Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2021-01-19, 14:55
Medlem
Airwave92s avatar
I flera svenska städer finns det bussar (speciellt expressbussarna) som har bälten, som, inte en käft använder. Min fråga lyder:

Har ni någonsin sett folk använda bältet på bussen? Jag syftar på kollektivtrafiken i städerna och inte bussarna som reser långt mellan olika länder
Citera
2021-01-19, 14:59
Medlem
Cannibalizations avatar
Jag brukar använda bälte på bussen. Har liksom dig noterat att jag är rätt ensam om att göra det dock, men det händer att jag ser någon enstaka som använt det.
Citera
2021-01-19, 15:00
Medlem
tilsammansnus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Airwave92
Vem använder bälten på bussar?
Shitt jag gjorde det senast, det var en automatröst som spelades upp att man skall använda. Kände mig skyldig.
Citera
2021-01-19, 15:01
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Airwave92
I flera svenska städer finns det bussar (speciellt expressbussarna) som har bälten, som, inte en käft använder. Min fråga lyder:

Har ni någonsin sett folk använda bältet på bussen? Jag syftar på kollektivtrafiken i städerna och inte bussarna som reser långt mellan olika länder
Jag brukar använda bälte på alla bussar, oavsett hur långt jag ska åka, oavsett om det är stad eller länsväg. Enda gången jag inte har bussbälte är om jag ska åka två-tre stadshållplatser, för då chansar jag. Om du inte har sett vad som händer med folk när en buss tvärnitar eller välter så har du en inte så vacker syn framför dig.
Citera
Medlem
spyder123s avatar
Jag använder också bälte - skönt att inte behöva slängas runt när bussen svänger, samt en medvetenhet om att även bussar kan krocka eller välta. Ett exempel på flockbeteende när man tycker det är självklart att ha bälte i en bil, men aldrig har det när man åker buss. Finns inte så mycket logik bakom beteendet annat än att man observerar vad de andra gör - och de gör samma sak.
Senast redigerad av spyder123 2021-01-19 kl. 15:04.
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Kanske om jag sitter längst fram. Annars, aldrig.
Citera
2021-01-19, 15:03
Medlem
Ny.Deodorants avatar
Jag använder bältet vid resa mellan städer men har sett att jag är rätt ensam om det.
Citera
2021-01-19, 15:04
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Sätter jag mig ensam i ett dubbelsäte sätter jag på mig bälte men om det redan sitter en där struntar jag i det, vill inte böka intill en främmande människa.

I våra stadsbussar använder uppskattningsvis 50% bälte, troligen pga att svenska pensionärer åker rabatterat. Man ser sällan eller aldrig en nysvensk använda bältet i bussarna.
Citera
2021-01-19, 15:07
Medlem
GeleZachas avatar
Bussbälten brukar ju vara mycket hårdare än vanliga bilbälten.
Dock är det ju bra att använda dem av säkerhetsskäl, men jag brukar ändå skippa det (är ju ingen som har det ändå typ haha)
Citera
2021-01-19, 15:09
Medlem
Narutoshippchops avatar
Åker inte kollektivt längre men även när jag gjorde det hade jag aldrig på mig bälte. (Man måste ju få ha lite spänning i vardagen och inte vara så duktig hela tiden).
Citera
2021-01-19, 15:50
Medlem
ADHD-syndromets avatar
Min döda farmor vet jag hade gjort det.
Citera
2021-01-19, 15:52
Medlem
Jonas1968s avatar
Brukar använda bälte när jag åker buss. På stadsbussarna där jag bor finns dock inga bälten utan bara på regionbussarna. Ser ingen anledning till att låta bli. Undantaget är kanske om man bara skall åka några hållplatser men så är sällan fallet när jag åker regionbuss.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in