Flashback bygger pepparkakshus!
2025-11-04, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Dom går efter riksnormen vad en vuxen ska klara sig på minimum. Det är tufft och inget man vill leva med en längre tid men har man ingen annan utväg så måste man kanske

Lär ju inte bli bättre bio eller så.
Citera
2025-11-06, 10:59
Medlem
Nån som vet om denna provberäkningen för försörjningsstöd stämmer i verkligheten?

https://www.socialstyrelsen.se/kunskapsstod-och-regler/omraden/ekonomiskt-bistand/provberakning-ekonomiskt-bistand/
Citera
2025-11-06, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pokerboy
Nån som vet om denna provberäkningen för försörjningsstöd stämmer i verkligheten?

https://www.socialstyrelsen.se/kunskapsstod-och-regler/omraden/ekonomiskt-bistand/provberakning-ekonomiskt-bistand/

Det är ju en provberäkning så några exakta siffror ger den inte. Men den stämmer hyfsat. Sen är det upp till soc att avgöra om dom tycker att man har rätt till det eller inte.
Citera
2025-11-06, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pokerboy

Har man inga utgifter enligt den beräkningen så stämmer det ganska bra. Men jag vet att hyror kan variera mellan kommunerna, då de har olika riktlinjer. Antar att det är möjligt för hemförsäkring och elförbrukning också. Så det kanske inte alltid stämmer i verkligheten, men kan vara en bra grund.
Citera
2025-11-07, 09:55
Medlem
Nochillss avatar
Jag har precis flyttat tillbaka till Sverige efter flera år utomlands men upptäcker nu att byråkratin hemma har förvärrats!

Det senaste året så har jag levt på arbetslöshetsförsäkring och till viss del försörjningsbidrag då jag trots bra meriter, haft oerhört svårt att få jobb. Alla kontakter med dessa digitaliserade myndigheter för att skapa handlingsplaner, sker idag per telefon på bestämda datum.
Socialtjänsten kräver att man först har etablerat kontakt med Arbetsförmedlingen, innan man kan pröva att söka bidrag.

Det sista bidraget som jag fick var i September som gjorde att jag fick råd med flygbiljetten, då jag av familjeskäl valde att åka hem.
I övrigt, så har jag tvingats låna av vänner och anhöriga om pengar fram tills nu, då jag snart är återregistrerad i Sverige.

Frågan är hur lång tid det brukar ta innan man kan bli beviljad ersättning då man har ändå har löpande utgifter?
Citera
2025-11-09, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sockertuppen
Jag har en fundering som jag har grubbla på rätt länge.
En släkting till mig är idag 27 år gammal och hon gick aldrig klart gymnasiet och har aldrig jobbat.
Hon har inga "allvarliga" psykiska problem, bara depression och borderline. Och är frisk i kroppen övrigt.

Hur kommer det sig att hon kan ha socialbidrag ännu + lägenhet dom betalar?

Alltså hur går det ens till?
Är det såna här människor vi skattebetalare för som inte ens har lyft ett finger för att få en egen inkomst...

Borderline är ej bara, en av de värsta psyk diagnoser att leva med..
Citera
2025-11-09, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
Jag har precis flyttat tillbaka till Sverige efter flera år utomlands men upptäcker nu att byråkratin hemma har förvärrats!

Det senaste året så har jag levt på arbetslöshetsförsäkring och till viss del försörjningsbidrag då jag trots bra meriter, haft oerhört svårt att få jobb. Alla kontakter med dessa digitaliserade myndigheter för att skapa handlingsplaner, sker idag per telefon på bestämda datum.
Socialtjänsten kräver att man först har etablerat kontakt med Arbetsförmedlingen, innan man kan pröva att söka bidrag.

Det sista bidraget som jag fick var i September som gjorde att jag fick råd med flygbiljetten, då jag av familjeskäl valde att åka hem.
I övrigt, så har jag tvingats låna av vänner och anhöriga om pengar fram tills nu, då jag snart är återregistrerad i Sverige.

Frågan är hur lång tid det brukar ta innan man kan bli beviljad ersättning då man har ändå har löpande utgifter?
Soc brukar kräva att man planerar sin återflytt till Sverige ekonomiskt i tre månader. Alltså att du kan beviljas försörjningsstöd tidigast tre månader efter hemflytt.
Citera
2025-11-09, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuckthew0rld
Borderline är ej bara, en av de värsta psyk diagnoser att leva med..

Haha jo jag har det själv men många av oss klarar av att ha ett jobb utan att lura staten på pengar
Citera
2025-11-10, 10:28
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills

Är du arbetslös ska du första dagen skriva in dig på AF för att få socbidrag måste du ha en handlingsplan och aktivt söka jobb varje månad och redovisa allt dom begär. Det är lite ditt eget ansvar och fel att du valt att flytta och inte kan försörja dig själv så det kan ta lite tid innan dom beviljar dig ekonomiskt bistånd.
Citera
2025-11-21, 19:03
Medlem
Är helt ny i detta då jag upptäckte att jag åkte ner flera tusen i ersättning pga nya regler A-kassa och aktivitetsstöd (som skötts javligt dåligt men finns tråd om det)
Ska nu söka mellan skillnaden
Fy fn har mardrömmar tror att hela soc är psykopater och bara vill sätta dit en
Citera
2025-11-21, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Är helt ny i detta då jag upptäckte att jag åkte ner flera tusen i ersättning pga nya regler A-kassa och aktivitetsstöd (som skötts javligt dåligt men finns tråd om det)
Ska nu söka mellan skillnaden
Fy fn har mardrömmar tror att hela soc är psykopater och bara vill sätta dit en
De följer bara reglerna.
Citera
2025-11-21, 19:13
Medlem
Ni som lever på sjukersättning, har ni också blivit påverkade av senaste tidens förändringar i bidrags och ersättningssystemet? Känns som att de flesta som lever på det kommer att kallas ut på gatan inom 15 år. Måste ju vara bland de sämsta ekonomiska situationerna man kan ha att leva på sjukersättning, hur klarar man sig egentligen??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in