Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-11-26, 05:09
Medlem
Ja när bussen kör på motorväg och det är vinter, mörkt och halt väglag. Kan tänkas hända saker då. Vid torrt väglag, bra sikt, så glömmer jag bort bältet.

Väldigt obekväma säkerhetsbälten på SL-bussarna, men hellre ha det på än att riskera att dö.
Citera
2025-11-26, 12:23
Medlem
swebarbs avatar
Åker buss ibland och har då aldrig sett nån använda bälte vad jag kan minnas, bryr sig ens kontrollanterna om det ?
Citera
2025-11-26, 12:26
Medlem
Jag använder alltid bälte om det finns. När jag var liten välte bussen en bekant åkte med. Han drogs ut genom rutan och krossades under bussen.
Citera
2025-11-27, 14:15
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Har sett tillräckligt många gamla människor ramla runt i bussarna, som ofta framfört snabbt, ryckigt och vårdslöst. Jag tror och hoppas att de skulle ha nyta av att använda bältet.
Citera
2025-11-27, 21:05
Medlem
Större anledning att ha bälte på buss en bil så givetvis är bältet på!
Citera
2025-12-23, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Åker buss ibland och har då aldrig sett nån använda bälte vad jag kan minnas, bryr sig ens kontrollanterna om det ?

Varför skulle dom, det är inte deras sak? De enda som kan göra nått är polisen.
Citera
2025-12-23, 17:53
Medlem
Jag kör själv SL-buss och inte ens 10% av mina resenärer använder bälte. Inte ens om jag ropar ut att det är halt.
Citera
2025-12-23, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Har nästan aldrig sett nån använda det i städerna.
Även ganska sällan i långfärdsbussar. Märker dock att om man knäpper sitt eget bälte, så brukar fler ta efter och knäppa sina. Märkligt, är det liksom stigmatiserat att ha bälte på bussen, att man först måste se nån annan använda det?

Tycker lagarna borde ändras att alla bussäten ska ha bälte och bussen ska larma och inte kunna lägga ur parkeringsbromsen/dörrbromsen om inte alla har bältet på. Och det ska vara olagligt för passagerare att stå på bussen, de får ta in fler bussar och avgångar istället.

Det får gärna vara olagligt, men jag tror inte ens att hälften av de som kräver det skulle välja att vänta på en ny buss som kanske tar 20-30 min att få fram. När det väl kommer till kritan, väljer de flesta att stå.
Att det skulle tas in fler bussar är en utopi vilka skulle köra dom?
Citera
2025-12-24, 15:17
Medlem
godboys avatar
När jag körde buss på 90 talet så började det komma bälten mer och mer på långfärdsbussarna och det är ju bra. Men att använda bälte i stadsbussar är lite överdrivet, särskilt som det samtidigt accepteras stående i dessa bussar.
Citera
2025-12-24, 15:19
Medlem
Tanken slår mig ibland.. men än idag har jag inte använt bälte i bussen
Citera
2025-12-24, 15:54
Medlem
Finns det bälte så använder jag det. Varför skulle jag inte? Även om jag ofta är ensam om det. Vad som egentligen är konstigare än att någon använder bälte är att det är tillåtet att ha passagerare ståendes ombord på bussar. Det är ganska galet om man tänker efter. Det krävs inte mycket innan folk flyger som käglor. Jag minns inte exakt, men det är inte många km/h innan man inte längre orkar hålla emot.
Citera
2025-12-24, 16:33
Medlem
zombie-nations avatar
När jag åkt långfärdsbuss har många haft bälte, det var då det var midjebälte. Däremot på länsbussar åker de flesta utan. Jag är nog halvslarvig med det. De nuvarande trepunktsbältena är lite bängliga i bussar. Men tycker absolut man ska bälta sig så att man inte blir en projektil och skadar andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in