Citat:
Ursprungligen postat av
didi2
Det roliga med detta är att Helge Fossmo får svettas lite. Det är ju bra med tanke på hur billigt han kommit undan med att mörda två fruar

Precis som du säger så friades han ju för "dusch-mordet" på sin första fru. I övrigt vet jag inte hur väl insatt du är i fallet, för Helge Fossmo dömdes ju till
livstids fängelse för Anstiftan till mord och mordförsök beträffande Alexandra, respektive Daniel. Så även om han visserligen inte dömts som gärningsman, så är han ju ändå dömd för de gärningar som Sara utförde. Så hur du menar med att han kommit "billigt undan" kan jag inte riktigt förstå?
Huruvida Helge Fossmo egentligen "behöver svettas" eller inte är en intressant fråga. För han är ju som sagt dömd till livstids fängelse för anstiftan till mord och mordförsök. Anstiftan-gärningen som sådan stämmer in på gärningsbeskrivningen för mord och mordförsök och hans utdömda livstidsstraff stämmer överens med gärningarna. Detta betyder att han är dömd för gärningarna som sådan och fått samma slags straff som han skulle fått om han dömts som gärningsman.
Beträffande livstidsstraffet så har ju Helge Fossmo sedan några år tillbaks fått sitt straff tidsbestämt. Han befinner sig just nu på villkorlig frigivning, vilket kommer pågå till 2031. Nu blir ju detta oerhört spekulativt. Men
OM Sara Svensson skulle beviljas resning och det skulle startas en parallell utredning och resningsprocess kring Helge Fossmos skuld, där han skulle dömas till mord, så tror jag inte att detta skulle ha någon omvandlande inverkan på hans straff. Domen/beslutet att tidsbestämma hans livstidsstraff byggde ju på Rättsmedicinalverkets slutsats att det är "mindre troligt att han kommer att begå brottslighet av allvarligt slag om han släpps på fri fot". Helge Fossmo hade dessutom visat god skötsamhet och deltagande i studier samt behandling under anstaltstiden. Utöver detta kunde han påvisa ett bra socialt skyddsnät på utsidan i form av att han hade familj, gift om sig, hade en bostad samt ordnat ett arbete. Detta sammantaget tror jag hade lett till ett tidsbestämt straff, av ungefär samma längd, även om han hade varit dömd som gärningsman till mordet på Alexandra. Ser man till dags dato finns det heller ingenting som motsäger bedömningen som gjordes eftersom han skött sin övervakning/villkorliga frigivning på ett bra sätt och har en fast anställning på ett stödboende.