2025-11-24, 20:05
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kernelpanic
Den här killen hade webbplats där han katalogiserade eukaristiska mirakel och sedan blev han ett nytt helgon 2025.
Det är komiskt att håller i en laptop: https://sv.wikipedia.org/wiki/Carlo_Acutis
Då finns det chans att Flashback kan få ett eget helgon
Den där målningsbilden ser faktiskt riktigt rolig ut

https://www.youtube.com/watch?v=sLSZRjkLaXw
Men vad tror du om detta? 70 000 personer inklusive media på 1910-talet vittnade om att solen hoppade omkring, bytte färg och allt möjligt efter att 3 barn vittnade om att heliga maria sagt att något roligt skulle hända med solen just på den tiden och platsen

Det blev nyhetsartiklar i hela landet av det och platsen där det hände räknas fortfarande som helig
Citera
2025-11-24, 20:18
Medlem
Kernelpanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Den där målningsbilden ser faktiskt riktigt rolig ut

https://www.youtube.com/watch?v=sLSZRjkLaXw
Men vad tror du om detta? 70 000 personer inklusive media på 1910-talet vittnade om att solen hoppade omkring, bytte färg och allt möjligt efter att 3 barn vittnade om att heliga maria sagt att något roligt skulle hända med solen just på den tiden och platsen

Det blev nyhetsartiklar i hela landet av det och platsen där det hände räknas fortfarande som helig

Jag har aldrig hört talas om detta, men jag hittade en Wiki-artikel som beskriver det här på svenska: https://sv.wikipedia.org/wiki/Solundret
Vatikanen tyckte att det var godkänt som mirakel redan 1930, så det var väl bra för alla troende katoliker.
Citera
2025-11-24, 20:33
Medlem
Kernelpanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Det finns inget att erkänna. Du har bevisbördan för att det finns en gud och jag är inte skyldig att tala om för dig hur du ska kunna bevisa det.

Tyvärr har religösa inga bevis, bara mängder av myter runt Jesus, det är lika hopplöst som att be någon att bevisa legenderna runt Kung Artur

Och det finns likheter mellan dessa figurer: Kung Arthur och Jesus är båda nån slags messiasfigur och Jesus hade tolv lärljungar, Artur tolv riddare osv.

En AI ger t.ex: "Den heliga graalen: I vissa legender sägs Josef från Arimitea ha fört graalen (bägaren från den sista måltiden) till Storbritannien, tillsammans med en ung Jesus. Kung Arthur och hans riddare sökta sedan efter graalen."
Citera
2025-11-24, 23:31
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Tyvärr har religösa inga bevis, bara mängder av myter runt Jesus, det är lika hopplöst som att be någon att bevisa legenderna runt Kung Artur

Och det finns likheter mellan dessa figurer: Kung Arthur och Jesus är båda nån slags messiasfigur och Jesus hade tolv lärljungar, Artur tolv riddare osv.

En AI ger t.ex: "Den heliga graalen: I vissa legender sägs Josef från Arimitea ha fört graalen (bägaren från den sista måltiden) till Storbritannien, tillsammans med en ung Jesus. Kung Arthur och hans riddare sökta sedan efter graalen."
Har du någon gång letat efter bevis?
Citera
2025-11-25, 02:40
Medlem
Citat:
Om vi utgår från vad Bibeln påstår så får vi acceptera allt från att sjukdomar är orsakade av demoner till att växterna skapades innan solen och många andra tokigheter. Så det verkar inte vara någon bra metod.
Grekiskans(antiken) ”daimon” i sig ör neutral likt ordet ”inspiration”, hebreiska ordet för vad som kan menas som demon stavas likadant som ord för bröst och kaos.
”Demon” i Bibeln beskrivs som en entitet, vilket inte alls behöver ha betytt något som var av ”övernaturlig” natur.
Tittar man till texten där Jesus botar pojken vars far förklarar att ”ena dagen kastar sig pojken i elden, nästa dag i vattnet” så visar det med tydlighet att texten talar i förstånd att det råder obalans i pojkens eget inre dock med upphov från någon yttre faktor/händelse , kanske någon form av traumatisk upplevelse, demon som något mörkt betyder inte närvaro av något utan snarare frånvaro av ljus.
(Men ang ”övernaturliga” ”entiteter”så kan jag personligen inte förneka att sådana faktiskt existerar och upplevs.
De jag upplevt/mött har varit av god natur.)

Solen, växter och jordeliv - det står väldigt tydlig att solen finns med i början av skapelsen specifikt uttalat som”ljuset”, att ”ljuset” senare kommer i uttal som de två stora ljusens håller mening att det var tidpunkten då nästkommande jordelivsskapelse skulle kunna uppskatta/förnimma tid t.e.x i sätt att migrera och anpassa efter årstider, och sen för människan att kategorisera tid till fördel för t.e.x produktivt jordbruk.
Alltså, Bibeln är för oss att mogna i, ett av kärnbudskapen i Bibeln är att den talar till oss om en mognadsprocess att gå, vilket vi((iaf de flesta) följer.
Citera
2025-11-25, 02:53
Medlem
Citat:
Allt?
Vart i bibeln kan man läsa om DNA, bakterier, antibiotika, evolutionen, svarta hål etc?

Faller det inte på sin egen orimlighet att en allsmäktig skapare med maximal kunskap och maximal godhet, skulle välja att utelämna information om antibiotika men välja att delge information om hur man kan förslava sina medmänniskor på bästa sätt?
Svart Hål - Big Bang teorin talar om ursprung ur ett svart hål, Ordet som var med Gud synonymt med Big Bang.
DNA - ormen i paradiset talar om DNA förändring(slingrande orm - DNA sträng), styckeni Bibeln berättar om Gud vet allt om oss även i vårt embryo tillstånd - DNA
Sjukdomar och botemedel - orm igen(symbol för medicin), Moses tillverkar en kopparorm som medicin mot förgiftning/sjukdom, kopparormen - syringe, - vaccination, antibiotika- ”vid sjukdom bli smord i (läkande)olja, bakterier - grekiska bakterion betyder stav- Moses stav förvandlas till en orm, åter igen Ormen symbolisk för sjukdom och medicin…..osv..osv

Allt av verklighetsrelevans finns att läsa om i Bibeln
Citera
2025-11-25, 03:21
Medlem
Citat:
Det mest rimliga är att att läsa vetenskaplig litteratur för att förstå världen.
Bibeln kan lugnt stå kvar på hyllan för Fantasy/SciFi.
Är det inte då för dig mest rimliga att du läser vad som skrivs på vetenskapsforumet istället för vad som skrivs här ?
Citera
2025-11-25, 03:24
Medlem
Citat:
Skönt att läsa att du verkar vara så öppen för nya intryck och ny spännande forskning.
Ja det går att läsa om i Bibeln 👍
Citera
2025-11-25, 04:17
Medlem
Citat:

Tolv asagudar, tolv gudar i olympen, Israels tolv stammar, Ismael’s tolv söner, tolv djur i Kinesiska mytologin, Hinduismens mahasudarsanacakra tolv ekrade hjul samt de tolv Adityas, Islams tolv Imamer ….osv..osv
Urets tolv timmar, Zodiakens tolv tecken vilket är årets tolv månader och vårdagjämningens tolv tidsepoker - den kosmiska ordningen för oss att vandra skapat av allsmäktige Gud nedskrivet i Bibeln för oss att förstå, självaste grunden för astronomins(vetenskapens) framfart upp till våra dagar och in i framtiden.
Allt står i Bibeln 👍
Citera
2025-11-25, 04:25
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Svart Hål - Big Bang teorin talar om ursprung ur ett svart hål, Ordet som var med Gud synonymt med Big Bang.
DNA - ormen i paradiset talar om DNA förändring(slingrande orm - DNA sträng), styckeni Bibeln berättar om Gud vet allt om oss även i vårt embryo tillstånd - DNA
Sjukdomar och botemedel - orm igen(symbol för medicin), Moses tillverkar en kopparorm som medicin mot förgiftning/sjukdom, kopparormen - syringe, - vaccination, antibiotika- ”vid sjukdom bli smord i (läkande)olja, bakterier - grekiska bakterion betyder stav- Moses stav förvandlas till en orm, åter igen Ormen symbolisk för sjukdom och medicin…..osv..osv

Allt av verklighetsrelevans finns att läsa om i Bibeln

Jo, med den typen av efterkonstruktioner så kan man lika gärna säga att Sodom och Gomorra stod för de två världskrigen och att Jesu Himmelsfärd visade att vi en gång alla skulle kunna flyga och att när Jesus menade att hans budskap skulle spridas till alla folk och knyta dem samman så var det informationssystemet Internet som han menade.

Sedär, jag kan jag också …
Citera
2025-11-25, 06:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jo, med den typen av efterkonstruktioner så kan man lika gärna säga att Sodom och Gomorra stod för de två världskrigen och att Jesu Himmelsfärd visade att vi en gång alla skulle kunna flyga och att när Jesus menade att hans budskap skulle spridas till alla folk och knyta dem samman så var det informationssystemet Internet som han menade.

Du får tänka om - Det var fyra städer som gick under, Jesus himmelsfärd är Ljuset som går upp och går ner och passerar över, lika för alla världens folk. Internet är i kruset mannen bär på in i huset dit alla världens folk äntrar.
Citera
2025-11-25, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
...gudar/myter som påhittade berättelser...

Frågan blir då varför man avfärdar den inre upplevelsen som en giltig form av "overifierad" verklighet, när man samtidigt okritiskt accepterar sin egen "overifierade" inre upplevelse av att vara medveten om sin egen existens och världen omkring en.
Återvänder till din post för att se vad vi kan nå för samsyn. Först undrar jag då om du numera håller med om att determinism per definition inte tillåter någon möjlighet till väljande? Att den fria viljan enligt determinismen är tillvarons mest grundläggande illusion?
Citat:
Frågan blir då om en religiös upplevelse inte skulle kunna ha samma subjektiva validitet som upplevelsen av slutet av sista skoldagen före sommarlovet.

Problemet är däremot att frågan i grunden är felställd. Ateister avfärdar inte de troendes upplevelse av en inre, andlig realitet. Det finns ingen oenighet om att känslan finns, att den är stark och att den är subjektivt giltig för de troende. Oavsett om det är en ”gudskänsla” eller känslan av slutet på sista skoldagen före sommarlovet, så är denna upplevelse i sig påtaglig för personen.

Oenigheten ligger istället i tolkningen och härledningen av varifrån denna känsla kommer och varför. De troende menar att känslan bevisar existensen av en extern gudomlig entitet, medan ateister menar att känslan – som kan vara en djupt emotionell tillfredsställelse och tillhörighet – är psykologisk, neurologisk eller evolutionär till sitt ursprung, snarare än gudomlig.

Därför handlar det inte alls om att ”håna förekomsten av inre upplevelser”, utan om att det är tolkningen av dessa inre upplevelser som ifrågasätts som bevis för en övernaturlig realitet.

Det handlar alltså inte alls om en overifierad existens av den egna subjektiva upplevelsen (medvetandet), som ju av de flesta – även skeptiker – accepteras som en grundläggande premiss för all vidare observation.
Jag känner över huvud taget inte igen mig i vad du pratar om här. Det du tolkar in som något jag skulle stå för blir för mig någon form av snömos som jag upplever stark obehagskänsla av att försöka trycka in i min skalle.

Tror att vi först måste ha samsyn på vad determinism betyder och vad determinister som Sam Harris säger.

Sedan har jag svarat på liknande i detta inlägg till PeterSoderqvist:
(FB) Varför är ateister så känslostyrda?

Citat:
Sedan verkar du med den andra frågan lite omständligt undra om det går att visa hur man överbryggar klyftan mellan den objektiva, materiella världen (det vi kan mäta och verifiera) och den subjektiva, icke-materiella upplevelsen (vårt medvetande), och det kan man faktiskt göra.

Man kan med hjälp av hjärnskanning (SPECT och fMRI) se var i hjärnan som vissa upplevelser finns och man kan se vilka delar av hjärnan som aktiveras när en person känner glädje, fattar ett beslut eller koncentrerar sin uppmärksamhet på något. Allt detta med olika känslor och liknande är ju delar av medvetandet, så, jo, det går att visa att det finns ett medvetande och att detta är koncentrerat till olika delar av hjärnan.

Det finns alltså verifierbara experiment som visar ett korrelationsförhållande (samband) mellan hjärnaktivitet och medvetande, så att vi har ett medvetande kan definitivt anses vara bevisat med externa medel och dessa mätningar kan göras på vem som helst med samma resultat.

Men det går ännu inte att mäta varför folk reagerar subjektivt olika på samma stimulans, till exempel att inte alla gilla färgen rosa, så att använda något subjektivt som måttstock är inte något som går att lita på.
Jag svarade på detta i mitt länkade inlägg ovan. I denna tråd som Peter också svarat i:
(FB) Förklara medvetande för robotarna på medvetslösa planeten Sputnik-X34
Specificerar jag:

Med medvetande menar jag en inre subjektiv upplevelse, eller om man vill kalla det för ett inre öga.

Alla våra försök att sätta ord på det och definiera det haltar i någon mån eftersom vi rör oss in i livsmysteriets kärna.

Medvetande som i betydelsen självreflektion är givetvis inte vad jag talar om. Jag vet inget om bakterier, så jag passar på frågan om de har medvetande, men flugor, myror och larver har det som jag avser med begreppet i denna tråd.

Citat:
Men, för att spinna vidare på hjärnforskning och religiösa tankar, så har forskning kring bön, meditation och mystiska upplevelser visat att en viss kombination av hjärnområden aktiveras, snarare än att det finns ett enda "religionscenter".

Och de områden som aktiveras vid till exempel bön är desamma som används av ateister och icke-troende för andra djupa emotionella eller kognitiva upplevelser:

● Självmedvetande och självreflektion (frontalloben): Används för både religiös kontemplation och sekulär självanalys.

● Känslor och belöning (limbiska systemet, amygdala, nucleus accumbens): Aktiveras vid känslan av Guds ovillkorliga kärlek eller eufori, men också av tillfredsställelse vid uppfyllandet av en stark önskan, kärlek till en partner eller att vinna.

● Mentalisering: Förmågan att förstå andras (eller i detta fall Guds) intentioner, känslor och tankar. Används sekulärt när man till exempel vill förstå sin chef eller sätter sig in i hur ett barn känner.

● Uppmärksamhet och fokus (parietalloben): Koncentrationen under bön eller meditation är samma som när man försöker lösa ett komplext matematiskt problem eller funderar djupt över något.
Medvetande är ett värdelöst ord, men det är ju vad vi har och använder. En fluga har någon form av inre upplevelse kopplat till sina av instinkter programmerade känslor till sökande efter belöning och undvikande av smärta och död.

Det är denna inre upplevelse som jag syftar på när jag talar om medvetande. Jag är väl medveten om att flugor är på otroligt mycket lägre nivå av att hävda sig i denna tråds debatt till och med än Tickelitu, men ändå har de till skillnad från en sten en inre upplevelse.

Vad gäller din jämförelse mellan religiös kontemplation och sekulär självanalys så kan vi komma tillbaka till faktumet att vi människor är djupt sociala varelser och då återknyta till min fråga till dig om det för sekulära över huvud taget finns något alternativ för att göra det i gemenskap. Mitt påstående är att detta inte låter sig göras för en grupp människor med spann av kön, läggningar och åldrar över hela spektrat. Jag hävdar att det enda vi kan samlas kring är någon form av dyrkan av ett högre ideal (=Gud/gudar i praktiken).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in