2025-11-25, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Allt vatten som du tror skvätter ur badkaren, vart tror du det tar vägen?

Om man tänker sig Globen( idrotts mm arenan) full med badkar på utsidan. Kommer du vara framgångsrik med att fylla alla badkaren med vatten?
Citera
2025-11-25, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Om man tänker sig Globen( idrotts mm arenan) full med badkar på utsidan. Kommer du vara framgångsrik med att fylla alla badkaren med vatten?
Naturligtvis inte, frågan är bara löjlig.
Och det är också löjligt att påstå att jorden är platt. Bevisen för att den är sfärisk är så överväldigande att bara idioter kan tro och säga något annat.
Senast redigerad av pewana 2025-11-25 kl. 20:18.
Citera
2025-11-25, 20:47
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Och du ser inte skillnaden mellan situationen med Globen där vars gravitation är försumbar och du har ett annat klot med miljontals gånger starkare gravitation rakt under den och Jorden som har stark gravitation?
Jordens betydligt kraftigare gravitation drar givetvis av vatten du försöker få att fastna på Globen.
Citera
2025-11-25, 21:03
Medlem
Citat:
Jo, därför att:

Ja mycket tyder på det. Men då finns endast två alternativ, på ett klot: 1. mittpunkten hänger ständigt med i markens acceleration, vilket endast kan fungera i en riktning.("gravitation" kan i så fall möjligen råda endast på ett litet område av jorden) eller 2. avståndet mellan mittpunkten och marken blir ständigt större i accelererande takt. Vilket innebär att klotet ständigt måste expandera.

Är du så här dum eller spelar du bara? När jag säger att marken inte accelerar relativt jordens mittpunkt så menar jag faktiskt det.

Då tar vi det igen: Ja jordens mittpunkt hänger ständigt med i markens acceleration. Vare sig marken eller jordens mittpunkt befinner sig i fritt fall, de accelerar båda med 1g relativt fritt fall.

Och nej, det kan inte bara funka åt ett håll. Du kan falla fritt åt alla möjliga håll.

Och nej, avståndet mellan marken och jordens mittpunkt blir inte större. De accelerar inte relativt varandra.

Citat:
Men du säger ju själv att marken accelererar?

Ja marken (och hela jorden) accelererar relativt fritt fall. Jorden befinner sig inte i fritt fall.

Du fattar verkligen inte det här med relativt. Beklagar.
Senast redigerad av WilleGarvin 2025-11-25 kl. 21:07.
Citera
2025-11-25, 21:05
Medlem
Citat:

Ja om globen befinner sig i rymden och väger 10^24 kg.

Men varken det ena eller det andra stämmer eller hur?
Citera
2025-11-25, 21:12
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Om du placerar badkar på "Globen" kommer vattnet i de flesta badkaren att rinna ut längs Globens väggar och ner på marken eller eventuella avvattningsanordningar och vidare genom de system som finns. Detta beroende på jorden gravitation.
Men nu vardet ju ett jordklot du skulle ställa badkaren på. Jag frågar dig åter igen, Vart tror du det utskvätta vattnet tar vägen som du tror skvimpar ur badkaren.
Citera
2025-11-25, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Om du placerar badkar på "Globen" kommer vattnet i de flesta badkaren att rinna ut längs Globens väggar och ner på marken eller eventuella avvattningsanordningar och vidare genom de system som finns. Detta beroende på jorden gravitation.
Men nu vardet ju ett jordklot du skulle ställa badkaren på. Jag frågar dig åter igen, Vart tror du det utskvätta vattnet tar vägen som du tror skvimpar ur badkaren.

Inget skulle hindra vattnet från att driva ut i evigheten. Särskilt oundvikligt också eftersom klotet tydligen ska rotera.

Det du kallar "gravitation", i bemärkelsen du åsyftar, är ett totalt obevisat fenomen. Ingen som kan sin vetenskapshistoria skulle hävda nåt annat.
Citera
2025-11-25, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Och du ser inte skillnaden mellan situationen med Globen där vars gravitation är försumbar och du har ett annat klot med miljontals gånger starkare gravitation rakt under den och Jorden som har stark gravitation?
Jordens betydligt kraftigare gravitation drar givetvis av vatten du försöker få att fastna på Globen.

Jag kan lika gärna hävda att Globen har en miljon gånger mer gravitation än jordklotet, och du kan inte bevisa att jag har fel.
Citera
2025-11-25, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Ja marken (och hela jorden) accelererar relativt fritt fall. Jorden befinner sig inte i fritt fall.

Du fattar verkligen inte det här med relativt. Beklagar.

Kan du en gång för alla förklara vad som avses med "accelererar relativt fritt fall"?

Jag tolkar det som att marken accelererar mot de s k fritt fallande föremålen, i stället för tvärtom.. Är det fel?
Citera
2025-11-25, 22:11
Medlem
Citat:
Jag kan lika gärna hävda att Globen har en miljon gånger mer gravitation än jordklotet, och du kan inte bevisa att jag har fel.

Självklart kan vi bevisa att du har fel. Lever du på medeltiden eller vad är det för fel på dig?
Citera
2025-11-25, 22:32
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Graviatationen är bevisad sedan hundratals år tillbaka. Är bara folk som gått på Youtubeuniversitetet som tror annorlunda.
Citera
2025-11-25, 22:39
Medlem
Citat:
Kan du en gång för alla förklara vad som avses med "accelererar relativt fritt fall"?

Jag tolkar det som att marken accelererar mot de s k fritt fallande föremålen, i stället för tvärtom.. Är det fel?

Att hastigheten förändras relativt något som befinner sig i fritt fall.

Häng upp två vikter (A och B) i varsitt snöre. När du klipper av snöret till A kommer A befinna sig i fritt fall och B kommer hela tiden att öka sin hastighet relativt A. B kommer att accelerara bort från A, B accelererar relativt fritt fall.

Du har uppenbarligen lite svårt för att acceleration och hastighet är ett relativa begrepp. Vikt B kommer inte att accelerera relativt marken och marken kommer inte att accelerera relativt jordens mitt. Och alla tre kommer att accelerera med 1g relativt vikt A och fritt fall.
Senast redigerad av WilleGarvin 2025-11-25 kl. 22:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in