2025-11-22, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
"kristendomen" är ett abstrakt begrepp. Olika kyrkor och dess företrädare har definitivt haft en hel del att säga om evolutionen. Vetenskapen säger emot bibeln på otaliga punkter, men som konstaterat tidigare i tråden väljer då kristna att omtolka det som metaforer.

Det är lika fel som att säga att kristendomen konsekvent varit antivetenskaplig. Kyrkan tog tidigt till sig grekiska filosofin, men att vetenskapen gått framåt här beror på en rad andra faktorer, mycket pga att kyrkan förlorade makt.
Hej Xenonen!

Tror du att:

Gud är ett påhitt!

eller:

Gud är en påhillu!

Hur ser din slumppro ut?

Citera
2025-11-22, 14:48
Medlem
Fraggelrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Jag hoppas du förstår att det där inlägget bara är rappakalja för alla som inte är troende.

En av de mer obegripliga.
Man får ta och få reda på hur det ligger till.
Citera
2025-11-22, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
"Inga bra bevis" efter allt jag kommit med. Okej då
Korrekt. Du har presenterat några av de vanligaste logiska felsluten, det är allt. Det blir inte mer övertygande bara för att du har femtioelva olika varianter av samma undermåliga ”bevis” för gud. Tvärtom så indikerar det att du inte har något att komma med.

Citat:
Du jämför gud med bigfoot, och sen när jag tar upp hur många som tror på gud jämför med hur många som tror på bigfoot så säger du ARGUMENTUM AD POPULUM
Det låter som en scen från kalle anka typ
Ja? Det är ju på pricken vad ett argumentum ad populum är!
Har du förstått varför antalet som tror på ett påstående inte påverkar huruvida påståendet är sant eller inte?
Jag med flera har förklarat ingående såväl som gett massvis av exempel på varför det är logiskt ohållbart. Behöver jag förklara igen?

Citat:
Enligt dig inga bevis, men du kan inte förneka att det finns bevis enligt andra
Så länge ni misslyckas med att presentera några hållbara bevis så är det föga relevant att ni tycker att det finns bevis.
Citera
2025-11-22, 16:00
Medlem
Citat:
Kristendom har ingen åsikt om evolution och inget i vetenskapen har någonsin sagt emot bibeln
Om allt som visar sig vara felaktigt passande nog är en ”metafor”, så kan såklart inget någonsin motsäga bibeln.
Citera
2025-11-22, 16:09
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Korrekt. Du har presenterat några av de vanligaste logiska felsluten, det är allt. Det blir inte mer övertygande bara för att du har femtioelva olika varianter av samma undermåliga ”bevis” för gud. Tvärtom så indikerar det att du inte har något att komma med.

Ja? Det är ju på pricken vad ett argumentum ad populum är!
Har du förstått varför antalet som tror på ett påstående inte påverkar huruvida påståendet är sant eller inte?
Jag med flera har förklarat ingående såväl som gett massvis av exempel på varför det är logiskt ohållbart. Behöver jag förklara igen?

Så länge ni misslyckas med att presentera några hållbara bevis så är det föga relevant att ni tycker att det finns bevis.
Om det är så du vill spela, så kommer jag använda samma taktik tillbaka:
bevisa att du inte är efterbliven, annars kommer jag tänka det fram tills du bevisar det
Citera
2025-11-22, 17:05
Medlem
Citat:
Om det är så du vill spela, så kommer jag använda samma taktik tillbaka:
bevisa att du inte är efterbliven, annars kommer jag tänka det fram tills du bevisar det

För någon som konstant lipar om att du känner dig attackerad och hånad så fort man pekar ut logiska fel i dina argument, så ägnar du dig väldigt mycket åt personangrepp och väldigt lite åt att presentera något av substans.

Hade du något svar på det jag skrev?
Förstår du att antalet människor som TROR på ett påstående, inte i sig har att göra med om påståendet är sant eller inte?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Argumentum_ad_populum

Låt mig ta ett exempel som även du borde kunna ta till dig: majoriteten av världens befolkning är inte kristna. Enligt ditt eget resonemang så skulle alltså detta indikera att kristendomen inte är sann.
Om du inte tycker att det resonemanget håller, så kan du inte heller applicera det på något annat. Det kan inte både vara så att det är relevant hur många som tror på Gud men samtidigt inte relevant hur många som inte tror att kristendomen är sann. Antingen är det relevant med vad folk tror och tycker eller så är det inte det. Så hur ska du ha det?
Citera
2025-11-22, 17:08
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Jag tror det han menar är att du kan inte bevisa att andra människor har ett medvetande, lika lite som att du kan bevisa att gud finns, åtminstone i ett laboratorium

Men det är ju, som jag skrev, exakt vad man kan visa i ett laboratorium och man kan fastställa frånvaron av medvetande i de fall som när någon är hjärndöd.

Du verkar bara inte förstå det.
Citera
2025-11-22, 17:11
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Men det är ju, som jag skrev, exakt vad man kan visa i ett laboratorium och man kan fastställa frånvaron av medvetande i de fall som när någon är hjärndöd.

Det kan du inte, du kan visa hjärnsignaler men inte ett medvetande
Om detta som du säger vore möjligt så borde det gå att visa om chatGPT har ett medvetande eller inte, men ingen vet, och de flesta säger att det inte har det

Du kan inte heller visa att personens medvetande som är hjärndöd inte lever vidare
Citera
2025-11-22, 17:15
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
För någon som konstant lipar om att du känner dig attackerad och hånad så fort man pekar ut logiska fel i dina argument, så ägnar du dig väldigt mycket åt personangrepp och väldigt lite åt att presentera något av substans.

Hade du något svar på det jag skrev?
Förstår du att antalet människor som TROR på ett påstående, inte i sig har att göra med om påståendet är sant eller inte?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Argumentum_ad_populum

Låt mig ta ett exempel som även du borde kunna ta till dig: majoriteten av världens befolkning är inte kristna. Enligt ditt eget resonemang så skulle alltså detta indikera att kristendomen inte är sann.
Om du inte tycker att det resonemanget håller, så kan du inte heller applicera det på något annat. Det kan inte både vara så att det är relevant hur många som tror på Gud men samtidigt inte relevant hur många som inte tror att kristendomen är sann. Antingen är det relevant med vad folk tror och tycker eller så är det inte det. Så hur ska du ha det?
Du har själv sagt att "bara för att det inte finns någon annan förklaring så är det inte bevis" och att du inte kan säga vad för bevis som kunde övertyga dig

Dina egna ord
Du har tagit en semester från verkligheten
Citera
2025-11-22, 17:17
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso

Tänk om medvetandet inte skapas i hjärnan, utan medvetandet styr hjärnan. Som en radiosignal styr en radio, har du någonsin funderat på det?
Citera
2025-11-22, 17:24
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas-yi
Nej så menar jag inte, men jag förstår inte riktigt vad du menar här.

Jag kan dock göra nedslag på ordet påhitt. I aktuell tråd så menar Roerlig och Quoi att vi människor inte kan göra påhitt. Detsamma menar Sam Harris och Alex O'Connor. Detta kallas determinism.

Sedan har vi nerdnerd här i tråden och Malmoepag i filosofitråden som argumenterar för att en materialistisk syn på världen visst tillåter påhitt. Det kallas kompatibilism och nyligen döde Dennet är en som står bakom det. Själv fattar jag inte vad de pratar om utan ställer mig bakom Emanuel Kants konstaterande att kompatibilism bara är en form av ordjonglering.

Kvar blir det metafysiska synsättet, eller synsätten. Det kanske är lite olika på olika ställen. Pinsamt tycker många, men inte jag. Jag är jätteglad att jag inte förstår skiten!

Okej, men om det inte var det du menade så kanske du kunde försöka förklara frågan lite tydligare.

När det gäller att Roerlig och Quoi säger att vi människor inte kan göra påhitt så har du antingen mycket grovt förenklat det så att det passar ditt sätt att tänka eller så har du missförstått det helt om du menar att de säger att människan inte skulle ha kunnat hitta på gudar.

Vad de menar är att processen att ”hitta på” något i slutändan är en lång orsakskedja som ligger utanför vår kontroll. Det ögonblick du får en idé, alltså en "påhittad" tanke, så är den tanken en konsekvens av många olika faktorer, som till exempel din genetik, dina tidigare upplevelser och tankar och det omedvetna nervsystemets aktivitet.

Därför menar de att något "påhittat" inte en fri skapelse av en autonom individ, utan en logisk följd av individens upplevelser, sinnesintryck och de fysiska processer som pågår i hjärnan, vilket alltså leder till observationen att inga personer kan komma på exakt samma påhitt, det måste alltid skilja sig något från person till person och inget "påhittat" är rent påhitt, det kommer någonstans ifrån i personens tidigare erfarenheter, sinnesupplevelser och processer i hjärnan. Däremot så går det alltså att "hitta på" något, men vad man hittar på styrs av ens tidigare upplevelser och erfarenheter, utöver vilka processer som pågår i hjärnan, särskilt om man lägger till lite kemiska substanser och svampar.
Citera
2025-11-22, 17:25
Medlem
Citat:
Du har själv sagt att "bara för att det inte finns någon annan förklaring så är det inte bevis"
Ja, jag har flertalet gånger poängterat att det faktum att ett svar saknas på en fråga, inte innebär att man utan några belägg kan dra slutsatsen att magi är svaret.
Saknas det en förklaring, så saknas det en förklaring. Vill man hävda att magi är förklaringen så får man presentera belägg för detta.
Du verkar dock helt oförmögen att förstå detta, trots upprepade förklaringar och konkreta exempel på hur detta alltid visat sig vara felaktigt genom historien.

Och vilken relevans har detta till inlägget du citerade?
Kan du inte svara på det jag skrev i stället?

Citat:
och att du inte kan säga vad för bevis som kunde övertyga dig
Korrekt. Även detta verkar vara omöjligt för dig att förstå. Tydligen måste jag kunna hitta på hypotetiska bevis för andras extraordinära påståenden, för annars är jag inte öppen för att ta till mig bevis.
Det är nog ingen mer än du som förstår hur du har kommit fram till detta.

Så, hade du något svar på det jag skrev om argumentum ad populum? Håller du med om att antalet som tror och tycker saker inte visar vad som är sant, när du begrundar mitt exempel med att majoriteten av Jordens befolkning inte är kristna? Betyder detta att kristendomen inte är sann?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in