2025-11-24, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Om vi håller oss till Biblisk talan så håller ordet ”Magi” betydelsen - att vara lärd/en lärd person/vara förmögen till något/att ha en förmåga, ”Magi” är helt enkelt synonymt till ”vetenskapsman”

Om vi utgår från vad Bibeln påstår så får vi acceptera allt från att sjukdomar är orsakade av demoner till att växterna skapades innan solen och många andra tokigheter. Så det verkar inte vara någon bra metod.
Citera
2025-11-24, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Ditt inlägg var ungefär lika fånigt som en personbeskrivning i ett horoskop eller av en tant som lägger tarotkort.
Vill du bryta ner det och säga var och hur jag misstar mig?
Citera
2025-11-24, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Allt av verklighetsrelevans finns att läsa i Bibeln

Allt?
Vart i bibeln kan man läsa om DNA, bakterier, antibiotika, evolutionen, svarta hål etc?

Faller det inte på sin egen orimlighet att en allsmäktig skapare med maximal kunskap och maximal godhet, skulle välja att utelämna information om antibiotika men välja att delge information om hur man kan förslava sina medmänniskor på bästa sätt?
Citera
2025-11-24, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas-yi
Vill du bryta ner det och säga var och hur jag misstar mig?

Nej. Den uppenbara idiotin i att du skulle veta något om mina tidigare relationer utifrån mina poster i religionsforumet, talar för sig själv.
Citera
2025-11-24, 08:57
Medlem
Citat:
Nej. Den uppenbara idiotin i att du skulle veta något om mina tidigare relationer utifrån mina poster i religionsforumet, talar för sig själv.
Jag började med att konstatera att du inte har någon särskild filosofisk klarhet. Det måste du väl hålla med om?
Citera
2025-11-24, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jo, det är ju det som är felet, alltså att många endast tänker på slaveri i USA när man talar om slaveri, men det är ju bara en viss typ av slaveri, baserad på hudfärg, vilket inte är så som Bibeln skriver.

Men, även Bibelns slaveri är rasistiskt i och med att den förbjuder att ha någon av Israels folk som slavar, annat än den ekonomiska varianten, som egentligen bara var inneboende tjänare som visserligen arbetade utan lön, men de behandlades som andra tjänare, inte som den typ av slavar som räknades som egendom och kunde ärvas och säljas.

Och visst hade Bibeln ambitioner om att förändra samhället, det är ju det som är hela poängen med alla de levnadsregler som gavs, alltså att israeliterna skulle leva efter specifika regler som var annorlunda än de regler som deras grannar följde.

Även NT är en enda stor ambition att ändra hur folk behandlade varandra, det var ju det som gjorde hela idén så framgångsrik och samtidigt sågs som farlig för romarna den första tiden.

Romarna dödade alla upprorsmakare, vilket inte var ovanligt på den tiden, hade inget med det som står i NT att göra. Rasism är en modern företeelse. Bibeln speglar samhället då den skrevs, GT skrevs för att skapa en gemensam identitet för det israeliska folket. Den har ingen ambition förändra samhället. NT visar hur du enligt Jesus bör leva ditt liv för att nå relation med gud. Naturvetenskap omöjliggör den bokstavstolkning du så gärna vill göra av bibeln. Att leva utan filosifiska tankar innebär att du reagerar mer känslostyrt. Ja, ateister är mer känslostyrda.
Citera
2025-11-24, 09:36
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Finns det någon möjlighet att du vid något tillfälle kommer ta till dig det jag har försökt poängtera angående ChatGPT?
Förstår du att svaren du får speglas av vad du har matat in?
För det första säger ChatGPT ungefär samma sak som jag gällande god of the gaps, alltså att det är ett logikfel att stoppa in Gud i okunskap.
Att man kan tänka sig att en gud hypotetiskt är en förklaring, förändrar ingenting.
Jag kan hypotetiskt tänka mig att alla möjliga typer av magiska krafter har skapat universum. Det betyder inte att det är en befogad hypotes.

Detta skulle jag dock vilja att du bemöter:

Hur menar du att man kan räkna ut sannolikheten för något där man inte känner till vilka möjligheter som finns?
Att du matar in sådant i en A.I-chat som får den att formulera de vanliga teistiska argumenten gällande exempelvis fine tuning, betyder inte att argumenten helt plötsligt blir hållbara.

Men det är bra att du fick dig en lektion i varför arguments from ignorance inte är någon bra idé.

Fråga till ChatGPT: Kan man räkna på sannolikheten för att universums konstanter ska vara just så som de är?

Svar: Kort svar: Det är extremt svårt och egentligen inte meningsfullt att räkna en sannolikhet för att universums naturkonstanter skulle “bli” just de värden de har, eftersom det kräver antaganden som vi inte vet om de stämmer.

Men det är kanske bara tillåtet för just DIG att använda ChatGPT som källa?
Jag använder chatGPT så mycket med dig och ingen annan för att det är det enda sättet att få dig acceptera saker som de flesta tar för givet

Du repeterar ju bara "magi" och "god of the gaps" vad man än skriver, jag håller ju med om ditt svar du fick, du är bara en sån tvål och håller på att vrida på allt så mycket att det enda som någonsin kanske skulle kunna få dig att acceptera någonting överhuvudtaget är om chatgpt skrivit det, men även då börjar du bara attackera chatGPT istället eller frågar något helt annat till chatGPT, får ett annat svar och säger "kolla jag fick ett annat svar"

wtf alltså, bete dig
Citera
2025-11-24, 09:38
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Nej, naturligtvis vågar du inte kasta sten i glashus.
Kollade du på
https://www.youtube.com/watch?v=EaG7mesmdH4
? vad tyckte du?
frågan ställs till andra också

även detta:
https://en.wikipedia.org/wiki/Our_Lady_of_F%C3%A1tima
https://www.youtube.com/watch?v=sLSZRjkLaXw

Finns även en hel del andra liknande saker, hur ser ni ateister egentligen på dessa? hur förhåller ni er till sånt här?
Senast redigerad av bakelsernassmak 2025-11-24 kl. 10:05.
Citera
2025-11-24, 10:03
Medlem
Meddelande från trådstartaren:

Det enda konkreta som jag nämner i trådstarten (såsom alltid är vad som definierar ämnet på diskussionsforum) är en referens till filosofi och till denna tråd:

(FB) Är antagandet av fri vilja mer långsökt än det om materien?

Den tråden handlar alltså om relationen mellan materia, medvetande och fri vilja. Det är alltså med bakgrund av religion och livssyn i relation till dessa grundläggande filosofiska frågor som jag ställer frågan om ateisters känslostyrning.

Denna känslostyrning manifesteras i att tråden kanske är forumets historiskt sett mest aktiva (?). Uppåt 300 unika användare och vissa ateister skriver väldigt många inlägg. Väldigt få av dessa berör dock jämförelsen andevärld-Gud-medvetande-fri vilja.

Främst bakelsernassmak, men även andra religiösa debatterar också i huvudsak andra ämnen än de relevanta filosofiska grundläggande frågorna om våran existens. Jag ber er dock att med jämna mellanrum referera till och återknyta till trådens ämne och fråga ateisterna konkret vad som känslomässigt förklarar faktumet i min förra paragraf.
Citera
2025-11-24, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Jag använder chatGPT så mycket med dig och ingen annan för att det är det enda sättet att få dig acceptera saker som de flesta tar för givet

Du repeterar ju bara "magi" och "god of the gaps" vad man än skriver, jag håller ju med om ditt svar du fick, du är bara en sån tvål och håller på att vrida på allt så mycket att det enda som någonsin kanske skulle kunna få dig att acceptera någonting överhuvudtaget är om chatgpt skrivit det, men även då börjar du bara attackera chatGPT istället eller frågar något helt annat till chatGPT, får ett annat svar och säger "kolla jag fick ett annat svar"

wtf alltså, bete dig

Du håller alltså med om att man inte kan räkna på sannolikheten för universums konstanter, är det korrekt uppfattat?

Det är som sagt konstigt att svaren från ChatGPT inte godkänns när det är någon annan än du som har ställt frågorna. Jag trodde ChatGPT alltid gav objektivt korrekta svar på alla frågor?
Det är ju du som insisterar på att låta en A.I-chatt föra din argumentation så då får du rimligtvis acceptera att jag beter mig lika dant.
Citera
2025-11-24, 10:08
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Du håller alltså med om att man inte kan räkna på sannolikheten för universums konstanter, är det korrekt uppfattat?

Det är som sagt konstigt att svaren från ChatGPT inte godkänns när det är någon annan än du som har ställt frågorna. Jag trodde ChatGPT alltid gav objektivt korrekta svar på alla frågor?
Det är ju du som insisterar på att låta en A.I-chatt föra din argumentation så du får du rimligtvis acceptera att jag beter mig lika dant.
Att räkna på sannolikheten för universums konstanter blir skumt beroende på hur man menar eftersom som sagt vi kan inte säga med säkerhet om de kan vara på något annat sätt

Men om det enda sättet de måste vara på, är exakt vad som krävs för att universum ska kunna fungera så är det skumt

Du vrider bara på orden nu

ChatGPT godkänns, jag har aldrig sagt emot dina svar du fått, bara att du frågar ju helt andra saker och får andra svar, precis vad man kan förvänta sig
Citera
2025-11-24, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Att räkna på sannolikheten för universums konstanter blir skumt beroende på hur man menar eftersom som sagt vi kan inte säga med säkerhet om de kan vara på något annat sätt
Då är vi ju iallafall överens om något. Detta är en av sakerna som enligt min mening gör att man inte kan uttala sig om hur troligt det är att konstanterna ska vara just så som de är. Alltså kan inte detta användas som en premiss som leder till slutsatsen att det existerar en gud som skapat universum.
Jag säger inte att det är helt otänkbart att någon form av intelligens har haft med saken att göra, utan bara att man inte kan dra den slutsatsen på rationella grunder utifrån dina premisser.

Citat:
Men om det enda sättet de måste vara på, är exakt vad som krävs för att universum ska kunna fungera så är det skumt
Det här bygger på ett bias. Hade universums konstanter varit på ett sätt som gör att att det inte fungerar och vi kan inte kan existera i det, så hade vi inte kunnat observera detta.
Att vi befinner oss i ett universum där vi observerar att det fungerar på ett sådant sätt så vi tillåts existera, är inte ett dugg förvånande.
Om universum måste vara på det sättet det är, så är det 100% sannolikhet att det är just så.
Och vi vet ju som sagt inte om det ens hade kunnat vara på något annat vis, vilket du själv höll med om.

Citat:
Du vrider bara på orden nu

ChatGPT godkänns, jag har aldrig sagt emot dina svar du fått, bara att du frågar ju helt andra saker och får andra svar, precis vad man kan förvänta sig
Men det är ju exakt detta som är hela min poäng med att ge ChatGPT-svar tillbaka. Det visar ju att man bevisligen inte kan presentera något en sådan chat säger som objektiva fakta i alla sammanhang.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in