik bok eller en sång som lever kvar och sjungs vidare. Någon ynka promille lever vidare i historien och glöms aldrig bort. Människor som Isak Newtor eller Leonardo da vinci osv. men för 99,99999999999999% av oss försvinner från historien. Obetydliga och bortglömda ansikten. Ned i jorden och bryts ned till jord igen. Cirlkeln är sluten precis som det är menat att det ska vara.

Det finns ingen gud som straffar dig om du varit elak mot andra. OM du varit egoistisk eller om du stulit pengar eller så. Lika lite som du hamnar i nåt paradis om du levt hela ditt liv för andra och varit godheten personifierad.

Alla borde lyssna på Miss Li.

Lev nu dö sen.

Du vet lika lite som jag och barnflickan om vad som händer efter döden. Det enda jag sa var att barnflickan kommer inte att komma till helvetet bara för att hon tror på det.
Citera
2025-11-26, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trez77
Eller så är det möjligt att detta är planerat för att få ett mycket stort skadestånd.

Det kommer inte röra sig om något större skadeståndsbelopp, troligen inget alls.

Varför? Sara Svensson dömdes ju för mord och mordförsök. Så även om hon inte skulle ha begått det här mordet, så är hon fortfarande skyldig till mordförsöket och skulle således avtjäna sitt straff oavsett. Eftersom hon dömdes till rättspsykiatrisk vård så finns det heller ingen strafflängd att ta ställning till i frågan. Detta betyder att hon inte kan få ersättning för felaktigt frihetsberövande då hon di facto inte frihetsberövats felaktigt, eftersom hon även frihetsberövades för mordförsöket.

Utöver detta finns det även regler om jämkning där ersättning kan sättas ned eller vägras. Detta kan aktualiseras när vederbörande genom sitt eget beteende har orsakat beslutet om frihetsberövande eller om det med hänsyn till övriga omständigheter är oskäligt att ersättning ämnas. Ser man till Sara Svensson så har hon ju solidariserat sig med gärningen genom att förbereda/planera den och dessutom skjuta offret (i tron om att hon levde) samt direkt därefter fortsatt brottsplanen genom att begå mordförsök mot grannen. Dessutom har hon ju under förundersökning och rättegång erkänt mord. Detta sammantaget skulle jag säga är tillräckligt för att hänvisa till eget beteende som orsakat frihetsberövandet, och som utgör sådan oskälighet att ersättning inte skall utbetalas.
Senast redigerad av Haaaaag 2025-11-26 kl. 11:49.
Citera
2025-11-26, 11:49
Medlem
Klarlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klarlack
Både Sara Svensson (frisläppt 2011) och Helge Fossmo (frisläppt 2022) borde suttit hela livet. "Sluten psykiatrisk vård" borde avskaffas. Och Saras avsikt var att döda och det spelar ingen roll om Alexandra redan var död = livstids fängelse.
Detta är vad jag tycker. Inte hur lagen ser ut. Livstid ska vara livstid.
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Så du har inga problem med att det finns en riktig mördare som går fri?
Livstid för båda. Sen kan de utreda vad de vill. Jag förstår polis/ åklagare att de till varje pris vill få dessa mördare inlåsta - med risk att ingen skulle bli dömd(?)
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Klart det spelar roll. Riktigt stor roll till och med. Av flera orsaker.. Dels för att om de nya uppgifterna stämmer så kan en mördare vara på fri fot, vilket inte kommer utredas alls om det sitter någon dömd för handlingen. Dels skulle det kunna vara så att polisen och åklagaren medvetet undanhållit vissa fakta för domstolen i syfte att öka chanserna till en fällande dom. Givetvis ska sådana domar inte vara giltiga utan måste oavsett tas om.
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Strafflängderna kan absolut diskuteras. Hon gick dit för att döda och hon sköt. Helge var som minst skyldig för stämpling till mord. Möjligen, men bara möjligen hade han redan mördat Alexandra. Å andra sidan satt han 18 år innan han blev villkorligt frigiven. Även om de nya spekulationerna stämmer (vilket kan ifrågasättas) tror jag inte att påföljderna för de inblandade hade påverkats på ett avgörande sätt. Kom även ihåg att Sara sköt mot mannen i grannnhuset och skadade honom allvarligt. Syftet var att döda och där finns nog ingen som tror att hon var oskyldig. De sakerna som togs upp av Aschberg går för övrigt att dissekera one by one. Jag tror inte att det blir något av detta. Det är mitt stalltips.
Livstid för båda. Detta är vad jag tycker. Inte hur lagen ser ut.
De kan utreda vidare om det finns fler inblandade. Jag förstår polis/ åklagare att de till varje pris vill få dessa mördare inlåsta - med risk att ingen skulle bli dömd(?)
Citera
2025-11-26, 12:02
Medlem
b00b00s avatar
Var bor Sara idag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in