2025-11-29, 04:30
Medlem
FAB-3000s avatar
Ser inte hur det har med känslor att göra, roten till all ondska är själva Liberalismen som alla gärningsmän bekänner sig till
Citera
2025-11-29, 04:36
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Har du aldrig hört talas om "placeboeffekten"?

Placeboeffekten innebär att en patient upplever verklig förbättring, trots att behandlingen (till exempel ett piller) är overksam och endast består av socker eller vatten. Effekten uppstår enbart genom patientens starka tro på att behandlingen är ett verksamt läkemedel.

Det är ett välkänt faktum inom medicinska blindade studier att även några från den kontrollgrupp som ges helt overksamma piller (placebo) kommer att tillfriskna, alltså trots att de inte gavs något egentligt läkemedel. De trodde bara att de fick ett faktiskt verksamt läkemedel och deras tro gjorde att de tillfrisknade.
Ståltrådar, hologramteknik som knappt fanns på 60 talet (kostade 500 000 dollar då, kollade), placebohelningar

Spännande argument du använder för att gräva din egen grav
Varför inte bara bli kristen och dansa istället?
Varför gör du det här mot dig själv

https://www.youtube.com/watch?v=uQOa5g9nPaw&list=RDuQOa5g9nPaw&start_radio =1
Kanske kan den här låten få dig att se ljuset
Citera
2025-11-29, 05:59
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Ståltrådar, hologramteknik som knappt fanns på 60 talet (kostade 500 000 dollar då, kollade), placebohelningar

Spännande argument du använder för att gräva din egen grav
Varför inte bara bli kristen och dansa istället?
Varför gör du det här mot dig själv

https://www.youtube.com/watch?v=uQOa5g9nPaw&list=RDuQOa5g9nPaw&start_radio =1
Kanske kan den här låten få dig att se ljuset

Vad dillar du om?
Det var du som hittade på om "3d hologram", jag skrev ursprungligen bara om stålvajrar med prismaglasbitar eller liknande.

Sedan upprepade jag bara vad du skrev, men inom citationstecken eftersom jag citerade dig.

Du är ju helt otrolig.

Och att placeboeffekten faktiskt är möjlig är vetenskapligt bevisat, vilket jag hänvisade till.
Senast redigerad av Smeso 2025-11-29 kl. 06:02.
Citera
2025-11-29, 07:45
Medlem
Citat:
Du försökte med 1 av dom, och din bemötning var "bara för att det inte finns någon annan förklaring så är det inte bevis"

https://tenor.com/en-GB/view/spilling-spits-water-gif-5910757

Och det är som sagt inte mitt fel att du inte vill kännas vid att arguments from ignorance inte bevisar något.
Citera
2025-11-29, 07:59
Medlem
Citat:
Alla som blev helade då?

Har du glömt bort mitt exempel med världens mest berömda ”healer” Peter Popoff?

Att tusentals människor kan vara helt övertygade om att en övernaturlig kraft har healat dem trots att det bevisligen inte har skett, är alltså något vi vet med säkerhet.
Att en enorm mängd människor överhuvudtaget kan vara helt övertygade om att alla möjliga olika övernaturliga saker har skett trots att det bevisligen inte har det, är något vi vet helt säkert. Vi har massvis av exempel på detta.
Citera
2025-11-29, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Det är bara i din värld av efterhandskonstruktioner som det rör sig om ”klara referenser”.
Och det är som sagt väldigt enkelt att bevisa genom att poängtera det faktum att INGEN kunde säga ett enda ord om vad DNA är och hur det fungerar, baserat på det som står i bibeln, innan man upptäckte DNA vetenskapligt.
Det är först EFTER att man upptäckte DNA som du kan rationalisera dig fram till att det är detta det symboliserar.

Om det verkligen står något om DNA och svarta hål, varför kunde då ingen dra den slutsatsen innan de vetenskapliga upptäckterna?
Vad skulle poängen vara med att informera om saker via kryptiska metaforer som ingen kan få fram någon som helst kunskap ur?
Nej som sagt, det handlar absolut inte om något ”efterkonstruktion”, faktan I den Heliga Bibelns budskap ändras såklart inte så enkelt bara för att någon ältandes ämnar konstruera tanke att det rör sig ”efterkonstruktion”.
Faktan är talande att det rör sig om moderna vetenskapen rekonstruerar urgammal vetskap, de träffar nästan spot on men har en bit kvar att finna ut om och rekonstruera den urgamla vetskapen, vilket såklart kommer ske, det är ju redan förmedlat så att säga.
Heliga Bibeln talar tydligt hu tidiga människan var kapabel till avancerad kunskap men som (gradvis) gick förlorad, men tack vare Heliga Bibelns ledsagande ”återhämtar”(om än sakteliga) moderna vetenskapen sina förfäders visdom och vetskap förmedlat av Gud i himlen
Citera
2025-11-29, 08:25
Medlem
Citat:
Du verkar inte tycka bibeln är särskilt helig med tanke på att du själv fantiserar fritt om vad som faktiskt står i bibeln.
Jag förstår inte vad poängen är med att överhuvudtaget referera till bibeln när dina religiösa föreställningar verkar vara baserade helt och hållet på dina egna påhitt.
Nej det är du som hittar på massa konstigheter, tex att det är du som skulle veta om vad som faktiskt förmedlas i Heliga Bibeln, det är hur bakvänt som helst med tanke att du förnekar och förkastar det Heliga Ordet
Citera
2025-11-29, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Nej som sagt, det handlar absolut inte om något ”efterkonstruktion”, faktan I den Heliga Bibelns budskap ändras såklart inte så enkelt bara för att någon ältandes ämnar konstruera tanke att det rör sig ”efterkonstruktion”.
Faktan är talande att det rör sig om moderna vetenskapen rekonstruerar urgammal vetskap, de träffar nästan spot on men har en bit kvar att finna ut om och rekonstruera den urgamla vetskapen, vilket såklart kommer ske, det är ju redan förmedlat så att säga.
Heliga Bibeln talar tydligt hu tidiga människan var kapabel till avancerad kunskap men som (gradvis) gick förlorad, men tack vare Heliga Bibelns ledsagande ”återhämtar”(om än sakteliga) moderna vetenskapen sina förfäders visdom och vetskap förmedlat av Gud i himlen

Det är du som efterrationaliserar bibeln till att handla om vetenskap, inte tvärtom. Jag har redan påpekat att dina tolkningar endast är möjliga efter att saker som DNA och svarta hål upptäcktes vetenskapligt, utan hjälp av bibeln.
Bibeln är totalt värdelös i det vetenskapliga arbetet. Det bevisar att det är du som ägnar dig åt efterhandskonstruktioner.
Citera
2025-11-29, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Nej det är du som hittar på massa konstigheter, tex att det är du som skulle veta om vad som faktiskt förmedlas i Heliga Bibeln, det är hur bakvänt som helst med tanke att du förnekar och förkastar det Heliga Ordet
Är det jag som fantiserar fritt om vad bibeln ”egentligen säger”?
Citera
2025-11-29, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Tillåt mig att ifrågasätta det och åberopa ett kort resonemang om varför tro och vetskap inte utgår från samma punkt.

När jag säger att jag tror något erkänner jag att jag gissar. Jag talar i osäkerhet, i sannolikhet, i potentialitet och öppenhet för att jag kan ha fel.

När jag säger att jag vet något talar jag utifrån säkerhet och gissar inte , talar inte i sannolikhet, inte i potentialitet och inte i öppenhet för att jag kan ha fel.

De således stammar inte från samma källa, för den ena källan är säkerhet, och den andra är osäkerhet.

Men förmedla gärna ditt argument att de faktiskt utgår från samma punkt.
Jag vet att sann religös tro inte är gissningar, det är inte som förhoppningen på lotto raden du nyss spelade, inte heller handlar det om förhoppning eller sannolikheter, sånt är parametrar den ”otrogne” håller sig med.
Sann Gudstro är en själslig vördnad rotad i ens innersta väsen, för sann tro måste man [våga] ge upp [ytlig styrka tex], sann Gudstro är sant mod och har inget med osäkerhet att göra.
Nu har jag iaf skrivit om tro
Senast redigerad av Kirev 2025-11-29 kl. 10:52.
Citera
2025-11-29, 11:13
Medlem
Citat:
Det är du som efterrationaliserar bibeln till att handla om vetenskap, inte tvärtom. Jag har redan påpekat att dina tolkningar endast är möjliga efter att saker som DNA och svarta hål upptäcktes vetenskapligt, utan hjälp av bibeln.
Bibeln är totalt värdelös i det vetenskapliga arbetet. Det bevisar att det är du som ägnar dig åt efterhandskonstruktioner.
Du har såklart fel för dina påståenden är utefter hur du ser på den Heliga Bibeln och du har bestämt att du inte vill se på den
Citera
2025-11-29, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FAB-3000
Ser inte hur det har med känslor att göra, roten till all ondska är själva Liberalismen som alla gärningsmän bekänner sig till

Roten till all ondska är vidskepelsen religion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in