2025-11-25, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
De fem Moseböckerna kallas Torah, vilket översätts till Lag, Lära och Undervisning — och Guds tio budord är sammanfattningen av Torah.

Syndiga människor kan visst följa Guds undervisning. De flesta människor dödar aldrig någon, vissa har aldrig stulit något och det finns också män som inte önskat ha sex med någon annans attraktiva hustru. Läran berättar vem Gud är och vad han vill med människor.

Jesus kom för att dra till sig syndare som var beredda att lyssa och lära. Men det är fel att människor måste renas i Jesus blod för att räddas till det fullkomliga livet. För Gud är allt möjligt.

Ord direkt från Jesus egna predikan (för dig som verkar ha fått för dig att man endast kan lyssna på den och ignorera resten av Bibeln):

"Jag säger er: Den som blir vred på sin broder är skyldig inför domstolen, och den som säger ’idiot’ till sin broder är skyldig inför Rådet, och den som säger ’dåre’ är skyldig och döms till det brinnande Gehenna." - Matteus 5:28

Enligt Jesus egna predikan så räcker det med att du någon gång kallat någon annan för idiot eller dåre för att du ska brinna.

Ingen blir rättfärdig av att följa lagen då ingen människa (utom Jesus) är kapabel till att leva ett syndfritt perfekt liv.
I en domstol så döms du efter de brott du har begått, helt oavsett hur du levt ditt liv i övrigt.

Du kan inte säga till domaren att du ska slippa straffas för dina brott bara för att du också har gjort goda gärningar. Det är inte så det fungerar. Varken i domstolar här på jorden eller i den himmelska.

"Ingen människa förklaras rättfärdig inför Gud genom laggärningar. Vad som ges genom lagen är insikt om synd."

"Förklarad rättfärdig i Kristus
Men nu har det uppenbarats en rättfärdighet från Gud utan lag, en som lagen och profeterna vittnar om, en rättfärdighet från Gud genom tro på Jesus Kristus för alla som tror. Här finns ingen skillnad. Alla har syndat och saknar härligheten från Gud, och de förklaras rättfärdiga som en gåva, av hans nåd, därför att de är friköpta av Kristus Jesus. Honom har Gud ställt fram som en nådastol genom tron på hans blod."
- Romarbrevet 3

Råder dig även att läsa resten av Romarbrevet mycket noga.
Senast redigerad av Paulusbrevet 2025-11-25 kl. 10:39.
Citera
2025-11-25, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SingleUnit
Är döden verkligen helvetet? Eller är döden just döden?

Döden betyder inte "icke-existens".

När du dör fysiskt så hamnar din själ och ande i dödsriket (hades/helvetet/sheol) ifall du inte är i Kristus och har fått förlåtelse för dina synder.

Människan har/är en ande som bor i en fysisk kropp av jord (som kallas tempel/lerkärl i bibeln). När ditt tempel slutar fungera så existerar fortfarande din ande och din själ.
I andevärlden är du antingen bunden till dödsriket, eller till himmelriket ifall du är född på nytt i Kristus.
Senast redigerad av Paulusbrevet 2025-11-25 kl. 10:37.
Citera
2025-11-25, 10:44
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paulusbrevet
Ord direkt från Jesus egna predikan (för dig som verkar ha fått för dig att man endast kan lyssna på den och ignorera resten av Bibeln):

"Jag säger er: Den som blir vred på sin broder är skyldig inför domstolen, och den som säger ’idiot’ till sin broder är skyldig inför Rådet, och den som säger ’dåre’ är skyldig och döms till det brinnande Gehenna." - Matteus 5:28

Enligt Jesus egna predikan så räcker det med att du någon gång kallat någon annan för idiot eller dåre för att du ska brinna.

Ingen blir rättfärdig av att följa lagen då ingen människa (utom Jesus) är kapabel till att leva ett syndfritt perfekt liv.
I en domstol så döms du efter de brott du har begått, helt oavsett hur du levt ditt liv i övrigt.

Du kan inte säga till domaren att du ska slippa straffas för dina brott bara för att du också har gjort goda gärningar. Det är inte så det fungerar. Varken i domstolar här på jorden eller i den himmelska.

"Ingen människa förklaras rättfärdig inför Gud genom laggärningar. Vad som ges genom lagen är insikt om synd."

"Förklarad rättfärdig i Kristus
Men nu har det uppenbarats en rättfärdighet från Gud utan lag, en som lagen och profeterna vittnar om, en rättfärdighet från Gud genom tro på Jesus Kristus för alla som tror. Här finns ingen skillnad. Alla har syndat och saknar härligheten från Gud, och de förklaras rättfärdiga som en gåva, av hans nåd, därför att de är friköpta av Kristus Jesus. Honom har Gud ställt fram som en nådastol genom tron på hans blod."
- Romarbrevet 3
Men lärjungars uppgift är inte att bli rättfärdiga inför Gud utan att föra fram Jesus budskap. De bokstavliga tolkningarna av Lagen/Läran blir lätt lagiska och fördömande medan Gud vill undervisa och förlåta.

Jesus uppmanade ingen att skriva ner vad han sagt utan ville att budskaper skulle föras fram muntligt generation efter generation. Guds budskap skulle arbetas in i människor tankar utan bokstäver — som en färsk jäst som gör människors inre levande. De nedskrivna evangelietexterna är det enda intressanta jag kan hitta och får väl sägas motsvara torrjäst.

En annan liknelse framställde han för dem: »Himmelriket är likt en surdeg som en kvinna tager och blandar in i tre skäppor mjöl, till dess alltsammans bliver syrat.» — Matteus 13:33

På den sista dagen i högtiden, som ock var den förnämsta, stod Jesus där och ropade och sade: »Om någon törstar, så komme han till mig och dricke. Den som tror på mig, av hans innersta skola strömmar av levande vatten flyta fram, såsom skriften säger.» — Johannes 7:37-38
Citera
2025-11-25, 10:55
Medlem
Citat:
Men lärjungars uppgift är inte att bli rättfärdiga inför Gud utan att föra fram Jesus budskap. De bokstavliga tolkningarna av Lagen/Läran blir lätt lagiska och fördömande medan Gud vill undervisa och förlåta.

Jesus uppmanade ingen att skriva ner vad han sagt utan ville att budskaper skulle föras fram muntligt generation efter generation. Guds budskap skulle arbetas in i människor tankar utan bokstäver — som en färsk jäst som gör människors inre levande. De nedskrivna evangelietexterna är det enda intressanta jag kan hitta och får väl sägas motsvara torrjäst.

En annan liknelse framställde han för dem: »Himmelriket är likt en surdeg som en kvinna tager och blandar in i tre skäppor mjöl, till dess alltsammans bliver syrat.» — Matteus 13:33

På den sista dagen i högtiden, som ock var den förnämsta, stod Jesus där och ropade och sade: »Om någon törstar, så komme han till mig och dricke. Den som tror på mig, av hans innersta skola strömmar av levande vatten flyta fram, såsom skriften säger.» — Johannes 7:37-38

Jag vet inte var du får alltifrån... Du har skapat din helt egna tro och en personlig, påhittad Jesus efter din egen smak.

Skriften är inspirerad utav den Helige Ande. Det är därför Guds Ord också blir levande för oss som läser den med hjälp utav den Helige Ande.

Du kan inte läsa Bibeln med världsliga ögon utan du måste läsa den med Andens hjälp om du ska förstå.

"Detta förkunnar vi också, inte med ord som mänsklig visdom lär utan med ord som Anden lär, när vi återger andliga ting med andliga ord. En oandlig människa tar inte emot det som tillhör Guds Ande. Det är dårskap för henne, och hon kan inte förstå det, eftersom det måste bedömas på ett andligt sätt." - 1 Korinthierbrevet 2
Citera
2025-11-25, 11:12
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Jag vet inte var du får alltifrån... Du har skapat din helt egna tro och en personlig, påhittad Jesus efter din egen smak.

Skriften är inspirerad utav den Helige Ande. Det är därför Guds Ord också blir levande för oss som läser den med hjälp utav den Helige Ande.

Du kan inte läsa Bibeln med världsliga ögon utan du måste läsa den med Andens hjälp om du ska förstå.

"Detta förkunnar vi också, inte med ord som mänsklig visdom lär utan med ord som Anden lär, när vi återger andliga ting med andliga ord. En oandlig människa tar inte emot det som tillhör Guds Ande. Det är dårskap för henne, och hon kan inte förstå det, eftersom det måste bedömas på ett andligt sätt." - 1 Korinthierbrevet 2
Jag kan läsa Bibeln precis hur jag vill och det är inte mina ord som saknas i evangelierna. Den som inte läser evangelierna känner inte heller igen Jesus budskap.
Citera
2025-11-25, 11:21
Medlem
Citat:
Jag kan läsa Bibeln precis hur jag vill och det är inte mina ord som saknas i evangelierna. Den som inte läser evangelierna känner inte heller igen Jesus budskap.

Vi talar uppenbarligen inte om samma Jesus du och jag. Därför blir det ganska meningslöst att diskutera.

Jag håller mig till Bibelns Jesus (Guds Son) som jag också lever med sedan jag blev frälst.

Din Jesus verkar vara någon form av mänsklig, moralisk lärare som du format efter din egen smak och världsbild. Inte Gud.

Jag ber att du också ska få lära känna Jesus som Gud, samt förstå att hela Bibeln är från honom.
Citera
2025-11-25, 11:22
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Vi talar uppenbarligen inte om samma Jesus du och jag. Därför blir det ganska meningslöst att diskutera.

Jag håller mig till Bibelns Jesus (Guds Son) som jag också lever med sedan jag blev frälst.

Din Jesus verkar vara någon form av mänsklig moralisk lärare som du format efter din egen smak och världsbild. Inte Gud.

Jag ber att du också ska få lära känna Jesus som Gud, samt förstå att hela Bibeln är från honom.
Jag ber dig att läsa i evangelierna. Hade jag citerat Paulus och endast Paulus hade ingen kristen klagat.
Citera
2025-11-25, 11:29
Medlem
Citat:
Jag ber dig att läsa i evangelierna. Hade jag citerat Paulus och endast Paulus hade ingen kristen klagat.

Jag citerade alldeles nyss Jesus predikan från evangelierna. Men då dög inte det heller för dig.
Citera
2025-11-25, 11:58
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Jag citerade alldeles nyss Jesus predikan från evangelierna. Men då dög inte det heller för dig.
Jodå, men du vände på budskapet. Självklart döms du inte till evigt straff om du smädar mig grovt, men den som fortsätter att smäda och förtala utan att ångra sig passar inte i Guds rike.

Ty om I förlåten människorna deras försyndelser, så skall ock eder himmelske Fader förlåta eder; — Matteus 6:14
Citera
2025-11-25, 12:04
Medlem
Citat:

Din Jesus verkar vara någon form av mänsklig, moralisk lärare som du format efter din egen smak och världsbild. Inte Gud.

Jag läser också bibeln m.h.a helige anden och AskMeAboutJesus förklaring stämmer mer överens med min än vad din gör. Nee ni kanske inte tillber samma Gud? Vem vet? Det blir lite problematiskt när två st "frälsta" människor som båda är ledda av den helige anden läser bibeln på två olika sätt. Vem är det som har rätt egentligen? Vem av dem är inte "frälst" på riktigt osv. Vems sanning är den sanna sanningen? Att man tolkar bibeln är oundvikligt, annars skulle den inte vara skriven på ett symboliskt språk. Klart som tusan Jesus är en moralisk lärare, hela bibeln är full av moraliska riktlinjer och beskrivningar av Gud natur genom berättelser eller sagor om man så vill. Att tro på Jesus är att anama det han undervisade om efter bästa förmåga. Alltså att tro på hans ord, såsom jag uppfattar att AskMeAboutJesus gör, utefter det lilla jag läst om det han skrivit. Sen jag började söka Gud har jag haft drömmar som guidar mig i livet, drömmar som varnar mig, och något som kan liknas vid en "profetisk dröm." Även andra påtagliga och märkliga "spirituella upplevelser." Det började med att jag bad om förlåtelse för allt dumt som jag kunde komma på jag gjort(och fortfarande gör ibland) kom ihåg att tårarna ibland forsade ur mig. Efter det började de här drömmarna, precis innan jag vaknade så kändes det som jag var i en storm och jag hörde korta meningar. Ibland på engelska men även på svenska(jag drömmer aldrig på engelska.) Ibland var det i vaket tillstånd, som när jag gick igenom en tuff period och när jag var ute och gick hörde jag(som min egen tanke) "du förtjänar frid" och jag kände en otrolig harmonisk känsla, som att jag bara gick och observerade världen utan att döma vare sig mig själv eller andra. Det pågick ca en halvtimme men jag glömmer det aldrig. Att inte glömma är också en gemensam nämnare för alla drömmar och upplevelser. Vanligtvis glömmer jag drömmar men dessa har etsat sig fast i minnet, som att jag upplevde dem för en sekund sen
Senast redigerad av SingleUnit 2025-11-25 kl. 12:33.
Citera
2025-11-25, 13:02
Medlem
Citat:

Intressant. Just att det börjar inifrån är jag övertygad om. "The kingdom of heaven is within." Min "story" handlar mycket om att jag vände mig inåt och började förändra mig själv, blev mer medveten om vad som är rätt och fel. Det var skapligt plågsamt ibland men nu känns det som att jag får skörda det jag sått. Förändringen är ett faktum och jag trivs betydligt bättre med det "nya jaget." Även responsen från omgivning är helt annorlunda
Citera
2025-11-25, 16:01
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleUnit
Intressant. Just att det börjar inifrån är jag övertygad om. "The kingdom of heaven is within." Min "story" handlar mycket om att jag vände mig inåt och började förändra mig själv, blev mer medveten om vad som är rätt och fel. Det var skapligt plågsamt ibland men nu känns det som att jag får skörda det jag sått. Förändringen är ett faktum och jag trivs betydligt bättre med det "nya jaget." Även responsen från omgivning är helt annorlunda
Det är man måste göra, förändra sig själv för andra har man inte makt att påverka. Som lärjunge till Jesus kan man bara presentera hans budskap efter bästa förmåga och sedan är det upp till var och en. Alla attraheras inte av Guds ord utan känner sig dömda av dem, för att man vill göradåliga
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in