Citat:
Ursprungligen postat av
Nochills
Jag har precis flyttat tillbaka till Sverige efter flera år utomlands men upptäcker nu att byråkratin hemma har förvärrats!
Det senaste året så har jag levt på arbetslöshetsförsäkring och till viss del försörjningsbidrag då jag trots bra meriter, haft oerhört svårt att få jobb. Alla kontakter med dessa digitaliserade myndigheter för att skapa handlingsplaner, sker idag per telefon på bestämda datum.
Socialtjänsten kräver att man först har etablerat kontakt med Arbetsförmedlingen, innan man kan pröva att söka bidrag.
Det sista bidraget som jag fick var i September som gjorde att jag fick råd med flygbiljetten, då jag av familjeskäl valde att åka hem.
I övrigt, så har jag tvingats låna av vänner och anhöriga om pengar fram tills nu, då jag snart är återregistrerad i Sverige.
Frågan är hur lång tid det brukar ta innan man kan bli beviljad ersättning då man har ändå har löpande utgifter?
Är du arbetslös ska du första dagen skriva in dig på AF för att få socbidrag måste du ha en handlingsplan och aktivt söka jobb varje månad och redovisa allt dom begär. Det är lite ditt eget ansvar och fel att du valt att flytta och inte kan försörja dig själv så det kan ta lite tid innan dom beviljar dig ekonomiskt bistånd.