2025-11-23, 00:04
Medlem
Kontrollavgifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Becken9
Avanza Zero har belåningsvärde 80%. Jag kan ytterst lite om belåning då jag aldrig använd (kommer aldrig) belåning. Men då blir det hävstång på 1,8 va?
Nej, faktor 5. Du kan köpa för 500, 100 är egna pengar och 400 lånade. Jag har inte heller lånat.
Citera
2025-11-23, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trefalga
Att påstå att AA har någon form av struktur eller strategi känns väldigt långsökt. Jag har ett aktivt sparande med runt 100 olika aktier globalt och har sedan 2019 gjort ungefär 300%. Principerna bakom det är egentligen väldigt enkla:

Hitta hatade sektorer

Fokusera på sektorer, inte enskilda bolag.

Sprid riskerna: 5–10 bolag per sektor.

Bygg portföljen med runt 10 sektorer totalt.

Sitt still tills sektorn är rätt prisad eller tills något fundamentalt ändras och jag inte längre känner mig bekväm.

Kärnan är att jag i stort sett aldrig går in med över 1% i en ny investering/aktie, om jag inte ser en extrem potential. Att göra som AA och bomba in allt i exempelvis Hexatronic, dessutom med belåning, är ingen strategi. Det är bara idiotiskt.

Även om han mot förmodan lyckas hålla sig vid liv tills Hexatronic vänder, kommer han förmodligen upprepa samma beteende i nästa skräpaktie och förlora allt. Att sitta och låtsas inför sina följare att det handlar om djupa analyser och avancerade strategier är inget annat än en scam.

Låter väldigt likt min strategi. Har c:a 150 bolag i portföljen som alla ger utdelning (mellan 1% och 7% typ). Utdelning som återinvesteras. I stort sett bara large cap-bolag (blue chips) från index som OMX30, FTSE100, IT40, DAX40, CAC40, IBEX35. Ingenting i tech och väldigt lite i usa. Började med min strategi 2017 med en dryg mille och håller nu på att närma mig sju. (Jag har givetvis också skjutit in mer pengar under tiden - och jag har även en del surdegar).

Har sektorer som gruvor, oil&gas, försvars, electricitet, konstruktion, industri, maritim transport, försäkringsbolag, banker, vattenrening, lantbrukskemikalier, ...

Är några år yngre än AA och har nått det de kallar "lean FIRE". Jag jobbar remote en dag i veckan och det räcker för att betalar de löpande räkningarna. Mina kostnader är inte heller några 50K i månaden till rostiga bilar, räntor, coca cola och hamburgare. Äger inte ens ett fordon. Inte ens en cykel.

Tyckte AA var rolig att lyssna på och följa, men ville göra klart att hans upplägg saknade all rim och reson och mer kan liknas vid rysk roulette än seriös investering - vilket naturligtvis ledde till att jag blev blockerad.

Idag är jag inte längre rädd att någon kan ta AA som seriös, utan mer som en kul figur att följa för att se hur det kommer sluta, så risken att tittare skulle förlora pengar på grund av AA ser jag som liten.

Största förloraren blir förmodligen sambon.
Citera
2025-11-23, 01:10
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
https://youtu.be/ve5LbFheFyk?si=pAsYNjtBqnHt3l_K

AA söker en ny bank som han kan plundra igenom lån.

Är det någon som har koll på hur mycket pengar han har kvar? Han kanske knäcker bankerna snart? Dom har väll inga pengar kvar. Så mycket som han spelar bort belånade pengar.

Kan inte någon rekommendera han för TV4 så han kan vara med lyxfällan eller Mauris youtubekanal?
Citera
2025-11-23, 01:12
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Resurspersonal
Jaha så börsgudarnas chef kanske har kapital på drygt 600 000 kr inte illa pinkat

Det var 1.5 miljoner för 6 månader sedan.

Så ja. Han går back.
Hans enda inkomst är hans Patreon.
Citera
2025-11-23, 09:28
Medlem
Duerfs avatar
Det känns lite optimistiskt att räkna på en framtida värdeökning på i snitt 11%/år för pensionerna när han har investerat i Hexatronic som gått back 87,97% senaste tre åren.
Citera
2025-11-23, 10:54
Medlem
Kontrollavgifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertSmith
Jag gissar att AA:s EK har droppat från 790K till 652K. En minskning med 138K, nästan så det hade räckt till en Kawasaki Jet Ski STX 160R

Förändringar i de största innehaven:
25% i AMD: -17.43%
25% i Nvidia: -4.27%
50% i Hexan: -1.95%

I snitt -6.40% men med en hävstång på 2.7 blir det -17.50% för veckan som gick. Troligtvis mer då innehaven i chans portfölj etc inte är mycket att hänga i julgranen.
Jag gissar att sänkningen är lite större. AMD som gått sämst har lite sörre vikt än 25%. Och USA-innehaven är också hårdare belånade med större hävstång. Å andra sidan räddades han lite av tvångsförsäljningarna, så alla aktierna var inte med på hela resan ner. Jag höjer din gissning om 138 till 168 tkr
Citera
2025-11-23, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Det var 1.5 miljoner för 6 månader sedan.

Så ja. Han går back.
Hans enda inkomst är hans Patreon.

Ja nu när Patreon och Youtube är det som bidrar till att betala räkningarna, vore det inte bättre om AA
1. Äntligen slutade pådyvla att det skulle vara alla lyckade aktieaffärer som bidrar till hushållet? Finns väl ändå ingen som tror på det längre? Är ju snarare tvärtom där alla missar snabbt urholkar det lilla kapital som finns kvar
2. Om han nu vill fortsätta med belåning och aktier, se åtminstone till att göra sig av med bottenskrapet och köpa nått vettigt istället som en indexfond, Investor, Industrivärden och liknande som en bred bas?

Han har haft sin tid i rampljuset, och måste nån gång släppa händelsen för 5 år sedan (som han fortfarande tjatar om) och inse att det var en händelse som han förmodligen aldrig mer kommer få uppleva.
Säg att börsen skulle krascha igen med 30-40% inom loppet av några dagar/veckor, ja då behöver man inte vara duktig på siffor som AA för att inse att han får vara glad om han ens kan täcka den margin call som skulle uppstå ( än mindre ha några pengar att satsa på börsen)

Detta sagt i all välmening
Senast redigerad av Jahajavabra 2025-11-23 kl. 12:04.
Citera
2025-11-23, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiklasD
Låter väldigt likt min strategi. Har c:a 150 bolag i portföljen som alla ger utdelning (mellan 1% och 7% typ). Utdelning som återinvesteras. I stort sett bara large cap-bolag (blue chips) från index som OMX30, FTSE100, IT40, DAX40, CAC40, IBEX35. Ingenting i tech och väldigt lite i usa. Började med min strategi 2017 med en dryg mille och håller nu på att närma mig sju. (Jag har givetvis också skjutit in mer pengar under tiden - och jag har även en del surdegar).

Har sektorer som gruvor, oil&gas, försvars, electricitet, konstruktion, industri, maritim transport, försäkringsbolag, banker, vattenrening, lantbrukskemikalier, ...

Är några år yngre än AA och har nått det de kallar "lean FIRE". Jag jobbar remote en dag i veckan och det räcker för att betalar de löpande räkningarna. Mina kostnader är inte heller några 50K i månaden till rostiga bilar, räntor, coca cola och hamburgare. Äger inte ens ett fordon. Inte ens en cykel.

Tyckte AA var rolig att lyssna på och följa, men ville göra klart att hans upplägg saknade all rim och reson och mer kan liknas vid rysk roulette än seriös investering - vilket naturligtvis ledde till att jag blev blockerad.

Idag är jag inte längre rädd att någon kan ta AA som seriös, utan mer som en kul figur att följa för att se hur det kommer sluta, så risken att tittare skulle förlora pengar på grund av AA ser jag som liten.

Största förloraren blir förmodligen sambon.

Och det är det som är det mest tragiska....att han spelar med sin sambos pension och framtid. Det äcklar mig rent ut sagt. Och ja, vi verkar ha investerat väldigt lika, till och med i samma sektorer , även om jag är mer inriktad på dessa sektorer inom emerging markets. Men även där sprider jag ut det geografiskt för att få ner risken men samtidigt utnyttja EM:s lägre värderingar.

Oavsett så tror jag att du känner likadant: det han håller på med är skrattretande när han försöker jämföra det med en “strategi”. Missförstå mig rätt, jag gillar mindre bolag om de är i rätt sektor och har en klar och enkel väg till högre lönsamhet.

Men jag tror tyvärr att det är fler än man tror som följer hans “idéer”. Det är lätt att skjuta över ansvaret på någon annan. Om allt går åt skogen är det mycket enklare att säga att man bara lyssnade på någon annan, än att inse att man själv inte klarade av att skapa avkastning.

OT: När oil & gas, särskilt offshore services, väl får fart kommer AAs avkastning i Hexatronic, även om aktien skulle gå till 100 SEK, se väldigt futtig ut jämfört med vad O&G kommer generera.
Citera
2025-11-23, 11:57
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Om han skulle få minskade Patreonföljare så skulle han behöva jobba.
Citera
2025-11-23, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trefalga
Och det är det som är det mest tragiska....att han spelar med sin sambos pension och framtid. Det äcklar mig rent ut sagt. Och ja, vi verkar ha investerat väldigt lika, till och med i samma sektorer , även om jag är mer inriktad på dessa sektorer inom emerging markets. Men även där sprider jag ut det geografiskt för att få ner risken men samtidigt utnyttja EM:s lägre värderingar.

Oavsett så tror jag att du känner likadant: det han håller på med är skrattretande när han försöker jämföra det med en “strategi”. Missförstå mig rätt, jag gillar mindre bolag om de är i rätt sektor och har en klar och enkel väg till högre lönsamhet.

Men jag tror tyvärr att det är fler än man tror som följer hans “idéer”. Det är lätt att skjuta över ansvaret på någon annan. Om allt går åt skogen är det mycket enklare att säga att man bara lyssnade på någon annan, än att inse att man själv inte klarade av att skapa avkastning.

OT: När oil & gas, särskilt offshore services, väl får fart kommer AAs avkastning i Hexatronic, även om aktien skulle gå till 100 SEK, se väldigt futtig ut jämfört med vad O&G kommer generera.

Bra sagt och jag håller med.
Angående småbolag och lite kryddor/chanspapper i portföljen, så är det väl inget fel i det
Men då handlar det som sagt om kryddor (mindre andel av portföljvärdet) och INTE snudd på all in med MAXBELÅNING
Att till råga på allt hålla på och snitta ner sig hela vägen ner, på bekostnad av andra aktier, och därmed öka risken ytterligare och göra skadan än värre?.
Ännu ett nybörjarfel och ett klassiskt sådant, där tron övergått till önskan och förhoppningar i ivern att vinna tillbaka. Tyvärr att skadan redan skedd, eftersom alternativa placeringar under nedgångsperioden hela tiden måste tas i beaktande.
Tja jag väljer att undvika att säga vad jag egentligen anser om det. Bäst så
Tur i alla fall , för AA och hans sambo , att det inte är tillåtet att belåna tjänstepensionen
Senast redigerad av Jahajavabra 2025-11-23 kl. 12:31.
Citera
2025-11-23, 15:09
Medlem
RobertSmiths avatar
Ska bli spännande och se om AA har ökat 'EK' genom att stoppa in sitt nya lån...
Citera
2025-11-23, 15:28
Medlem
jack.danielss avatar
Jag har dukat upp med popcorn och en liten GT här inför uddafigurens kvällsrapport! Nån mer?
Senast redigerad av jack.daniels 2025-11-23 kl. 15:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in