Flashback bygger pepparkakshus!
2021-01-19, 16:53
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Stadsbussarna saknar i regel bälten men övriga brukar ha. Finns det bälte så använder jag det, böter har jag inte lust att lägga pengar på.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/I-fordonet/Baltesregler/
https://ntf.se/fragor-och-svar/bilar/bilbalte/ansvar-for-balte-i-bussen/
Citera
2021-01-19, 16:59
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Folk får givetvis göra som dom vill, men jag kommer aldrig att använda säkerhetsbälte i bussar.

(Min Volvo PV från _64 saknar också bälten, det var inte lika farligt förr).
Citera
2021-01-19, 17:02
Medlem
Jag.
Oftast gör jag det, men inte alltid.
Dels vill jag inte krossas under en vält buss om jag kan undvika det, dels vill jag inte ha böter (som nån väl dock aldrig fått...)
Är en laglydig människa.
För mycket enligt vissa.... 🧐
Citera
2021-01-19, 17:03
Medlem
Förnuftiga människor använder bältet.
Citera
2021-01-19, 17:27
Medlem
Bonnatorps avatar
I norrland finns inga bälten på stadsbussarna, bara på länsbussarna.

Använder helst bälte i bussen, men egentligen mer av dygdighetsskäl än säkerhetsskäl.
Känner mig duktig och ordentlig när jag gör det, och hoppas någon annan hör klicket och påminns om att också göra det.
Citera
2021-01-19, 17:39
Medlem
tastass avatar
Jag har varit passagerare på en buss som gått i diket och vält. Jag var obältad men satt på rätt sida av bussen så det blev inte så våldsamt för mig, dock föll de obältade passagerarna på andra sidan mittgången ganska hårt ned på oss andra. Efter det har jag bälte där det finns.
Citera
2021-01-19, 17:44
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
I norrland finns inga bälten på stadsbussarna, bara på länsbussarna.

Använder helst bälte i bussen, men egentligen mer av dygdighetsskäl än säkerhetsskäl.
Känner mig duktig och ordentlig när jag gör det, och hoppas någon annan hör klicket och påminns om att också göra det.
Är utan bälte på stadsbussarna även i Örebro. Tror det är så att nya bussar måste utrustas med bälten men att detta inte gäller för stadsbussar.
Citera
2021-01-19, 19:36
Medlem
Deckard-Cains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ADHD-syndromet
Min döda farmor vet jag hade gjort det.

Måste fråga... dog hon på bussen?
Citera
2021-01-20, 04:03
Medlem
80231s avatar
Bor i Stockholm. Använder bara bälte när jag tar bussen till Vaxholm sommartid, eller när jag tar mig ut på mer lantliga turer på Södertörn. I den mer lokala trafiken så sitter jag bälteslös. Rätt korkat egentligen. Använder alltid bälte i bilen.
Citera
2021-01-20, 06:35
Medlem
https://www.mirror.co.uk/news/world-news/bus-passengers-catapulted-seats-driver-6798715

Stadsbuss men samma princip och fysik gäller.

Man har en IQ under 70 om man ej använder bälte.
Citera
2021-01-23, 10:31
Medlem
CygneRouges avatar
I och med att D:et på chaufförens körkort numera står för Dromedar så använder jag bälte.
Citera
2021-01-23, 13:09
Awaiting Email Confirmation
Porrmorrs avatar
Ingen eftersom man fastnar i dessa. Förmodligen lägger busar tuggummi i dessa som sedan klibbar sig fast på bältet. I värsta fall får man skära upp bältet med medhavd swechisk (hur det nu stavas) armékniv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in