Citat:
Ursprungligen postat av
Ledigalennart
Lämnar blodprover redan, var 6månader sen det hände, har vart nykter sen dess och alkolåset kan företaget ev bekosta då jag behöver det i arbetet. Tror dock inte jag får möjlighet till alkolås men har kass koll.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ledigalennart
Jag köper allt du säger men varför är du så säker på att man ”aldrig” kan få tillbaks körkortet efter ett suicidförsök?
Har du ordnad livssituation, sköter kontroller och behöver köra bil för din försörjning, så finns det nog möjlighet att beviljas villkorat körkort. Det kräver dock en ganska sträng lämplighetsprövning i vilken ingår psykiatrisk bedömning av behörig läkare. Självmordsförsök i samband med framförande av fordon väger givetvis tungt i en sådan.
En lämplighetsprövning skall göras även vid ny ansökan om körkort efter spärrtiden. Den historik som finns kan innebära hinder även då. Lämpligheten kommer med säkerhet att prövas särskilt i ditt fall.
Ett självmordsförsök i trafiken utesluter inte körkort i framtiden, men det krävs att en psykiatriker kan intyga något liknande att det finns kontinuitet och följsamhet i behandling, goda behandlingssvar och att det saknas återfall. Detta i tillägg till gängse hantering av alkoholproblematiken.
Det frågades om skälet till detta, och det torde vara att suicida individer innebär stor trafikfara och att fall likt personbil som kör över på fel sida och frontalkolliderar med lastbil allt som oftast är förtäckta självmord. Även om en person som haft suicida tendenser i trafiken själv vet att hon inte kommer att upprepa något liknande i framtiden, så är det en annan sak att övertyga någon utomstående. Möjligheter att se in i folks huvuden och förutse beteende är begränsade.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ledigalennart
Trodde advokaten skötte det mesta i en domstol, kommer jag också behöva försvara mig där?
Advokaten ser till att uppgifter som är i ditt intresse framkommer inför rätten. Till att börja med kommer åklagaren be dig berätta fritt om händelsen och hur du tänkte vid tillfället osv för att sedan ställa frågor. Därefter kommer advokaten göra detsamma. Även domaren kan önska att något förhållande klargörs.