Citat:
Ursprungligen postat av
Trefalga
Att påstå att AA har någon form av struktur eller strategi känns väldigt långsökt. Jag har ett aktivt sparande med runt 100 olika aktier globalt och har sedan 2019 gjort ungefär 300%. Principerna bakom det är egentligen väldigt enkla:
Hitta hatade sektorer
Fokusera på sektorer, inte enskilda bolag.
Sprid riskerna: 5–10 bolag per sektor.
Bygg portföljen med runt 10 sektorer totalt.
Sitt still tills sektorn är rätt prisad eller tills något fundamentalt ändras och jag inte längre känner mig bekväm.
Kärnan är att jag i stort sett aldrig går in med över 1% i en ny investering/aktie, om jag inte ser en extrem potential. Att göra som AA och bomba in allt i exempelvis Hexatronic, dessutom med belåning, är ingen strategi. Det är bara idiotiskt.
Även om han mot förmodan lyckas hålla sig vid liv tills Hexatronic vänder, kommer han förmodligen upprepa samma beteende i nästa skräpaktie och förlora allt. Att sitta och låtsas inför sina följare att det handlar om djupa analyser och avancerade strategier är inget annat än en scam.
Låter väldigt likt min strategi. Har c:a 150 bolag i portföljen som alla ger utdelning (mellan 1% och 7% typ). Utdelning som återinvesteras. I stort sett bara large cap-bolag (blue chips) från index som OMX30, FTSE100, IT40, DAX40, CAC40, IBEX35. Ingenting i tech och väldigt lite i usa. Började med min strategi 2017 med en dryg mille och håller nu på att närma mig sju. (Jag har givetvis också skjutit in mer pengar under tiden - och jag har även en del surdegar).
Har sektorer som gruvor, oil&gas, försvars, electricitet, konstruktion, industri, maritim transport, försäkringsbolag, banker, vattenrening, lantbrukskemikalier, ...
Är några år yngre än AA och har nått det de kallar "lean FIRE". Jag jobbar remote en dag i veckan och det räcker för att betalar de löpande räkningarna. Mina kostnader är inte heller några 50K i månaden till rostiga bilar, räntor, coca cola och hamburgare. Äger inte ens ett fordon. Inte ens en cykel.
Tyckte AA var rolig att lyssna på och följa, men ville göra klart att hans upplägg saknade all rim och reson och mer kan liknas vid rysk roulette än seriös investering - vilket naturligtvis ledde till att jag blev blockerad.
Idag är jag inte längre rädd att någon kan ta AA som seriös, utan mer som en kul figur att följa för att se hur det kommer sluta, så risken att tittare skulle förlora pengar på grund av AA ser jag som liten.
Största förloraren blir förmodligen sambon.