Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-01-23, 21:43
Medlem
Moottorijumalas avatar
Är inte säker men tror att bälten bara finns på vissa bussar eftersom det är krav ifall bussen ska få köra på motorvägen (kanske även andra vägar)
Citera
2021-01-31, 22:38
Medlem
BengtQvists avatar
Jag använder inte bälte på bussen. Sällan jag åker stadsbussar eller bussar överlag men är det inte så att busslinjerna inne centrum faktiskt inte är utrustade med just bälten?
Men om jag bokar en trevlig bussresa någon gång så ska jag ha bälte på mig. Det har jag bestämt. Blir säkrare och lagligare på så vis.

Tycker att alla som läser detta bör använda bälte när dom åker buss. Om ni inte gör det för eran egen så gör det för någon annans skull. Om en buss kör i diket eller kolliderar med något annat fordon blir det nog lite stökigt inne i bussen. Eller vad tror ni?
Senast redigerad av BengtQvist 2021-01-31 kl. 22:42.
Citera
2021-02-01, 04:09
Medlem
namataras avatar
Jag har bälte på mej om jag åker annat än stadsbuss (dessa går sakta och finns ändå inga bälten i) främst för att OM det sker en olycka så får man väl mindre eller inget alls från försäkringsbolaget om det finns bälte men du skiter i att använda det, blir lite som att du är medskyldig till dina skador. Försäkringsbolagen lär if tycka så..
Senast redigerad av namatara 2021-02-01 kl. 04:16.
Citera
2021-02-01, 10:21
Medlem
Sqeptisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Airwave92
I flera svenska städer finns det bussar (speciellt expressbussarna) som har bälten, som, inte en käft använder. Min fråga lyder:

Har ni någonsin sett folk använda bältet på bussen? Jag syftar på kollektivtrafiken i städerna och inte bussarna som reser långt mellan olika länder

De flesta verkar uppenbarligen göra riskanalysen att omaket med bälte på inte inte är värt den möjligen(?) förhöjda risk det innbär att resa utan bälte
Citera
2021-02-01, 10:46
Medlem
Bjurras avatar
Jag använder bälte om bussen kör 50 eller fortare. Jag åker mest buss i Stockholms innerstad och då är tempot mestadels så lågt att det inte känns nödvändigt.

(kanske inte ens finns bälte i innerstadsbussar, kom jag precis på)
Citera
2021-02-02, 21:27
Medlem
PaulPaljetts avatar
Känsliga personer varnas...

Men busskrascher utan bälte är inte så värst trevliga verkar det som. Kanske inte är så trevligt med bälte heller, men man slipper åtminstone att åka ut genom ett fönster eller flyga upp i taket.

Samma anledning som att jag alltid har bältet på när jag flyger. Man vet aldrig när man hamnar i svår turbulens och jag vill gärna sitta kvar i min stol och inte få ett ommöblerat ansikte av att jag flyger upp i taket och sen ramlar ner med full kraft.
Citera
2021-02-02, 21:41
Medlem
Det har varit krav på bilbälte samt användning av dem på bussar länge, förutom stadsbussar. Jag använder alltid bilbältet. Varför inte liksom, det vore ju dumt om bussen krockar eller kör av vägen och välter? Ren självbevarelsedrift att dra på sig snöret!
Citera
2021-02-02, 21:50
Medlem
Prova att sätta sig, få ögonkontakt med passagerare som inte har bältet på sig och sedan knäppa på sig bältet. Går som en stilla våg genom bussen där alla med lite skam i kroppen raskt tar på sig bältet.
Citera
2025-11-25, 22:26
Medlem
Citat:
I flera svenska städer finns det bussar (speciellt expressbussarna) som har bälten, som, inte en käft använder. Min fråga lyder:

Har ni någonsin sett folk använda bältet på bussen? Jag syftar på kollektivtrafiken i städerna och inte bussarna som reser långt mellan olika länder

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/trafiksakerhetsexperten-forvanad-att-ingen-dog-i-kraschen

Citat:
Det som sticker ut från denna svåra olycka är att ingen passagerare omkom. Det är väldigt ovanligt, enligt Ulf Björnstig – vid liknande olyckor brukar nämligen mellan tre och nio personer omkomma om man ser till tidigare olyckor.

– Jag är förvånad, men det är oerhört glädjande att det inte var dödsfall i kraschen. Ofta är det på grund av att man åkt ut genom ett fönster och blivit klämd under bussen, säger Björnstig.

Han menar att det viktigaste för att undvika dödsolyckor är att passagerarna är bältade.

”Osolidariskt att åka utan bälte”
– Det handlar också om omsorg för medpassagerare. Vi har sett vid flera olyckor med bussar som tippar att de som hamnar överst ramlar ner på de som sitter närmast diket och trycker ut dem ur fönstret. Det är en osolidarisk handling att åka utan.

Bara idioter som inte tar på sig bälten när det finns.
Citera
2025-11-25, 23:03
Medlem
Haha!! TS inleder med att "ingen använder bälte" och hela tråden fylls på av folk som berättar att de faktiskt gör det.

Jag också. Åker sällan buss, men idag åkte jag med två bussar och hade på mig bältet i båda. Jag tar alltid på mig bälte om det finns.
Citera
2025-11-26, 04:41
Avstängd
På Gotland händer det att polisen kollar bilbältet på buss och folk ska ha bötfällts.
Citera
2025-11-26, 05:01
Medlem
MrMarios avatar
Citat:

Har nästan aldrig sett nån använda det i städerna.
Även ganska sällan i långfärdsbussar. Märker dock att om man knäpper sitt eget bälte, så brukar fler ta efter och knäppa sina. Märkligt, är det liksom stigmatiserat att ha bälte på bussen, att man först måste se nån annan använda det?

Tycker lagarna borde ändras att alla bussäten ska ha bälte och bussen ska larma och inte kunna lägga ur parkeringsbromsen/dörrbromsen om inte alla har bältet på. Och det ska vara olagligt för passagerare att stå på bussen, de får ta in fler bussar och avgångar istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in