2025-11-23, 22:11
Medlem
Daniel501s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Du menar att källor inte är intressanta utan enbart den dynga ni rysshoror spyr ur er?

Ok....

Jag vet inte med dig men när jag ser en karta över slagfältet i Ukraina just nu och jämför med exakt 1 vecka sedan.. då ser jag direkt, utan källa, att Ryssen vinner.

Likaså kan man ta det omvänt, avsaknad av bilder eller klipp på något tyder på att det med allra största sannolikhet aldrig ha hänt.. eller som det Amerikanska uttrycket sa det "Pics or it didn't happen.".

Så när någon drogpåverkad stolle menar att 1+ miljon Ryssar har dödats och/eller skadats i Ukraina utan att bevisa detta (ja, du vet exakt hur man gör det) så avfärdar jag det direkt som att den individen är inte vid sina sinnens fulla bruk. Om denne drogpåverkade individen drar till med en siffra såsom 3-5 miljoner.. ja då förtjänar denne idiot inget mindre än att bli gjord till åtlöje.

Det är så livet fungerar, du ser vad du ser och om du är osäker på vad du såg så är du förmodligen påverkad, alternativt, känslomässigt involverad.. du vill helt enkelt inte se verkligheten för vad den är.

Och i den vinner Ryssland, hårt.
Citera
2025-11-23, 22:13
Medlem
Daniel501s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quickstop
Om Ryssland planerade för en långsiktig konflikt från början så planerade de det fruktansvärt dåligt?

Har för mig att några ryska pansarfordon som tillfångatogs av ukrainarna under de tidiga dagarna hade paraduniformer inuti sig.

Ja just fan, det var goda tider det.. paraduniformerna, segertexten som släpptes av någon okänd Rysk tidning, Ghost of Kiev m.m, VDV som slogs ut i Hostomel men dök senare upp i Kherson osv osv..
Citera
2025-11-23, 22:15
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Och då har vi djävulens trekant.

- förluster
- deserteringar
- rekryteringar

Om endast hundratusen ukrainier dött (och låt oss säga 1-200,000 ytterligare är sårade) så har landet otroligt låg försvarsvilja (rekrytering ochdeserterings-variablerna).

Jag tror också politikern gissar så han kan absolut ha fel. Men han har tänkt på det minst lika så mycket som vi, och han bollar tankar på ett helt annat informationsunderlag än vi. Han sitter i parlamentet och sysslar med säkerhetsfrågor. Tankeväckande också att han gissar överhuvdtaget för övrigt, men sånt är kanske alltid extremt säkerhetsklassat i krig?
Ukraina har själv bekräftat för en tid sen att dom har 3-400k sårade varav många så svårt att dom inte kommer strida igen. Sen tilkommer krigsfångar också.
Ang försvarsviljan så är nog den stor, men dom yngre är ju hittils skånade från inkallning. Sen om man håller ryssen hyfsad på plats medans man påför dom stora förluster utan att behöva kalla inn flera än nödvändigt så år ju det jättebra. Någon skall ju hålla civilsamhället och krigsindustrien igång också.
Denna politiker kan ju menat 500k totala förluster och det skulle nog stämma ganska bra.
Citera
2025-11-23, 22:18
Medlem
sillåpotatiss avatar
du misslyckas som vanligt att finna kausalitet till vad jag skriver. Studera protokollen. Vi pratar om ryssarnas perception av situationen. Du ville ha källa. Du fick den, pucko. Studera, lär dig.

Scannade och avskrivna protokoll (Memoranda of Conversation) från mötet mellan James Baker och Michail Gorbatjov den 9 februari 1990 finns på Security Archive vid George Washington University. Lycka till! Återkom när du har gjort vad jag har sagt till dig då det var du som ville ha källa.

Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Ja det gör jag.
Du verkar inte informerad i saken.

Den kallas för 2 plus 4.

Bland annat så beskrivs villkoren i detta avtal.

Alla sovjetiska trupper skulle ha lämnat östra delen av Tyskland senast 1994

Tyskland skulle begränsa sina väpnade styrkor till maximalt 370 000 soldater (Bundeswehr) samt ej ha fler än 345 000 soldater i armén (Das Heer) och flygvapnet (Luftwaffe)

Tyskland genom att skriva under avtalet bekräftade att man inte skulle tillverka eller inneha kärnvapen, biologiska och kemiska vapen (s.k. CBRN-vapen), och i synnerhet att icke-spridningsavtalet skulle fortsätta att gälla fullt ut för Förbundsrepubliken Tyskland

Tyskland skulle avsäga sig att utländska väpnade styrkor, kärnvapen eller bärare av kärnvapen skulle tillåtas i det forna Östtyskland, vilket gjorde denna del av Tyskland till en permanent kärnvapenfri zon

”Not an inch East”
Citera
2025-11-23, 22:19
Medlem
quickstops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel501
Ja just fan, det var goda tider det.. paraduniformerna, segertexten som släpptes av någon okänd Rysk tidning, Ghost of Kiev m.m, VDV som slogs ut i Hostomel men dök senare upp i Kherson osv osv..

Du menar att Ukrainare skulle ha planterad paraduniformer i ryska pansarfordon för att bevisa vadå?

Intressant teori, berätta gärna mer.
Citera
2025-11-23, 22:20
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Hur löser Ryssland sina problem, i ett annat land?

Citat:
Ursprungligen postat av sillåpotatis
Ingenting. Ryssland försöker inte lösa Ukrainas interna frågor. Ryssland löser sina problem.
Citera
2025-11-23, 22:21
Medlem
Daniel501s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Ukraina har själv bekräftat för en tid sen att dom har 3-400k sårade varav många så svårt att dom inte kommer strida igen. Sen tilkommer krigsfångar också.
Ang försvarsviljan så är nog den stor, men dom yngre är ju hittils skånade från inkallning. Sen om man håller ryssen hyfsad på plats medans man påför dom stora förluster utan att behöva kalla inn flera än nödvändigt så år ju det jättebra. Någon skall ju hålla civilsamhället och krigsindustrien igång också.
Denna politiker kan ju menat 500k totala förluster och det skulle nog stämma ganska bra.

Han säger bokstavligen "half a million 200 and as many 300s". Men tillägger när journalisten frågar om dessa siffror verkligen stämmer att "Yes, it's probably more then that."

200 = KIA
300 = WIA
Citera
2025-11-23, 22:22
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Jag vet inte med dig men när jag ser en karta över slagfältet i Ukraina just nu och jämför med exakt 1 vecka sedan.. då ser jag direkt, utan källa, att Ryssen vinner.

Likaså kan man ta det omvänt, avsaknad av bilder eller klipp på något tyder på att det med allra största sannolikhet aldrig ha hänt.. eller som det Amerikanska uttrycket sa det "Pics or it didn't happen.".

Så när någon drogpåverkad stolle menar att 1+ miljon Ryssar har dödats och/eller skadats i Ukraina utan att bevisa detta (ja, du vet exakt hur man gör det) så avfärdar jag det direkt som att den individen är inte vid sina sinnens fulla bruk. Om denne drogpåverkade individen drar till med en siffra såsom 3-5 miljoner.. ja då förtjänar denne idiot inget mindre än att bli gjord till åtlöje.

Det är så livet fungerar, du ser vad du ser och om du är osäker på vad du såg så är du förmodligen påverkad, alternativt, känslomässigt involverad.. du vill helt enkelt inte se verkligheten för vad den är.

Och i den vinner Ryssland, hårt.
Konstigt, kartan var rödare våren 2022.
Det med 3-5 miljoner var det du som kom med utifrån att du tar én politikers uttalande för sanning, för ratioen 1:ca.3 är nog ganska korrekt. Altså måste denna politiker och du ta fel, eller så är 3 miljoner korrekt(vilket alla vet det inte är)
Citera
2025-11-23, 22:22
Medlem
sillåpotatiss avatar
Citat:
Det finns ingen historisk grund för påståendet att NATO bröt ett löfte om att inte expandera österut. Inget formellt avtal eller skriftligt avtal som innehåller ett så omfattande åtagande existerar. Michail Gorbatjov, Sovjets ledare vid den tiden, motbevisade uttryckligen denna berättelse. I en intervju med Russia Beyond i oktober 2014 sade han rakt ut: "Ämnet NATO-expansion diskuterades inte alls."

Jag pratar inte om att NATO bröt något löfte. Utan om förväntningar parter till ett avtal har. Det finns i historien gott om avtal som är både dåligt skrivna som ofullständiga pga avsaknaden av sedvana/praxis i sådana situationer. Alla avtal är dessutom föremål för tolkning, och när man tolkar avtal utgår man inte enbart från vad som står på pappret utan man beaktar många juridiska principer.
Citera
2025-11-23, 22:23
Medlem
quickstops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillåpotatis
Jag pratar inte om att NATO bröt något löfte. Utan om förväntningar parter till ett avtal har. Det finns i historien gott om avtal som är både dåligt skrivna som ofullständiga pga avsaknaden av sedvana/praxis i sådana situationer. Alla avtal är dessutom föremål för tolkning, och när man tolkar avtal utgår man inte enbart från vad som står på pappret utan man beaktar många juridiska principer.

Amerikanska och västtyska tjänstemän, inklusive president George H.W. Bush, utrikesminister James Baker och kansler Helmut Kohl, har kraftigt förnekat att något sådant löfte gavs eller ens diskuterades vid den tiden.
Citera
2025-11-23, 22:24
Medlem
Daniel501s avatar
Citat:
Du menar att Ukrainare skulle ha planterad paraduniformer i ryska pansarfordon för att bevisa vadå?

Intressant teori, berätta gärna mer.

Jag menar att det är en jävla massa lögner i ett krig.

Kommer ihåg hur optimistiska dårarna i tråden var när "experter" menade på att Rysslands missiler skulle ta slut om 2 veckor (början av 2022), hur deras ekonomi aldrig skulle klara sanktionerna (efter det första och största sanktionspaketet, nu är vi uppe i 19 paket) och allt annat.. vart dessa dårar är och gör idag är en gåta.

Men de litade på "källorna" och "experterna", kan inte klandra de små liven att de aldrig fick karaktärsdraget vi ibland kallar för "sunt förnuft".
Citera
2025-11-23, 22:26
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Han säger bokstavligen "half a million 200 and as many 300s". Men tillägger när journalisten frågar om dessa siffror verkligen stämmer att "Yes, it's probably more then that."

200 = KIA
300 = WIA
Detta fattar alla, utom dig kanske, saknar all logik.
Antigen är han köpt av ryssen eller som sagt, dum, gissar, felinformerad eller något som got lost in translation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in