Citat:
Ursprungligen postat av
BucketCola
Låt mig ge dig ett exempel för din kontemplation. När Jesus säger:
-.. jag säger er: den som ser på en kvinna med åtrå har redan i sitt hjärta brutit hennes äktenskap.(Matt 5:28).
Det är en fråga, jag lovar dig, alla kristna män misslyckas på.
Det där är för det första en felciterad vers.
"
Jag säger er: Var och en som med begär ser på en kvinna har redan begått äktenskapsbrott med henne i sitt hjärta." - Matt 5:28
Är en mer korrekt översättning.
Versen påvisar den helige Gudens standard. En standard som ingen syndig människa kan leva upp till. Ingen blir rättfärdig genom lagen.
Det var bara en enda människa som levde ett syndfritt liv och det var Jesus Kristus. Därför är vårat enda hopp att ta emot honom och ikläda oss hans rättfärdighet.
Jag tror att det är många som missuppfattat vad kristendomen faktiskt handlar om. Det finns ingen ärlig kristen som skulle påstå att kristna aldrig syndar. Tror man det så har man fått mycket om bakfoten.
Kristendomen handlar om tron på Jesus Kristus, hans död på korset och hans uppståndelse.
Endast Jesu blod kan sona våra synder och göra oss rena och rättfärdiga inför Gud och hans heliga och perfekta standard.
Det handlar inte om att kristna skulle leva perfekta liv själva eller aldrig synda.
Det handlar inte om vad vi gör utan om vad Jesus gjorde för oss.
"Ty av nåden är ni frälsta genom tron, inte av er själva, Guds gåva är det, inte på grund av gärningar, för att ingen skall berömma sig." - Efesierbrevet 2:8
Sedan är det ju sant att man får en ny natur när man blivit född på nytt i Kristus (en ny ande). Man går in i en helgelseprocess och kommer automatiskt synda mindre i takt med att den Helige Ande jobbar på en. Man börjar hata synden mer och mer.
Alla syndar dock dagligen både i tanke eller handling. Både kristna och icke-kristna. Därför är vi alla så oerhört beroende utav Jesus Kristus, vårat enda hopp.
För syndens lön är döden, och döden=helvetet.
"Syndens lön är döden, men Guds gåva är evigt liv i Kristus Jesus, vår Herre." - Romarbrevet 6:23