2007-12-20, 12:05
Citat:
Jag är ganska tveksam till om man kan säga att elden förökar sig, snarare växer den, för att föröka sig måste man kunna särskilja på de olika individerna, och då jag inte ser någon tydlig rumsuppdelning i eld har jag svårt att se hur man gör distinktionen mellan moder och dotterindivider
Ursprungligen postat av AlienBilly
För att nästan citera West-en och Svenska wikipedia, fast med hur jag ser på saken som en summering från min synpunkt:
ELD:
* Livet förökar sig, vilket kallas reproduktion.
Japps
ELD:
* Livet förökar sig, vilket kallas reproduktion.
Japps
Citat:
Eld saknar arvsanlag, egenskaperna förs snarare vidare (eller bibehålls, se punkt ovan) pga den kemiska naturen av eld.
* Vid reproduktionen förs arvsanlag vidare.
Den nya (förökade) elden brinner precis som sin föregångare, vilket är jävligt typiskt för just eld, alltså ett anlag som förs vidare...
Den nya (förökade) elden brinner precis som sin föregångare, vilket är jävligt typiskt för just eld, alltså ett anlag som förs vidare...
Citat:
Vidareutveckling handlar inte om individuell anpassning utan om artens förändrade egenskaper. På just denna punkt anser jag eld brister fatalt. Eld har funnits så länge det funnits syre och organiska material, men har inte vidareutvecklats alls. Varför? För att eld saknar arvsanlag och inte har förmåga att mutera.
* Livet har förmåga att vidareutvecklas.
Vid behov skulle man kanske är ett bättre sätt att säga det, vi tex. kan leva (nakna mellan 16 grader C till runt 50 grader C utan att dö.. eld kan "leva" från sin minimum temeratur (vad nu den är) och uppåt...
Vid behov skulle man kanske är ett bättre sätt att säga det, vi tex. kan leva (nakna mellan 16 grader C till runt 50 grader C utan att dö.. eld kan "leva" från sin minimum temeratur (vad nu den är) och uppåt...
Citat:
Frågan är om eld svarar på omgivningens stimuli genom förändring av kemiska processer eller tvingas till föränding pga av brist på reaktanter. Liv har någon form av sensorik som kan känna av omgivningen och svara medan eld snarare är en del i en kemisk reaktion med jämviktsförhållande mellan reaktant och produkt.
* Något som är levande kan reagera på yttre stimuli, se sensibilitet.
Japps, sänker man syrenivån eller bränsletillförseln så falnar elden och kan blossa upp igen genom tillförsel av det man minskat så länge temperaturen inte understiger eldens "överlevnads" temperatur.
(människans överlevnads kärn temperatur är plus 16 grader C)
Japps, sänker man syrenivån eller bränsletillförseln så falnar elden och kan blossa upp igen genom tillförsel av det man minskat så länge temperaturen inte understiger eldens "överlevnads" temperatur.
(människans överlevnads kärn temperatur är plus 16 grader C)
Citat:
Jag undrar om man över huvud taget kan se eld som materia, och om eld inte är materia kan det inte ha ämnesomsättning då ämnena är materia och eld inte är det kan inte ämnena vara en del av elden och då saknar eld ämnesomsättning. Jag skulle snarare se eld som den energi som frigörs vid extremt exoterma reaktioner och den ökade energinivån leder till att även omgivande material kommer över den stabilitetströskel som hindrar materialet från att övergå till en lägre energiform. Detta kallar jag inte aktivt sökande utan snarare en biprodukt av själva reaktionen.
* Det som är levande söker föda och har en egen ämnesomsättning.
Elden går dit där det finns mer brännsle och syre.
Den andas syre, den äter bränsle (tex. trä) och skiter aska...
Elden går dit där det finns mer brännsle och syre.
Den andas syre, den äter bränsle (tex. trä) och skiter aska...