2025-11-25, 19:57
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleiner
Du är väldigt manipulativ och bitter.

Bitter? Nej. Manipulativ, kanske.
Citera
2025-11-25, 19:59
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cutepsycho
Varför klarar alla andra kvinnor av att jobba och föda barn men inte du?

Jo klarar av absolut, det gör väl jag med. Men jag vill lägga mer kvalitetstid på att forma mina barn till bra människor. Och att ta hand om min man. Detta går inte att göra samtidigt som man är på ett kontor som suger upp all ens energi och resurser.
Citera
2025-11-25, 20:02
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasadueller
Jag tror att du har en sund och naturlig inställning. Kanske har du haft en trygg uppväxt eller lyckats srbeta fram en trygg anknytning senare i livet. Att våga tänka själv och inte vara för ängslig över att passa in i medelfåran är enligt mig beundransvärda egenskaper som signalerar god självkänsla. Forskning visar att hemmafruar är de lyckligaste kvinnorna, jämfört med yrkesarbetande, så det verkar även vara en intelligent inställning.

Jag är intelligent och har hög inkomst. Jag sökte själv efter en kvinna med samma inställning som du har. Jag hittade en som bedyrade att hennes värderingar, känslor och önskningar motsvarade det som du beskriver. Eftersom jag dessutom drogs till henne och trivdes med henne så kände jag att jag hade hittat min perfekta livspartner att bilda familj med. I mitt fall så visade det sig tyvärr att hon inte kände sig själv, utan förändrade sin inställning, så snart jag hade gjort henne gravid. Jag tror inte att hon ljög medvetet, men jag vill påpeka att även du kanske kommer att ändra inställning, när du väl får det du önskar (eller med tiden).

Ett gott råd är att du tar hänsyn till hur män fungerar, innan du knyter till dig en man utifrån gemensamma värderingar och framtidsvisioner. Män känner som regel sig själva ganska väl, åtminstone från 30-årsåldern, men även tidigare. Många män tror att kvinnor fungerar lite liknande, och förväntar sig att en kvinna som säger det du säger, också kommer att leverera det. Att starta en relation och familj på falska grunder, riskerar att skapa mycket lidande för bägge parter och är ett dåligt recept för en stabil och harmonisk familj.

Du är kanske känslomässigt mogen och klar över vem du är. Bra i så fall, gör då är du redo för en seriös relation och familjebildning.

Synd att din kvinna inte blev som du tänkt.

Jag skulle säga att jag är känslomässigt mogen gällande detta beslut och har hittat mig själv.

Du nämner att ett gott råd är att ta hänsyn till hur män fungerar. Hur menar du? Har du några exempel?
Citera
2025-11-25, 20:07
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverhesitate
När det gäller trådstartaren vill hon inte bli en traditionell hemmafru, hon vill bli lyxhustru åt en rik man där det finns anställda som sköter hushållsbestyren.

Varför innebär "traditionell hemmafru" enligt dig en fru som inte är lyxfru?

Hushållerska och hemmafru har inget samband med varandra.
Citera
2025-11-25, 20:49
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Det är väl ingen som vill framstå som en girig parasit som bara skall ha och ha?
Det är nog heller ingen kvinna som vill avslöja att hon hellre är en lyxhora åt en man, bara hon slipper jobba själv.

Det blir så att säga väldigt svårt för en ful och fet kvinna, kanske 70 år gammal, att bli försörjd av en 30-årig man, eller för den delen en 50- eller varför inte en 70-årig man?

En ung snygg kvinna kan däremot lätt bli försörjd av en man, men det där blir också svårt om hon är helt asexuell. Kvar blir så att säga faktumet att många män vill kunna knulla lite när de vill och ha en snygg partner att visa upp som en trofé. Så då "köper" de sig en sån kvinna, genom att ge kvinnan ett kreditkort som hon kan handla loss på. Ungefär definitionen av en lyxhora.

Sen låter det fantastiskt fint när dessa par säger att de är sååå kära i varandra, men det räcker att ta bort sexet så faller hela skiten som ett korthus. Eller lägg på 50kg på kvinnan så hon blir fet som en stor säl och knappt orkar gå, så sker samma sak... allt faller
Eller gör henne ful som stryk... då faller också allt.

Så löjligt att många vare sig vill erkänna detta eller ens prata om detta. Verkligheten smärtar väl för mycket

Nu är jag både snygg och intressant nog för att fånga en rik man, så du förolämpar fel kvinna ditt jävla missfoster.

Jag tycker du ska lugna dig med att kalla mig ”girig parasit” om du själv har tankar på eller har skaffat barn, och inte velat försörja mamman till barnet. Då har du parasiterat dig på hennes kropp genom att snylta dig till att få ett barn gratis. Kvinnor betalar ett högt pris för att bli mammor, vad betalade du själv för att bli pappa? Eller vad tänker du betala, om du planerar att bli?

Du försöker få det att framstå som att det bara är mannen som vinner på en sån här relation som tråden handlar om, medan kvinnan förlorar. Du är väl medveten om att den sexuella biten går åt bägge håll? För en kvinna är det mycket sexuellt attrherande att en man är rik och har makt. Sen ser jag noll skam eller skuld i att (ut)nyttja en man ekonomiskt. Han får vad han vill och jag får vad jag vill. Vi (ut)nyttjar varandra. Är du avundsjuk över att du själv inte är kvinna och kan bli rik på samma sätt eller vad är ditt issue egentligen?

Lyxhora.. jovisst. Om man vill gifta sig för kärleken i första hand och för pengar sekundärt så är man ingen hora. Men en lyxfru kan man bli =)
Citera
2025-11-25, 20:57
Medlem
RitchieBlackmores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvMedTofflorna
Anonymiteten speglar samma attityder människor har i verkligheten och ditt inlägg visar snarare på hur lå gt människor går om de är säkra på att de aldrig kommer få konsekvenser av beteendet. Det är inte samma sak som att vara en bra människa.
Så, hur definierar du en "bra människa"?
Är det någon som kan hugga kniven i ryggen när det är 'safe'?
Citera
2025-11-25, 21:21
Medlem
Telekiness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Nu är jag både snygg och intressant nog för att fånga en rik man, så du förolämpar fel kvinna ditt jävla missfoster.

Jag tycker du ska lugna dig med att kalla mig ”girig parasit” om du själv har tankar på eller har skaffat barn, och inte velat försörja mamman till barnet. Då har du parasiterat dig på hennes kropp genom att snylta dig till att få ett barn gratis. Kvinnor betalar ett högt pris för att bli mammor, vad betalade du själv för att bli pappa? Eller vad tänker du betala, om du planerar att bli?

Du försöker få det att framstå som att det bara är mannen som vinner på en sån här relation som tråden handlar om, medan kvinnan förlorar. Du är väl medveten om att den sexuella biten går åt bägge håll? För en kvinna är det mycket sexuellt attrherande att en man är rik och har makt. Sen ser jag noll skam eller skuld i att (ut)nyttja en man ekonomiskt. Han får vad han vill och jag får vad jag vill. Vi (ut)nyttjar varandra. Är du avundsjuk över att du själv inte är kvinna och kan bli rik på samma sätt eller vad är ditt issue egentligen?

Lyxhora.. jovisst. Om man vill gifta sig för kärleken i första hand och för pengar sekundärt så är man ingen hora. Men en lyxfru kan man bli =)

Är ju ofta så att intelligens och driv ger pengar och makt, som är en av de primäregenskaper kvinnor attraheras av. Tillräckligt med makt så kan även en man som ser ut som en påse skit attrahera väldigt vackra kvinnor. Dessutom är nog attraktionen i de flesta fallen riktig.

Men gällande lyxhustru, eller hemmafru, eller vad man nu kallar det. Det är ingen man som siktar på att ha det, det blir liksom så automatiskt. Man träffar en snygg kvinna, attraktion uppstår. Kvinnan har oftast ett jobb. Man bestämmer att dela mer av sin tid med varandra, men hon har uppenbart mindre resurser så mannen får betala för henne på resor, restauranger osv för att kunna ha med henne på nöjen som han är van vid på sin ekonomiska nivå. Detta blir mer och mer normaliserat med tiden.

Sen flyttar man ihop och tom kanske skaffar barn. Det blir väldigt tydligt att hennes ekonomiska bidrag till relationen är ett avräkningsfel. Vilket gör att hon till slut slutar jobba och tar hand om barnen och hemmet på heltid. När det blir tråkigt efter att ungarna inte tar all tid så brukar kvinnor i dessa förhållanden hitta på något semiseriöst, som att öppna en butik, gärna med en väninna, bara för att göra något på dagarna och få lite social samvaro. Kännetecken på dessa butiker (tänk en liten kuddaffär på Östermalm), är att de baserat på läge och omsättning absolut inte kan generera en enda spänn i vinst. Vilket inte är meningen heller.

Så sammafattningsvis. Detta är, som någon sade ovan, ett ömsesidigt utnyttjande. Dock baserat på känslor. Så inga horor eller torskar, bara våra naturliga drifter.

Men siktar du på att bli en lyxhustru, får du hänga på platser och tillfällen där du har chanser att träffa på en man med makt och resurser. Rätt utbildning som öppnar dörrar hjälper. Eller bara slumpen, känner tex en servitris som gifte upp sig. Och för guds skull nämn inte att du vill vara en lyxhustru, detta lockar absolut ingen.
Citera
2025-11-25, 21:21
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RitchieBlackmore
Visst, jag är den gråa revisorn, trisst som det bara går.
I det konceptet ingår att se medmänniskor ur ett positivt perspektiv.
Den jargon du anför är lite utanför min vokabulär.
Du kanske baktalar dina vänner på samma sätt?

Jag börjar ana att du lider av paranoida vanföreställningar så som du yrar helt osammanhängande. Jag baktalar inte mina vänner eftersom jag inte har några vänner som är kvinnofientliga nazister (som originalinlägget handlade om som du kommenterade).
Citera
2025-11-25, 21:33
Medlem
Citat:
Varför innebär "traditionell hemmafru" enligt dig en fru som inte är lyxfru?

Hushållerska och hemmafru har inget samband med varandra.
En traditionell hemmafru och en lyxhustru är helt enkelt inte samma sak, och en traditionell hemmafru sköter absolut det som en hushållerska gör i lyxhustruns hushåll.

En traditionell hemmafru lägger sin tid och energi på att sköta hemmet och familjen – hon planerar vardagen, lagar mat, städar, tvättar, och tar hand om barnen. Hennes roll präglas av praktiskt ansvar för familj och hushåll och hon har ofta en begränsad egen ekonomisk frihet eftersom hon är beroende av partnerns inkomst och hushåller med pengarna, och hon sätter familjen främst. Status och lyx är inte fokus, utan trygghet, ordning och familjesammanhållning är viktigare.

En lyxhustru, däremot, prioriterar en dyrbar livsstil, social synlighet och materiell komfort. Hushållsarbete och praktiska sysslor är ofta delegerade till personal, och lyxhustruns vardag kretsar mer kring glamour, resor, shopping, sociala aktiviteter och nätverkande. Ekonomiskt är hon beroende av partnerns förmögenhet, men hon är mer inriktad på att ha och visa upp ett bekvämt och exklusivt liv. Lyxhustruns fokus ligger mer på status och personlig image snarare än familjens vardagliga drift.
Citera
2025-11-25, 22:13
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Synd att din kvinna inte blev som du tänkt.

Jag skulle säga att jag är känslomässigt mogen gällande detta beslut och har hittat mig själv.

Du nämner att ett gott råd är att ta hänsyn till hur män fungerar. Hur menar du? Har du några exempel?
Jag menar det fetade. Om det stämmer, så kommer du vara konsekvent, och då får du inga problem med en man. Förutsatt att mannen är någorlunda välfungerande.

Värt att tänka på kan vara att hormoner mm. kan påverka kvinnor kraftigt. Vissa kvinnor förändras kraftigt när de närmar sig klimakteriet, ifråga om vad de vill ha ut av relationer och livet i stort. Men det är ju endast relevant om man bildar familj lite senare i livet. Om man träffar sin partner i yngre år, lever ihop utan barn och sedan kör hela familjegrejen tills barnen är utflugna, så spelar det ju mindre roll ifall kvinnan vill göra något annat när hon blir 45.
Citera
2025-11-25, 22:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av RitchieBlackmore
Så, hur definierar du en "bra människa"?
Är det någon som kan hugga kniven i ryggen när det är 'safe'?
Tvärtom menar du väl? En bra människa agerar moraliskt korrekt mestadels och lever upp till omika etiska värdegrunder. Menar absolut inte att en bra människa måste vara oklanderlig och perfekt men den moraliska kompassen är ett bättre mått än social trygghet.
Citera
2025-11-25, 22:18
Medlem
cutepsychos avatar
Citat:
Jo klarar av absolut, det gör väl jag med. Men jag vill lägga mer kvalitetstid på att forma mina barn till bra människor. Och att ta hand om min man. Detta går inte att göra samtidigt som man är på ett kontor som suger upp all ens energi och resurser.

Jo det går, alla andra klarar av det som sagt
Vet inte vilken låtsasvärld du lever i…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in