2025-11-23, 18:09
Medlem
Gjorde en dum grej, åkte på grov rattfylla och grov vårdslöshet i trafik. Krockade med ett vägräcke med 1,1 promille. Är tidigare ostraffad och 20 år gammal. Vad skulle ett möjligt straff kunna bli?
Citera
2025-11-23, 18:14
Medlem
Alltid fängelse vid grov rattfylla, med tillägg av grov vårdslöshet i trafik ( möjligtvis även fara för andra ),
så skulle jag tippa på minst 3 månader, sannolikt närmare 6 månader. Samt indraget körkort med spärrtid.
Citera
2025-11-23, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Alltid fängelse vid grov rattfylla, med tillägg av grov vårdslöshet i trafik ( möjligtvis även fara för andra ),
så skulle jag tippa på minst 3 månader, sannolikt närmare 6 månader. Samt indraget körkort med spärrtid.

Fotboja möjligt?
Citera
2025-11-23, 18:21
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ledigalennart
Fotboja möjligt?

Jag hade en arbetskollega som fick fotboja, då hade han 1.4 promille.
Citera
2025-11-23, 18:22
Medlem
Citat:
Fotboja möjligt?
Alltid fängelse, om det inte finns förmildrande omständigheter eller exempelvis vårdbehov (och då handlar det inte om din alkoholism). Hög ålder gäller ju inte dig. Två grova brott som staplas på varandra ska leda till fängelse.
Citera
2025-11-23, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
Jag hade en arbetskollega som fick fotboja, då hade han 1.4 promille.
Bara grovt rattfylleri förmodar jag då.
Citera
2025-11-23, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg

Kan tillägga att det var ett suicidförsök. Inte för att det skulle göra saken bättre men.
Citera
2025-11-23, 18:25
Medlem
T.Ramsess avatar
Indraget körkort i typ 2år, du måste alltså ta om körkortet.
(hoppas du får sitta inne så länge som möjligt också)
Citera
Medlem
Citat:
Fotboja möjligt?

Tveksamt vid kombinationen av två grova brott. Hoppas på platsbrist. Eller koppla av i Estland.
Citera
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittokrat
Bara grovt rattfylleri förmodar jag då.

Jag minns inte riktigt, han skulle hålla vissa tider med bojan, till jobbet och sen hem, höll han inte tiderna då pep det, han berättade att han hade 1.4 promille, han hade kört i diket.
Citera
2025-11-23, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mittokrat
Alltid fängelse, om det inte finns förmildrande omständigheter eller exempelvis vårdbehov (och då handlar det inte om din alkoholism). Hög ålder gäller ju inte dig. Två grova brott som staplas på varandra ska leda till fängelse.
Citat:
Kan tillägga att det var ett suicidförsök. Inte för att det skulle göra saken bättre men.
Det är klart att det gör saken bättre, juridiskt sett! Det är både förmildrande omständighet och att det finns ett vårdbehov.
Citera
2025-11-23, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T.Ramses
Indraget körkort i typ 2år, du måste alltså ta om körkortet.

Ja jo, det får man allt ta men är mest orolig för fängelse just nu. Alltså ett straff på mer än 6 månader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in