2025-11-22, 13:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Staffesmurfson
Om du är så rädd för storstaden at det påverkar ditt liv så negativt skulle du kanske flytat ut från staden säger detta i bästa välmening du hittar många billiga hus s'äkert mycket billigare än är du bor med tur kan du säkert pendla in i stadne beroende på var du bor du får högre livskavlite och billigare boende

Naturligt att vara rädd för det farliga, ain´t it?
Självaste våldsproffset Paolo Roberto har sagt att han slutat gå ut på krogar för han är rädd för våldets konsekvenser.
Han sa att han är rädd för vad han skulle kunna göra mot alla som provocerar honom i utelivet.
Det finns inte vinnare i våld. Inte i det långa loppet, i alla fall.
Och att träna kampsport är SKITJOBBIGT, om man nu inte brinner för det.
Jag orkar nätt och jämt basic-träna för att behålla grundhälsan.

Var behöver jag kampsport mest? I t ex Uppsala eller i nån håla på uppländska landsbygden?
Förmodligen i Uppsala, både i centrum och de sketna stadsdelarna.
Så en form av krav maga vore ju att flytta långt åt helvete från alla problemsamhällen.
Citera
2025-11-22, 13:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av r0mantic0
Tren krav maga.

Men start med et år med boxing, du får enda mer ut av det på 1 år, så begynner det å stagnere, da er tiden inne for å bytte til krav maga for å fortsette å utvikle deg og du får en synergieffekt av boxing+krav maga.

Det er sånn jeg legger opp løpet.

Dessuten er det en god ide å trene opp din styrke før du begynner.

Jo. Bit för bit. Sakta men säkert.
I yngre dar ville jag vara störst, bäst och vackrast FORT.
Detta slutade med att jag brände ut mig.
Citera
2025-11-22, 15:45
Avstängd
Staffesmurfsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olivoljetorsk
Naturligt att vara rädd för det farliga, ain´t it?
Självaste våldsproffset Paolo Roberto har sagt att han slutat gå ut på krogar för han är rädd för våldets konsekvenser.
Han sa att han är rädd för vad han skulle kunna göra mot alla som provocerar honom i utelivet.
Det finns inte vinnare i våld. Inte i det långa loppet, i alla fall.
Och att träna kampsport är SKITJOBBIGT, om man nu inte brinner för det.
Jag orkar nätt och jämt basic-träna för att behålla grundhälsan.

Var behöver jag kampsport mest? I t ex Uppsala eller i nån håla på uppländska landsbygden?
Förmodligen i Uppsala, både i centrum och de sketna stadsdelarna.
Så en form av krav maga vore ju att flytta långt åt helvete från alla problemsamhällen.
Liatde ne trevlig liten spelista här en hel kuris i Krav Maga https://www.youtube.com/watch?v=nRtxFnR0aWQ&list=PL59sCVifcXA3z_5J8P8GlVZs p4od-5gnR&index=32
men jag tror overal bästa försvaret är att du sparkar på könsorganet
Citera
2025-11-22, 17:55
Medlem
r0mantic0s avatar
Citat:
Jo. Bit för bit. Sakta men säkert.
I yngre dar ville jag vara störst, bäst och vackrast FORT.
Detta slutade med att jag brände ut mig.

Jeg tror et godt første steg for deg bør være et enkelt hjemmegym også sats på å trene 3x pr uke i et drøyt års tid før du starter på boxing/krav maga. Kjøp proteinpulver også, jeg tar rundt 70-100 gram ekstra protein pr dag, ellers spiser jeg normalt, ergo minimalt stress. Da vil du ha enorm fremgang.

Om du har penger vurder den her (den her har jeg men jeg ser den står oppgitt med maxvikt 120 kg, jeg har samme modell men min har litt høyere maxvikt - 136 kg, om du er stor av vekst kan det være smart å se etter den modellen for 136 kg og kjøpe den fra en annen nettside som selger disse, kan være min har litt mer robuste trinser e.l):
https://www.fitshop.se/inspire-bl1-body-lift-multi-gym-insp-bl10b

Her er test av den, de rangerer den som nummer 10 (her ser du også maxvikt 136 kg som på min):

https://www.bäst-i-test.se/multigym

At de kan rangere treningsmaskiner med 60 kg vektmagasin osv høgre er for meg uforståelig, min maskin går over 200 kg så jeg har nok å vokse på, jeg får makset ut all styrke jeg har behov for mht kampsport, mer enn det her så bør jeg prioritere eksplosivitet, boxing osv mer istedet. Jeg kan gjøre alle øvelser untatt squat/knebøy, hyperextension og dips så jeg har i tillegg powertower, hyperextension benk og kettlebells/vektvest for squat/knebøy på 1 ben osv.

Det koster litt men er verdt det om du vil trene resten av ditt liv og da bør man jo gjøre det så behagelig og enkelt som mulig så man orker fortsette.

Når du så er i bedre form starter du boxing. Etter boxing, krav maga.
Citera
2025-11-22, 18:06
Medlem
r0mantic0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r0mantic0
Jeg tror et godt første steg for deg bør være et enkelt hjemmegym også sats på å trene 3x pr uke i et drøyt års tid før du starter på boxing/krav maga. Kjøp proteinpulver også, jeg tar rundt 70-100 gram ekstra protein pr dag, ellers spiser jeg normalt, ergo minimalt stress. Da vil du ha enorm fremgang.

Om du har penger vurder den her (den her har jeg men jeg ser den står oppgitt med maxvikt 120 kg, jeg har samme modell men min har litt høyere maxvikt - 136 kg, om du er stor av vekst kan det være smart å se etter den modellen for 136 kg og kjøpe den fra en annen nettside som selger disse, kan være min har litt mer robuste trinser e.l):
https://www.fitshop.se/inspire-bl1-body-lift-multi-gym-insp-bl10b

Her er test av den, de rangerer den som nummer 10 (her ser du også maxvikt 136 kg som på min):

https://www.bäst-i-test.se/multigym

At de kan rangere treningsmaskiner med 60 kg vektmagasin osv høgre er for meg uforståelig, min maskin går over 200 kg så jeg har nok å vokse på, jeg får makset ut all styrke jeg har behov for mht kampsport, mer enn det her så bør jeg prioritere eksplosivitet, boxing osv mer istedet. Jeg kan gjøre alle øvelser untatt squat/knebøy, hyperextension og dips så jeg har i tillegg powertower, hyperextension benk og kettlebells/vektvest for squat/knebøy på 1 ben osv.

Det koster litt men er verdt det om du vil trene resten av ditt liv og da bør man jo gjøre det så behagelig og enkelt som mulig så man orker fortsette.

Når du så er i bedre form starter du boxing. Etter boxing, krav maga.

120/136 kg <- det her er altså maxvikt på anvendaren - dig.. Jeg veier som nevnt før 130 kg. Når apparatet tåler 136 kg så er max apparatet tåler 150% av 136kg ... og det er 204 kg... 204 kg er aboslutt høgste motstandsvikt apparaten er bygd for å tåle.

Så man bør ha en vikt å vega seg på, så man ser hur många kilo man vager for å få en ide om hur mycket man løfter på denne apparaten. Om det her høres dyrt ut, så er jo alternativet da abbonement på et gym (eller frivekter, men frivekter innebær mye høgre skaderisiko). Men det blir ikke det samme som å sette på noe god musikk og trene hjemme, å dra på et profesjonelt gym og stå sammen med masse tenåringer er mye mer stress og man må ofte stå i kø på apparater osv, og apparater som du må legge vektplater på. Løfter du 200 kg i en øvelse f.eks så må du kanskje flytte 10 stk 20 kg vektplater over hele gymmet for å løfte dine arbeidssett. Man blir sliten før man kommer igang.

På den her apparaten er det bare en pinne man flytter opp og ned for å justere vekt. Helt genialt, og presis sånn jeg liker å trene.
Citera
2025-11-22, 19:46
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panzeradler
När ska folk växa upp och sluta hålla på så här. Hur många har i vuxen ålder hamnat i slagsmål eller kommer för den delen troligen hamna i slagsmål?
Med din logik antar jag att du inte har försäkringar eller brandvarnare heller?

Citat:
Bor i muodoslompolo här är det trevligt, har du någonsinn blivit attackerad? För att citera den engelska literaturen "its not ass bad ass you think is it". Lugna ner dig lite börja rök gräs om det hjälper, lugna ner schizofrenin lite. Hadde jag varit du hadde jag bara tränat lite löpning som andrew tate sa "my best avdicse " is to run away"
Så din lösning på otryggheten och våldet i samhället är att alla flyttar till en håla i Norrbotten och börjar knarka? Grattis.
Citera
2025-11-22, 20:49
Avstängd
Staffesmurfsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler

Så din lösning på otryggheten och våldet i samhället är att alla flyttar till en håla i Norrbotten och börjar knarka? Grattis.
Har tyvär inget knark finns inte så mycket här du har fan ingen rätt att kalla något en håla då sitter i typ Filipstad och skriver detta. Säger bara att oddsen att bli anfallen helt random är ytterst små. Utmana inte ödet med och provocera samt att springa iväg ofta är det bästa och att man inte ska leka John Wayne
Citera
2025-11-22, 21:48
Medlem
Panzeradlers avatar
Citat:
Kan hända vemsomhelst oavsett ålder. Sluta vara naiv, vetja.

Citat:

Pajas. Jag har mer än så men logiken brister. Jag tränar inte rökdykning eller att släcka bränder (även om jag har genomgått behörig utbildning i min ungdom) och givetvis har jag försäkring, men den garanterar fortfarande inte att jag ersätts fullt ut. Att tro att dina två timmar i veckan kommer göra dig förberedd är löjligt. Utifrån resonemanget du för är det riskminimering som gäller och då gosse, ska du hålla dig hemma i stället och inte röra dig i miljöer som utsätter dig för fara.

Återkom när du kan argumentera för din sak med valida argument i stället för att bräka ur dig barnsligheter.
Citera
2025-11-22, 22:54
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panzeradler
Pajas. Jag har mer än så men logiken brister. Jag tränar inte rökdykning eller att släcka bränder (även om jag har genomgått behörig utbildning i min ungdom) och givetvis har jag försäkring, men den garanterar fortfarande inte att jag ersätts fullt ut. Att tro att dina två timmar i veckan kommer göra dig förberedd är löjligt. Utifrån resonemanget du för är det riskminimering som gäller och då gosse, ska du hålla dig hemma i stället och inte röra dig i miljöer som utsätter dig för fara.

Återkom när du kan argumentera för din sak med valida argument i stället för att bräka ur dig barnsligheter.
Så mina tre timmar Krav Maga i veckan (P4) under ett antal år, kommer inte göra någon skillnad ifall jag utsätts för våld?

Vilken tuff kille du verkar vara som sitter hemma vid tangentbordet och kallar främlingar för pajas, du är jättetuff.
Citera
2025-11-22, 23:02
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Har tyvär inget knark finns inte så mycket här du har fan ingen rätt att kalla något en håla då sitter i typ Filipstad och skriver detta. Säger bara att oddsen att bli anfallen helt random är ytterst små. Utmana inte ödet med och provocera samt att springa iväg ofta är det bästa och att man inte ska leka John Wayne
Jag kallar en håla för en håla, det är min logiska, moraliska och juridiska rättighet.
Jag sitter på västkusten och har aldrig varit i Filipstad, men det är min jävla rättighet att kunna vandra genom Filipstad, Stockholm eller Malmö och kunna försvara mig mot oprovocerat våld även om oprovocerat våld är ovanligt. Det är din mentalitet att "lås in dig i ett jävla råtthål i Norrland så du inte provocerar någon" som gör att Svenskarna håller på att förlora sitt land.
Citera
2025-11-22, 23:24
Avslutad
Citat:
Liatde ne trevlig liten spelista här en hel kuris i Krav Maga https://www.youtube.com/watch?v=nRtxFnR0aWQ&list=PL59sCVifcXA3z_5J8P8GlVZs p4od-5gnR&index=32
men jag tror overal bästa försvaret är att du sparkar på könsorganet

As om man lyckas träffa
Citera
2025-11-23, 07:46
Medlem
Panzeradlers avatar
Citat:
Så mina tre timmar Krav Maga i veckan (P4) under ett antal år, kommer inte göra någon skillnad ifall jag utsätts för våld?

Vilken tuff kille du verkar vara som sitter hemma vid tangentbordet och kallar främlingar för pajas, du är jättetuff.

Det kommer det säkert. Men varför utsätta sig för risken att bli utsatt för våld? Jag förstår att du som är så modig säkert går runt och hoppas på att få praktisera dina kunskaper.

Saken är den, gosse lille, att jag inte rör mig i de kretsar som är förenat med risk att stöta på någon tomte som skulle vifta med en kniv eller en pistol/revolver, eller tyngre. Men bra för dig att du är "förberedd".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in