Citat:
Ursprungligen postat av
bakelsernassmak
Att räkna på sannolikheten för universums konstanter blir skumt beroende på hur man menar eftersom som sagt vi kan inte säga med säkerhet om de kan vara på något annat sätt
Då är vi ju iallafall överens om något. Detta är en av sakerna som enligt min mening gör att man inte kan uttala sig om hur troligt det är att konstanterna ska vara just så som de är. Alltså kan inte detta användas som en premiss som leder till slutsatsen att det existerar en gud som skapat universum.
Jag säger inte att det är helt otänkbart att någon form av intelligens har haft med saken att göra, utan bara att man inte kan dra den slutsatsen på rationella grunder utifrån dina premisser.
Citat:
Men om det enda sättet de måste vara på, är exakt vad som krävs för att universum ska kunna fungera så är det skumt
Det här bygger på ett bias. Hade universums konstanter varit på ett sätt som gör att att det inte fungerar och vi kan inte kan existera i det, så hade vi inte kunnat observera detta.
Att vi befinner oss i ett universum där vi observerar att det fungerar på ett sådant sätt så vi tillåts existera, är inte ett dugg förvånande.
Om universum måste vara på det sättet det är, så är det 100% sannolikhet att det är just så.
Och vi vet ju som sagt inte om det ens hade kunnat vara på något annat vis, vilket du själv höll med om.
Citat:
Du vrider bara på orden nu
ChatGPT godkänns, jag har aldrig sagt emot dina svar du fått, bara att du frågar ju helt andra saker och får andra svar, precis vad man kan förvänta sig
Men det är ju exakt detta som är hela min poäng med att ge ChatGPT-svar tillbaka. Det visar ju att man bevisligen inte kan presentera något en sådan chat säger som objektiva fakta i alla sammanhang.