2025-11-23, 22:03
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Jag förstår din oro över andra konflikter.
Men nu är inte denna tråd en allmän klagomålstråd över alla oförätter i världen.
I denna tråd diskuterar vi Rysslands invasion av Ukraina.

Jag upprepar min fråga, då den är relevant för denna tråd.

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Vad har Ryssland med Ukrainas interna frågor att göra?
Du medgav tidigare att Ukraina är en suverän stat.
Precis som Kuba, vad det nu har med saken att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av sillåpotatis
Samma sak som USA hade i Korea, Vietnam, Laos, Kambodja, Dominikanska republiken, Grenada, Panama, Afghanistan, Irak, Lebanon mm
Citera
2025-11-23, 22:03
Medlem
quickstops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel501
Att du blev kastad ned för trappen som liten har vi redan förstått, men tror du på fullaste allvar, utöver att 3-5 miljoner Ryssar skadats och dödats i Ukraina.. att Ryssland hade som avsikt att ta över Ukraina med 250.000 man på 3 dag.. jag menar 2 veckor?

Om Ryssland planerade för en långsiktig konflikt från början så planerade de det fruktansvärt dåligt?

Har för mig att några ryska pansarfordon som tillfångatogs av ukrainarna under de tidiga dagarna hade paraduniformer inuti sig.
Citera
2025-11-23, 22:05
Medlem
Citat:
Att du blev kastad ned för trappen som liten har vi redan förstått, men tror du på fullaste allvar, utöver att 3-5 miljoner Ryssar skadats och dödats i Ukraina.. att Ryssland hade som avsikt att ta över Ukraina med 250.000 man på 3 dag.. jag menar 2 veckor?

Ryssarna hade en bra idé faktiskt i den så kallade blitzkrieg attacken men de räknade inte med hårt Ukrainskt motstånd, men hade de lyckats att hålla flygplatsen nära Kiev och fått in styrkor via den vägen och inte varit inkompetent och kört slut på diesel i den långa kolonnen som fick stå i flera veckor på grund av att Ukraina slog ut fordonen längst fram och längst bak så kanske de hade lyckats inta Kiev och avslutat kriget. Dock inte säkert kriget avslutats på grund av det men bara spekulationer.

De skulle även landsätta fallskärmsjägare i västra Ukraina dock sköts det planet ner av Ukraina.
Citera
Medlem
Overminds avatar
Är väl bara att Ukraina tackar nej till denna fredsplan och fortsätter kriga vidare utan USAs mellanmjölksstöd.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quickstop
Om Ryssland planerade för en långsiktig konflikt från början så planerade de det fruktansvärt?

Har för mig att några ryska pansarfordon som tillfångatogs av ukrainarna under de tidiga dagarna hade paraduniformer inuti sig.

Ja det stämmer att de hade parad uniformer och dessutom kravallutrustning, det finns på bild och film.
Citera
Medlem
sillåpotatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snake65
Enligt vad Gorbatjov har sagt hade inte Natos expansion inte ens kommit på tal, ljuger du igen?
Did NATO Promise Not to Enlarge? Gorbachev Says "No" | Brookings https://share.google/ztEiOuVRUHsL1BFxs

Studera protokollen så får du svaret. Jag var inte där. Jag kan inte heller ringa Gorbachov och fråga honom eller kontrollera din ANDRAHANDS källa. Sorry
Citera
2025-11-23, 22:07
Medlem
sillåpotatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Jag förstår din oro över andra konflikter.
Men nu är inte denna tråd en allmän klagomålstråd över alla oförätter i världen.
I denna tråd diskuterar vi Rysslands invasion av Ukraina.

Jag upprepar min fråga, då den är relevant för denna tråd.

Ingenting. Ryssland försöker inte lösa Ukrainas interna frågor. Ryssland löser sina problem.
Citera
2025-11-23, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Är väl bara att Ukraina tackar nej till denna fredsplan och fortsätter kriga vidare utan USAs mellanmjölksstöd.

Stödet från USA är ändå mycket lägre än vad övriga länder ger nu. EU köper ändå vapen från USA och ger till Ukraina. Håller med Ukraina håller totalt på demonterar oljeindustrin för Ryssland nu under 2025 bara fortsätta så kommer Ryssland inte ha några oljehamnar eller oljeraff kvar under 2026 så vad ska de kriga med för pengar då.
Citera
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Ja det gör jag.
Du verkar inte informerad i saken.

Den kallas för 2 plus 4.

Bland annat så beskrivs villkoren i detta avtal.

Alla sovjetiska trupper skulle ha lämnat östra delen av Tyskland senast 1994

Tyskland skulle begränsa sina väpnade styrkor till maximalt 370 000 soldater (Bundeswehr) samt ej ha fler än 345 000 soldater i armén (Das Heer) och flygvapnet (Luftwaffe)

Tyskland genom att skriva under avtalet bekräftade att man inte skulle tillverka eller inneha kärnvapen, biologiska och kemiska vapen (s.k. CBRN-vapen), och i synnerhet att icke-spridningsavtalet skulle fortsätta att gälla fullt ut för Förbundsrepubliken Tyskland

Tyskland skulle avsäga sig att utländska väpnade styrkor, kärnvapen eller bärare av kärnvapen skulle tillåtas i det forna Östtyskland, vilket gjorde denna del av Tyskland till en permanent kärnvapenfri zon

”Not an inch East”

Citat:
ja, vet du?
Citera
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ja vi ser hur tråden ser ut efter 4 år av "källor" och "uttalanden"..

Ett halvt dussin desillusionerade dårar som fortfarande tror att Ukraina vinner in sin lilla patetiska ekokammare där de turas om att "äga" Ryzzråttor med rubriker och uttalanden utan förankring i verkligheten.
Jag kommer ihåg att du postade mycket material från Wagner's "musikanter" när det begav sig.
Hur flyger det för Wagner numera?
Citera
Medlem
quickstops avatar
Citat:
Studera protokollen så får du svaret. Jag var inte där. Jag kan inte heller ringa Gorbachov och fråga honom eller kontrollera din ANDRAHANDS källa. Sorry

Det finns ingen historisk grund för påståendet att NATO bröt ett löfte om att inte expandera österut. Inget formellt avtal eller skriftligt avtal som innehåller ett så omfattande åtagande existerar. Michail Gorbatjov, Sovjets ledare vid den tiden, motbevisade uttryckligen denna berättelse. I en intervju med Russia Beyond i oktober 2014 sade han rakt ut: "Ämnet NATO-expansion diskuterades inte alls."
Citera
2025-11-23, 22:09
Avslutad
Citat:
Att du blev kastad ned för trappen som liten har vi redan förstått, men tror du på fullaste allvar, utöver att 3-5 miljoner Ryssar skadats och dödats i Ukraina.. att Ryssland hade som avsikt att ta över Ukraina med 250.000 man på 3 dag.. jag menar 2 veckor? Med spadar som vapen och plundrade diskmaskiner/tvättmaskiner på ryggen?
Ja det finns faktiska rapporter av dom första ryska krigsfångarna. Alla blev informerade om att det skulle vara en snabb operation och att Ukraina ville dom skulle attackera.

Det finns en verklighet där ute och riktiga rapporter att förhålla sig till. Man behöver inte ta fakta och siffror ur röven.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in