2025-11-22, 17:31
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Ja, jag har flertalet gånger poängterat att det faktum att ett svar saknas på en fråga, inte innebär att man utan några belägg kan dra slutsatsen att magi är svaret.
Saknas det en förklaring, så saknas det en förklaring. Vill man hävda att magi är förklaringen så får man presentera belägg för detta.
Du verkar dock helt oförmögen att förstå detta, trots upprepade förklaringar och konkreta exempel på hur detta alltid visat sig vara felaktigt genom historien.

Och vilken relevans har detta till inlägget du citerade?
Kan du inte svara på det jag skrev i stället?

Korrekt. Även detta verkar vara omöjligt för dig att förstå. Tydligen måste jag kunna hitta på hypotetiska bevis för andras extraordinära påståenden, för annars är jag inte öppen för att ta till mig bevis.
Det är nog ingen mer än du som förstår hur du har kommit fram till detta.

Så, hade du något svar på det jag skrev om argumentum ad populum? Håller du med om att antalet som tror och tycker saker inte visar vad som är sant, när du begrundar mitt exempel med att majoriteten av Jordens befolkning inte är kristna? Betyder detta att kristendomen inte är sann?
Svar saknas ju inte på frågan, det finns ett väldigt tillfredställande svar, och inget alternativ, hur tolkar du det

Sen är ju bevis subjektivt, vad som är bevis för en behöver inte vara bevis för en annan
Om du inte ens vet vad som skulle räknas som bevis enligt dig, så säger du bara att inget skulle räknas som bevis och därför är du inte ärlig

En tredjedel av jorden är kristna på pappret, och det är tillräckligt för att kristendomen ska vara giltig enligt vad du menar

Hade det funnits 3000 kristna hade du haft ett case
Citera
2025-11-22, 17:34
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ja, jag har flertalet gånger poängterat att det faktum att ett svar saknas på en fråga, inte innebär att man utan några belägg kan dra slutsatsen att magi är svaret.
Saknas det en förklaring, så saknas det en förklaring. Vill man hävda att magi är förklaringen så får man presentera belägg för detta.
Du verkar dock helt oförmögen att förstå detta, trots upprepade förklaringar och konkreta exempel på hur detta alltid visat sig vara felaktigt genom historien.

Och vilken relevans har detta till inlägget du citerade?
Kan du inte svara på det jag skrev i stället?

Korrekt. Även detta verkar vara omöjligt för dig att förstå. Tydligen måste jag kunna hitta på hypotetiska bevis för andras extraordinära påståenden, för annars är jag inte öppen för att ta till mig bevis.
Det är nog ingen mer än du som förstår hur du har kommit fram till detta.

Så, hade du något svar på det jag skrev om argumentum ad populum? Håller du med om att antalet som tror och tycker saker inte visar vad som är sant, när du begrundar mitt exempel med att majoriteten av Jordens befolkning inte är kristna? Betyder detta att kristendomen inte är sann?
Du fortsätter att referera till det du inte förstår som magi. Om du levde på medeltiden hade du säkert varit en sån som när någon kom med en ny uppfinning som du inte förstår skriker "MAGI" och hämtar din fackla och högaffel
Citera
2025-11-22, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Okej, men om det inte var det du menade så kanske du kunde försöka förklara frågan lite tydligare.

När det gäller att Roerlig och Quoi säger att vi människor inte kan göra påhitt så har du antingen mycket grovt förenklat det så att det passar ditt sätt att tänka eller så har du missförstått det helt om du menar att de säger att människan inte skulle ha kunnat hitta på gudar.

Vad de menar är att processen att ”hitta på” något i slutändan är en lång orsakskedja som ligger utanför vår kontroll. Det ögonblick du får en idé, alltså en "påhittad" tanke, så är den tanken en konsekvens av många olika faktorer, som till exempel din genetik, dina tidigare upplevelser och tankar och det omedvetna nervsystemets aktivitet.

Därför menar de att något "påhittat" inte en fri skapelse av en autonom individ, utan en logisk följd av individens upplevelser, sinnesintryck och de fysiska processer som pågår i hjärnan, vilket alltså leder till observationen att inga personer kan komma på exakt samma påhitt, det måste alltid skilja sig något från person till person och inget "påhittat" är rent påhitt, det kommer någonstans ifrån i personens tidigare erfarenheter, sinnesupplevelser och processer i hjärnan. Däremot så går det alltså att "hitta på" något, men vad man hittar på styrs av ens tidigare upplevelser och erfarenheter, utöver vilka processer som pågår i hjärnan, särskilt om man lägger till lite kemiska substanser och svampar.
Quoi... gick tidigt in i tråden med detta:

Att fri vilja inte existerar är ett vetenskapligt faktum. Vår hjärna fattar våra beslut fullständigt automatiskt innan vi blir medvetna om dem.

Vi kontrollerar ingenting med vårt medvetande, vi har det bara till att observera vår omgivning och leverera information till hjärnans automatiska beslutsprocess.

Det har han inte vikit från i den tråden. Så... du ljuger, eller?
Citera
2025-11-22, 18:38
Medlem
Kernelpanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Det där med att kyrkan bekämpade vetenskap är en myt som spridits av ateister för att underminera kyrkan.
Hade en givande diskussion med en annan om det förut, där han tog upp några exempel, och jag undersökte exemplen och det visade sig att varenda en var påhittad av ateister under tidigt 1900 tal för att underminera kristendom. Alltså inte missförstånd, utan avsiktligt påhittade

Sen alla dina påståenden om diverse saker om kristendom är antingen helt falska eller grovt missledande

Sen tror jag inte att du faktiskt vet någonting alls om vad det är som kristendomen faktiskt påstår, hela din idé om det här låter lite som en karikatyr som du byggt upp i ditt huvud, inget verkar särskilt faktuellt det mesta som du skriver gissar du bara

Ateister sprider inte myter - Det är religionerna expertområde.

Jag har bara försökt att besvara din lista med påstånden, Även om jag vet mycket så är det inte jag som har forskat fram hur solsystemet fungerar, vad DNA är, hur cellernas arbetar, vad som är människans medvetande osv.

När det gäller just DNA får du vända dig till diverse nobelpristagare och säga att de har tänkt fel och att de bara har gissat. Du kanske till och med får lära dig något som inte står i bibeln
Citera
2025-11-22, 18:45
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kernelpanic

Jag har bara försökt att besvara din lista med påstånden, Även om jag vet mycket så är det inte jag som har forskat fram hur solsystemet fungerar, vad DNA är, hur cellernas arbetar, vad som är människans medvetande osv.

När det gäller just DNA får du vända dig till diverse nobelpristagare och säga att de har tänkt fel och att de bara har gissat. Du kanske till och med får lära dig något som inte står i bibeln
Helt ärligt, inte för att vara respektlös men du vet inte så mycket som du tror, jag var inte ens säker på om det var värt att svara på dig
Citera
2025-11-22, 18:51
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:

Om du nu säger att du vet så mycket så får du gärna ge mig din åsikt om detta:

"The fine-tuned universe is the hypothesis that, because "life as we know it" could not exist if the constants of nature – such as the electron charge, the gravitational constant and others – had been even slightly different, the universe must be tuned specifically for life.[1][2][3][4] In practice, this hypothesis is formulated in terms of dimensionless physical constants.[5]

N, the ratio of the electromagnetic force to the gravitational force between a pair of protons, is approximately 1036. According to Rees, if it were significantly smaller, only a small and short-lived universe could exist.[19] If it were large enough, they would repel them so violently that larger atoms would never be generated."
Citera
2025-11-22, 18:51
Medlem
Citat:
Svar saknas ju inte på frågan, det finns ett väldigt tillfredställande svar, och inget alternativ, hur tolkar du det
Jo, svar saknas. Och därför tror du att det är befogat att säga att Gud måste vara förklaringen. Inte för att du har några bevis på att det är så, utan för att du inte förstår hur det annars skulle ha gått till.
Det är exakt detta som menas med ”god of the gaps”.
Vi förstår inte hur det kan komma sig att universums konstanter är så som de är och därför måste det vara Gud som gjorde det.
Vi förstår inte varför det finns något snarare än inget, därför måste det vara Gud som gjorde det.

Förr i tiden förstod vi inte hur eld fungerar, därför drog man slutsatsen att det finns en eldgud.
Vi förstod inte vad jordbävningar var för något och hur de fungerade, därför drog man slutsatsen att det finns en jordbävningsgud.
Vi förstod inte vad åska var, därför drog man slutsatsen att det finns en åskgud.

Hur många gånger tycker du att jag ska behöva förklara detta för dig? Vad är det specifikt i min förklaring och mina exempel som du inte begriper?

Citat:
Sen är ju bevis subjektivt, vad som är bevis för en behöver inte vara bevis för en annan
Vad som är logiskt hållbart är inte subjektivt.
Dina ”bevis” är solklara felslut.

Citat:
Om du inte ens vet vad som skulle räknas som bevis enligt dig, så säger du bara att inget skulle räknas som bevis och därför är du inte ärlig
Jag har bemött detta flera gånger nu.
Förklara hur det följer logiskt att man per definition anser att inget kan räknas som bevis, om man inte känner till hur bevisen ifråga skulle se ut?

Citat:
En tredjedel av jorden är kristna på pappret, och det är tillräckligt för att kristendomen ska vara giltig enligt vad du menar

Hade det funnits 3000 kristna hade du haft ett case
Enligt vad JAG menar?! Vad i hela helvete pratar du om? Det är DITT resonemang jag använder.

Om en tredjedel är kristna så betyder det att två tredjedelar INTE är kristna. Enligt ditt egna briljanta sätt att se på saken så måste ju detta innebära att kristendomen inte är sann?
Citera
2025-11-22, 18:54
Medlem
Citat:
Du fortsätter att referera till det du inte förstår som magi. Om du levde på medeltiden hade du säkert varit en sån som när någon kom med en ny uppfinning som du inte förstår skriker "MAGI" och hämtar din fackla och högaffel

Du tycker inte att projektionen börjar gå lite väl långt nu?
Det är du som lever i sagornas värld och insisterar på att en trollgubbe är svaret på allt som du inte förstår.
Citera
2025-11-22, 19:04
Medlem
Kernelpanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Jag har inte studerat/tittat närmare på Adam och Eva ikonografi(eller vad det kan kallas), men min omedelbara tanke är att sådana visar Adam och Eva som skyler sig, alltså de har redan bitit i det sura äpplet och således brutit med Gud och naveln är en del i symboliken om detta. Men står det något specifikt i Bibeln om att Adam och Eva skulle varit beskaffade med varsin navel ?
Symboliken med Adam och Eva handlar mer om vår dualistiska verklighet och dynamiken och balansen mellan de två polerna, ett genomgående tema i skriften.

Har du nån bildlänk till någon av de tidigaste Adam och Eva depiktioner ?

Ditt första påstående om att Kyrkan är motståndare till vetenskap låter märklig, snarare har Kyrkan varit föregångare och haft/har stort intresse i vatenskap, Vatikanens har vetenskapsmän/forskare av hög kaliber, vetenskapen visar ju konstant genom sina upptäckter Guds allomfattande oändliga storhet.

Jo, en av målningarna där de både skyler sig och är målade med navel är "The Fall of Man" av Titian(Tiziano Vecellio) från 1550 (https://en.wikipedia.org/wiki/The_Fall_of_Man_%28Titian%29)

Jag känner inte till något i bibeln som beskriver deras eventuella navlar, men det kan ju tolkas som att gud skulle vara en kvinna som fött dessa båda personer. Det finns säkert mängder av andra tolkningar, symbolism och myter, ju mer diffusa desto bättre

Det som kan störa här är väl att... alla människor inte kan härstamma från två personer, att vi har ganska bra koll på genetik och DNA, att ormar inte kan tala, att det inte finns ett enda spår av varken paradis eller helvete, att jesus säkert hade barn som det går finna genom genetisk släktforskning.
Tro på vad du vill om det känns bra
Citera
2025-11-22, 19:05
Medlem
Citat:

Det är komiskt att de här människorna beskyller ateister för att vara arroganta i samma veva som de på fullt allvar hävdar att de har svaren på frågor om universum som är totala mysterier för världens samlade fysiker.
Kan det bli mer arrogant än att hävda att man vet varför universum existerar? Total brist på självinsikt.
Citera
2025-11-22, 19:06
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Jo, svar saknas. Och därför tror du att det är befogat att säga att Gud måste vara förklaringen. Inte för att du har några bevis på att det är så, utan för att du inte förstår hur det annars skulle ha gått till.
Det är exakt detta som menas med ”god of the gaps”.
Vi förstår inte hur det kan komma sig att universums konstanter är så som de är och därför måste det vara Gud som gjorde det.
Vi förstår inte varför det finns något snarare än inget, därför måste det vara Gud som gjorde det.
Det här kan du säga om precis vad som helst. Typ om du går in i ditt hem och sen är din tv borta, sen ser du en maskerad person med din tv springa iväg längs gatan så säger du "bara för att det inte finns någon annan förklaring så behöver det inte betyda att den personen stal min tv"

Eller kanske om du blivit tjock efter att ha ätit mcdonalds för mycket så säger du "bara för att det inte finns någon annan förklaring så behöver det inte betyda att jag blev tjock av mcdonalds"

Skulle du säga "mcdonalds of the gaps" då? eller "tv-tjuv of the gaps"?

Någon gräns måste det ju finnas, du börjar ju tappa greppet om verkligheten
Om du tar det här till sin logiska slutsats så skulle du teoretiskt sett kunna tvivla på att du har en näsa och så säger du bara "näsa of the gaps" till vad som helst
Citat:
Förr i tiden förstod vi inte hur eld fungerar, därför drog man slutsatsen att det finns en eldgud.
Vi förstod inte vad jordbävningar var för något och hur de fungerade, därför drog man slutsatsen att det finns en jordbävningsgud.
Vi förstod inte vad åska var, därför drog man slutsatsen att det finns en åskgud.

Hur många gånger tycker du att jag ska behöva förklara detta för dig? Vad är det specifikt i min förklaring och mina exempel som du inte begriper?

Vad som är logiskt hållbart är inte subjektivt.
Dina ”bevis” är solklara felslut.
Det är skillnad på att dra en slutsats på grund av brist på information, och dra en slutsats på grund av information
Citat:
Jag har bemött detta flera gånger nu.
Förklara hur det följer logiskt att man per definition anser att inget kan räknas som bevis, om man inte känner till hur bevisen ifråga skulle se ut?
Om du inte vet hur bevisen skulle se ut, så kan du heller inte veta om du fått bevisen
För att kunna veta om du har hittat vad du letar efter, så måste du veta vad du letar efter
Citat:
Enligt vad JAG menar?! Vad i hela helvete pratar du om? Det är DITT resonemang jag använder.

Om en tredjedel är kristna så betyder det att två tredjedelar INTE är kristna. Enligt ditt egna briljanta sätt att se på saken så måste ju detta innebära att kristendomen inte är sann?
Jag menade det aldrig som ett riktigt argument, det är du som fortsätter på den här linjen och det är lite larvigt faktiskt
Senast redigerad av bakelsernassmak 2025-11-22 kl. 19:08.
Citera
2025-11-22, 19:18
Medlem
Kernelpanics avatar
Citat:
Om du nu säger att du vet så mycket så får du gärna ge mig din åsikt om detta:

"The fine-tuned universe is the hypothesis that, because "life as we know it" could not exist if the constants of nature – such as the electron charge, the gravitational constant and others – had been even slightly different, the universe must be tuned specifically for life.[1][2][3][4] In practice, this hypothesis is formulated in terms of dimensionless physical constants.[5]

N, the ratio of the electromagnetic force to the gravitational force between a pair of protons, is approximately 1036. According to Rees, if it were significantly smaller, only a small and short-lived universe could exist.[19] If it were large enough, they would repel them so violently that larger atoms would never be generated."

Jag är ingen expert på de konstanter som styr universum, men vi får vara överens om att som vårt universum fungerar nu, så kan det innehålla liv (säkert på andra ställen än Jorden). I ett annat universum med andra konstanter hade det blivit ett annat innehåller kan man i alla fall gissa (kanske bara svarta hål)

De elektromagnetiska krafterna och gravitationen är ju förstås grundläggande för att universum ska fungera. Hur de har uppkommit känner vi ännu inte till. Vi får låta forskarna jobba i kanske 250 år innan vi vet mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in