2025-11-24, 18:33
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ledigalennart
Tack för ett utförligt svar! Har du några tips inför rättegången?

Njä. Förutom, lyssna inte på folk här som föreslår olika försök till taktiska upplägg och konstruktioner. Säg som det är bara, vilket verkar vara den linje du redan är inne på.

Och diskutera lite snabbt med advokaten inför rättegången om möjligt - vad vill åklagaren få fram med sina frågor och vilka typer av uppgifter är relevanta för rättens bedömning?

Det blir nog en kort och stillsam tillställning.
Citera
2025-11-24, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Njä. Förutom, lyssna inte på folk här som föreslår olika försök till taktiska upplägg och konstruktioner. Säg som det är bara, vilket verkar vara den linje du redan är inne på.

Och diskutera lite snabbt med advokaten inför rättegången om möjligt - vad vill åklagaren få fram med sina frågor och vilka typer av uppgifter är relevanta för rättens bedömning?

Det blir nog en kort och stillsam tillställning.

Det låter helt rimligt, tack för tipsen!
Citera
2025-11-24, 19:35
Medlem
DonDiascos avatar
En bekant blev tagen på motorvägen när han körde närmare 200 kmh med 1,3 promille. Han fick villkorlig dom och samhällstjänst. Han var tidigare straffad men inte relaterat till rattfylla.

Om du är ostraffad och i övrigt har ditt liv i hyffsad ordning kommer du inte att dömas till fängelse för detta.
Citera
2025-11-24, 20:01
Avslutad
Det blir nog samhällstjänst och böter.
Citera
2025-11-24, 20:04
Medlem
Citat:
Gjorde en dum grej, åkte på grov rattfylla och grov vårdslöshet i trafik. Krockade med ett vägräcke med 1,1 promille. Är tidigare ostraffad och 20 år gammal. Vad skulle ett möjligt straff kunna bli?

Döden.

Edit: Aha, lagen hann före döden, något fjantigt får du nog. Hoppas du kör ihjäl dig nästa gång. Mvh.
Citera
2025-11-24, 22:31
Medlem
Vettmaskinens avatar
Citat:
Är ju bara en gång jag gjort de eller vadå?
Ja hittils. Men räkna med 36 månader och sen för att få körkortstillstånd måste du lämna prover i 6 månader. Och efter det fortsätta lämna prover 1 gång i månaden i två och ett halvt år till.
Du får samhällstjänst 80-100 timmar och så måste du besöka frivården varje vecka i ett år. Beror på vilken risk de kommer klassa dig, kanske bara blir var tredje vecka. Ett tips är att söka någon alkoholhjälp, dels för dig själv men även för att visa domaren att du gör något åt din sjukdom.
Citera
2025-11-24, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vettmaskinen
Ja hittils. Men räkna med 36 månader och sen för att få körkortstillstånd måste du lämna prover i 6 månader. Och efter det fortsätta lämna prover 1 gång i månaden i två och ett halvt år till.
Du får samhällstjänst 80-100 timmar och så måste du besöka frivården varje vecka i ett år. Beror på vilken risk de kommer klassa dig, kanske bara blir var tredje vecka. Ett tips är att söka någon alkoholhjälp, dels för dig själv men även för att visa domaren att du gör något åt din sjukdom.

Har gjort blodprov i ett halvår nu o inte druckit på den tiden, det hjälper väl?
Citera
2025-11-25, 09:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vettmaskinen

Ja det är bra tips, majoriteten av de jag vet som åkt dit för rattfylla sätter sig bakom ratten full igen sen.
"Äh, ska bara till affären eller äh, ska bara köra där det finns inga poliser där"
Märker att de klarat sig och inte blev tagen och sen fortsätter det i samma spår.
Ute efter kicken antar jag, men helt klart behov av någon sorts hjälp.
Personligen hade jag sett att personen i fråga aldrig mer kör bil, för supa kommer den göra.
Lokaltrafiken är bra idag, sen finns även cykel.
För alla andras skull, gör något åt detta innan du klipper ett barn eller något.
Citera
2025-11-25, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yu24646u
Ja det är bra tips, majoriteten av de jag vet som åkt dit för rattfylla sätter sig bakom ratten full igen sen.
"Äh, ska bara till affären eller äh, ska bara köra där det finns inga poliser där"
Märker att de klarat sig och inte blev tagen och sen fortsätter det i samma spår.
Ute efter kicken antar jag, men helt klart behov av någon sorts hjälp.
Personligen hade jag sett att personen i fråga aldrig mer kör bil, för supa kommer den göra.
Lokaltrafiken är bra idag, sen finns även cykel.

Jo så e det ju. Men kommer aldrig röra en droppe alkohol igen så för den sakens skull är det lugnt. Har absolut inga problem med det. Det är inte så att jag gjort det nån mer gång och kommit undan liksom.
Citera
2025-11-30, 00:21
Medlem
De som har skrivit att du "garanterat kommer få fängelse", eftersom rattfylleriet var grovt fattar absolut ingenting. Vid promillehalter över 1,5 så döms fängelsestraff ut som praxis, detta gäller ju inte dig, då du låg på 1.1 promille. Du kommer dömas till ett icke-frihetsberövande straff, samhällstjänst, villkorlig dom, skyddstillsyn.

Körkortet kommer att ryka minst 12 månader, dock inte nödvändigtvis 24 månader som någon skrev. Du har rätt att göra ett yttrande till transportstyrelsen, här kan det vara värt att anlita advokat(om du är sugen på att mopsa till dig, ta nya tag, få tbx kortet och inte köra packad igen)

En vän till mig gjorde något väldigt liknande det du gjorde i samma ålder som du, han fick samhällstjänst x antal timmar, samt 18 månader spärrtid på körkortet, så han fick ta om hela skiten.

Nu är det dags att ta nya tag, se detta som ett uppvaknande, sök hjälp för psykisk ohälsa, impulsproblem, alkoholproblematik osv
Citera
2025-12-02, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Alltid fängelse vid grov rattfylla, med tillägg av grov vårdslöshet i trafik ( möjligtvis även fara för andra ),
så skulle jag tippa på minst 3 månader, sannolikt närmare 6 månader. Samt indraget körkort med spärrtid.

Där har du fel. Man brukar säga att det är presumtion för fängelse. Ett exempel är att jag åkte på en grovis för ca 1 år sedan och blev dömd till fängelse, ett straff jag också avtjänade. Dessutom på en Klass 2. Två dagar efter jag hade muckat så åkte min fru också på en grovis men hennes dom blev villkorligt och 50 timmar samhällstjänst. En kompis till mig blev dömd för grovt rattfylleri och grov vårdslöshet. Han fick skyddstillsyn och samhällstjänst. MEN! Det är vanligast att man får fängelse.
Citera
2025-12-05, 20:17
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Det låter helt rimligt, tack för tipsen!

Hur gick det då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in