2025-11-26, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Kan du en gång för alla förklara vad som avses med "accelererar relativt fritt fall"?

Jag tolkar det som att marken accelererar mot de s k fritt fallande föremålen, i stället för tvärtom.. Är det fel?
Det ända du vågar diskutera är huruvida vatten mm i ett badkar...
Du kan ju inte svara på dom tunga frågorna!
* Varför är det dag och natt på jorden på olika tider? Vilket är omöjligt med en platt jord.
* Varför är alla andra planeter som vi tom ser med blotta ögat runda?
* Om du jorden vore platt. Varför är det inte en ända i vårat resglada folk som rest fram till kanten på jorden?
Citera
2025-11-26, 03:13
Medlem
NiveaBodylotions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
* Varför är det dag och natt på jorden på olika tider? Vilket är omöjligt med en platt jord.
För att solen är lokal och kan inte lysa upp hela jorden. Det är fullt möjligt på riktiga platta jorden vi lever på att ha dag och natt på olika tider.

Citat:
Okej, det är fritt fram att visa oss RIKTIGA bilder på dessa så kallade planeter. Nej, just det..... det kan du inte för det finns inga. Jag glömmer bort ibland att globlögnshjärntvättade har nedsatt verklighetsanknytning förutom låg IQ.

Citat:
* Om du jorden vore platt. Varför är det inte en ända i vårat resglada folk som rest fram till kanten på jorden?
Jorden är platt. Tryck in det i huvudet. Observerbara verkligheten, som riktig vetenskap handlar om att se, visar oss(som vill/kan leva i verkligheten) att jordens form är platt. Vi har en isring runt alla välkända länder och bortom den är det endast freemasons/frimurare som kanske(eller kanske inte)möjligtvis vet om där är en kant över huvud taget.

"Men men men varför varför varför." Lägg av nu.
Senast redigerad av NiveaBodylotion 2025-11-26 kl. 03:15.
Citera
2025-11-26, 08:19
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiveaBodylotion
För att solen är lokal och kan inte lysa upp hela jorden. Det är fullt möjligt på riktiga platta jorden vi lever på att ha dag och natt på olika tider.

Okej, det är fritt fram att visa oss RIKTIGA bilder på dessa så kallade planeter. Nej, just det..... det kan du inte för det finns inga. Jag glömmer bort ibland att globlögnshjärntvättade har nedsatt verklighetsanknytning förutom låg IQ.

Jorden är platt. Tryck in det i huvudet. Observerbara verkligheten, som riktig vetenskap handlar om att se, visar oss(som vill/kan leva i verkligheten) att jordens form är platt. Vi har en isring runt alla välkända länder och bortom den är det endast freemasons/frimurare som kanske(eller kanske inte)möjligtvis vet om där är en kant över huvud taget.

Hur många lokala solar finns det?

Den observerbara verkligheten ger vid handen att solen går upp 08.22 i Göteborg, 08.18 i Skövde och 08.07 i Stockholm.
Citera
2025-11-26, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiveaBodylotion

Fast den observerbara verkligheten visar oss att solen inte är lokal.

Dessutom så kan ju faktiskt inte en lokal sol förklara våra observationer av dag, natt och tidszoner. Det finns liksom ett skäl att det inte finns en detaljerad förklaring till hur en lokal sol rör sig över en platt jord - det är helt enkelt omöjligt att få till en modell som passar med vad vi kan observera.
Citera
2025-11-26, 10:20
Medlem
Fantens avatar
Det är rätt enkelt matte som krävs för att bevisa att solen måste vara förhållandevis stor och förhållandevis långt borta. Jag kan gärna länka videon igen om det behövs.
Citera
2025-11-26, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Att hastigheten förändras relativt något som befinner sig i fritt fall.

Häng upp två vikter (A och B) i varsitt snöre. När du klipper av snöret till A kommer A befinna sig i fritt fall och B kommer hela tiden att öka sin hastighet relativt A. B kommer att accelerara bort från A, B accelererar relativt fritt fall.

Du har uppenbarligen lite svårt för att acceleration och hastighet är ett relativa begrepp. Vikt B kommer inte att accelerera relativt marken och marken kommer inte att accelerera relativt jordens mitt. Och alla tre kommer att accelerera med 1g relativt vikt A och fritt fall.

Och vikten A, vad kan sägas om dess eventuella acceleration, eller brist på?
Citera
2025-11-26, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA

Badkars-frågan ÄR en av de tyngsta. Fler behöver inse detta anser jag.(på allvar alltså ,inte alls ironiskt)
Citera
2025-11-26, 20:17
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
När kommer den dag då någon äventyrare beger sig till kanten för att ta en sellfie?
Citera
2025-11-26, 20:32
Medlem
Citat:
Och vikten A, vad kan sägas om dess eventuella acceleration, eller brist på?

Att dess acceleration är 0g relativt fritt fall

Har du någon som helst poäng?

Citat:
Men hur kan marken inte accelerera relativt denna mittpunkt då? Är det inte maximalt långsökt alltihopa?

Har du nu förstått att marken kan accelerera relativt fritt fall utan att det betyder att marken även måste accelerera relativt jordens mittpunkt?
Citera
2025-11-26, 20:43
Medlem
trickydicks avatar
Jag kom och tänka på den här tråden idag när jag gick för att äta lunch. Vid den här tiden på året står solen väldigt lågt det är enkelt att observera. När jag gick på min lunchpromenad så råkade knappt solen komma över husnockarna trots att det var lunchtid och solen borde stå som högst.
För några veckor sedan fick jag solen på vänster sida när jag gick på den gatan i Somrars fick jag solen på flinten när jag gick på samma gata vid samma tid. Nu kan jag bara ana solen bakom husen. Om ett par månader kommer solen ånyo att orka upp över hustaken.

Hur förklara man det på en platt jord? På en rund jord är det självklart.
Citera
2025-11-26, 20:44
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
När kommer den dag då någon äventyrare beger sig till kanten för att ta en sellfie?

Det går inte, den är bevakad av hundratusentals soldater.
Citera
2025-11-26, 20:45
Medlem
Fantens avatar
Marken accelererar inte helt enkelt, den rör sig redan med jämn hastighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in