2025-11-22, 12:22
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kernelpanic
Ja, jag känner till att bibeln är nedtecknad av människor. Människor är ju aldig helt neutrala och fria från fördomar och bias, så texterna är ju såklart vinklade åt olika håll. Förutom att texterna är färgade av människornas tankar så är även bibeln full av liknelser som går att tolka som man själv vill. Vilket ofta blir helt fel som i Knutby.

Du vet ju också att kyrkan med stöd av bibeln alltid har försökt bekämpa vetenskaplig utveckling som irrläror, det är bara att läsa om Inkvisitionerna och skämmas: https://sv.wikipedia.org/wiki/Inkvisition
Dagens klassiker när det gäller kristen "vetenskap" är ju bilden av De först människorna - Adam och Eva som är avbildade med var sin navel. De har alltså haft varsin mamma och var då inte först

Bibeln är även en fantastisk inspirationskälla och vägvisare för religionskrig (mot t.ex muslimer), förtryck av kvinnor och homosexuella, ett sätt att skrämma barn med helvetet, en källa till att skambelägga alla sexuella tankar och handlingar och så vidare. t.ex alla människor som tvingades bli kristna eller dö när missionärerna anlände till deras land. Så visst har vi många övergrepp och andra ondskefulla handlingar att tacka bibeln för

Eftersom människor har skrivit bibeln och skapat gud och gett honom hans egenskaper, så är det inget konstigt att gud, jesus och de andra figurerna i bibeln är så mänskliga. Det är ju komiskt att gud var tvungen att ta en vilodag på en söndag och i princip gå och lägga sig på en kosmisk soffa eller att gud kan tappa humöret och bli arg precis som vem som helst (Det fattas ju bara att en text där det står att gud var tvungen att gå på toaletten i 1000 år) Själva den religösa tron verkar ju bara vara en vacker såpbubbla som kan spricka när som helst
Det där med att kyrkan bekämpade vetenskap är en myt som spridits av ateister för att underminera kyrkan.
Hade en givande diskussion med en annan om det förut, där han tog upp några exempel, och jag undersökte exemplen och det visade sig att varenda en var påhittad av ateister under tidigt 1900 tal för att underminera kristendom. Alltså inte missförstånd, utan avsiktligt påhittade

Sen alla dina påståenden om diverse saker om kristendom är antingen helt falska eller grovt missledande

Sen tror jag inte att du faktiskt vet någonting alls om vad det är som kristendomen faktiskt påstår, hela din idé om det här låter lite som en karikatyr som du byggt upp i ditt huvud, inget verkar särskilt faktuellt det mesta som du skriver gissar du bara
Citera
2025-11-22, 12:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Det där med att kyrkan bekämpade vetenskap är en myt som spridits av ateister för att underminera kyrkan.
Hade en givande diskussion med en annan om det förut, där han tog upp några exempel, och jag undersökte exemplen och det visade sig att varenda en var påhittad av ateister under tidigt 1900 tal för att underminera kristendom. Alltså inte missförstånd, utan avsiktligt påhittade
Förvisso har speciellt katolska kyrkan inte varit fullt så vetenskapsfientlig som ofta hävdas, (protestantiska länder har ju gillat hacka ned på katoliker ända från början) men nog har olika religiösa samfund bekämpat vetenskap som inte passat in i deras tro. Än idag finns det en hel del kristna som gör sitt bästa för att förneka evolutionen utan tolkar det som står i Bibeln att Gud skapade arterna en och en som bokstavlig sanning.

Vanligare är att religionen initialt motsätter sig vetenskapliga upptäckter som inte stämmer med vad som står i Bibeln men snart lär sig omtolka de passagerna som metaforiska och därmed kan acceptera dem.

Drar du sen upp hur många vetenskapsmän genom tiderna som varit kristna, så visst, det går rent praktiskt att tro på två motsägelsefulla saker samtidigt. Det är inget unikt för just kristna.
Citera
2025-11-22, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Om jag har förstått dina frågor korrekt så menar du med första frågan att om man betraktar gamla gudar/myter som påhittade berättelser eller yttre projektioner och därmed avfärdar deras existens och sedan också avfärdar Gud som en yttre entitet (likt de gamla gudarna), så är det samtidigt att vägra att acceptera det gudomliga som en genuin inre känsloupplevelse hos de troende, alltså att det finns en subjektiv, andlig realitet hos troende.
Nej så menar jag inte, men jag förstår inte riktigt vad du menar här.

Jag kan dock göra nedslag på ordet påhitt. I aktuell tråd så menar Roerlig och Quoi att vi människor inte kan göra påhitt. Detsamma menar Sam Harris och Alex O'Connor. Detta kallas determinism.

Sedan har vi nerdnerd här i tråden och Malmoepag i filosofitråden som argumenterar för att en materialistisk syn på världen visst tillåter påhitt. Det kallas kompatibilism och nyligen döde Dennet är en som står bakom det. Själv fattar jag inte vad de pratar om utan ställer mig bakom Emanuel Kants konstaterande att kompatibilism bara är en form av ordjonglering.

Kvar blir det metafysiska synsättet, eller synsätten. Det kanske är lite olika på olika ställen. Pinsamt tycker många, men inte jag. Jag är jätteglad att jag inte förstår skiten!

Citat:
Frågan blir då varför man avfärdar den inre upplevelsen som en giltig form av "overifierad" verklighet, när man samtidigt okritiskt accepterar sin egen "overifierade" inre upplevelse av att vara medveten om sin egen existens och världen omkring en.

Frågan blir då om en religiös upplevelse inte skulle kunna ha samma subjektiva validitet som upplevelsen av slutet av sista skoldagen före sommarlovet.

Problemet är däremot att frågan i grunden är felställd. Ateister avfärdar inte de troendes upplevelse av en inre, andlig realitet. Det finns ingen oenighet om att känslan finns, att den är stark och att den är subjektivt giltig för de troende. Oavsett om det är en ”gudskänsla” eller känslan av slutet på sista skoldagen före sommarlovet, så är denna upplevelse i sig påtaglig för personen.

Oenigheten ligger istället i tolkningen och härledningen av varifrån denna känsla kommer och varför. De troende menar att känslan bevisar existensen av en extern gudomlig entitet, medan ateister menar att känslan – som kan vara en djupt emotionell tillfredsställelse och tillhörighet – är psykologisk, neurologisk eller evolutionär till sitt ursprung, snarare än gudomlig.

Därför handlar det inte alls om att ”håna förekomsten av inre upplevelser”, utan om att det är tolkningen av dessa inre upplevelser som ifrågasätts som bevis för en övernaturlig realitet.

Det handlar alltså inte alls om en overifierad existens av den egna subjektiva upplevelsen (medvetandet), som ju av de flesta – även skeptiker – accepteras som en grundläggande premiss för all vidare observation.

Sedan verkar du med den andra frågan lite omständligt undra om det går att visa hur man överbryggar klyftan mellan den objektiva, materiella världen (det vi kan mäta och verifiera) och den subjektiva, icke-materiella upplevelsen (vårt medvetande), och det kan man faktiskt göra.

Man kan med hjälp av hjärnskanning (SPECT och fMRI) se var i hjärnan som vissa upplevelser finns och man kan se vilka delar av hjärnan som aktiveras när en person känner glädje, fattar ett beslut eller koncentrerar sin uppmärksamhet på något. Allt detta med olika känslor och liknande är ju delar av medvetandet, så, jo, det går att visa att det finns ett medvetande och att detta är koncentrerat till olika delar av hjärnan.

Det finns alltså verifierbara experiment som visar ett korrelationsförhållande (samband) mellan hjärnaktivitet och medvetande, så att vi har ett medvetande kan definitivt anses vara bevisat med externa medel och dessa mätningar kan göras på vem som helst med samma resultat.

Men det går ännu inte att mäta varför folk reagerar subjektivt olika på samma stimulans, till exempel att inte alla gilla färgen rosa, så att använda något subjektivt som måttstock är inte något som går att lita på.

Men, för att spinna vidare på hjärnforskning och religiösa tankar, så har forskning kring bön, meditation och mystiska upplevelser visat att en viss kombination av hjärnområden aktiveras, snarare än att det finns ett enda "religionscenter".

Och de områden som aktiveras vid till exempel bön är desamma som används av ateister och icke-troende för andra djupa emotionella eller kognitiva upplevelser:

● Självmedvetande och självreflektion (frontalloben): Används för både religiös kontemplation och sekulär självanalys.

● Känslor och belöning (limbiska systemet, amygdala, nucleus accumbens): Aktiveras vid känslan av Guds ovillkorliga kärlek eller eufori, men också av tillfredsställelse vid uppfyllandet av en stark önskan, kärlek till en partner eller att vinna.

● Mentalisering: Förmågan att förstå andras (eller i detta fall Guds) intentioner, känslor och tankar. Används sekulärt när man till exempel vill förstå sin chef eller sätter sig in i hur ett barn känner.

● Uppmärksamhet och fokus (parietalloben): Koncentrationen under bön eller meditation är samma som när man försöker lösa ett komplext matematiskt problem eller funderar djupt över något.
Citera
2025-11-22, 12:55
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Förvisso har speciellt katolska kyrkan inte varit fullt så vetenskapsfientlig som ofta hävdas, (protestantiska länder har ju gillat hacka ned på katoliker ända från början) men nog har olika religiösa samfund bekämpat vetenskap som inte passat in i deras tro. Än idag finns det en hel del kristna som gör sitt bästa för att förneka evolutionen utan tolkar det som står i Bibeln att Gud skapade arterna en och en som bokstavlig sanning.

Vanligare är att religionen initialt motsätter sig vetenskapliga upptäckter som inte stämmer med vad som står i Bibeln men snart lär sig omtolka de passagerna som metaforiska och därmed kan acceptera dem.

Drar du sen upp hur många vetenskapsmän genom tiderna som varit kristna, så visst, det går rent praktiskt att tro på två motsägelsefulla saker samtidigt. Det är inget unikt för just kristna.
Kristendom har ingen åsikt om evolution och inget i vetenskapen har någonsin sagt emot bibeln
Kristendom var motorn till vetenskapen under mycket av den västerländska historien, varför tror du vi kom så långt före resten av världen?
I tråden har jag debatterat med en hel del ateister som förnekat vetenskapliga studier som jag skickat dom
Hela den här "kristendom är anti vetenskap" är så löjligt, jag kan säga precis samma sak om ateism
Citera
2025-11-22, 13:01
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Man kan med hjälp av hjärnskanning (SPECT och fMRI) se var i hjärnan som vissa upplevelser finns och man kan se vilka delar av hjärnan som aktiveras när en person känner glädje, fattar ett beslut eller koncentrerar sin uppmärksamhet på något. Allt detta med olika känslor och liknande är ju delar av medvetandet, så, jo, det går att visa att det finns ett medvetande och att detta är koncentrerat till olika delar av hjärnan.

Det finns alltså verifierbara experiment som visar ett korrelationsförhållande (samband) mellan hjärnaktivitet och medvetande, så att vi har ett medvetande kan definitivt anses vara bevisat med externa medel och dessa mätningar kan göras på vem som helst med samma resultat.
Att hjärnaktivitet kan korrelera med medvetande bevisar inte att ett medvetande finns, från ett utomstående perspektiv visar det bara att när personen visar detta utåt så händer detta i hjärnan
Senast redigerad av bakelsernassmak 2025-11-22 kl. 13:24.
Citera
2025-11-22, 13:06
Medlem
Citat:
Att hjärnaktivitet kan korrelera med medvetande bevisar inte att ett medvetande finns, från ett utomstående perspektiv visar det bara att när personen visar detta utåt så händer detta i hjärnan
Vad är det här för fuling? Jag har ingen koll på och tänker inte heller googla vad SPECT och fMRI innebär.

Felcitering Mao
Citera
2025-11-22, 13:07
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas-yi
Vad är det här för fuling? Jag har ingen koll på och tänker inte heller googla vad SPECT och fMRI innebär.

Felcitering Mao
Ja jag vet inte vad citatet hade för syfte eller vart det var från, men bara en sak som jag såg som inte stämde enligt mig i vilket fall
Citera
2025-11-22, 13:11
Medlem
Citat:
Ja jag vet inte vad citatet hade för syfte eller vart det var från, men bara en sak som jag såg som inte stämde enligt mig i vilket fall
Du måste snubblat med fingrarna. Det där är inte mina ord, men något som jag svarat på. Kolla upp vem som du citerade och posta igen?
Citera
2025-11-22, 13:12
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas-yi
Du måste snubblat med fingrarna. Det där är inte mina ord, men något som jag svarat på. Kolla upp vem som du citerade och posta igen?
Du citerade själv det där, men det stog inte vilken användare som det var från
Jaha det var från smeso, nu hittade jag
Visar att jag inte är partisk i alla fall?
Senast redigerad av bakelsernassmak 2025-11-22 kl. 13:16.
Citera
2025-11-22, 13:29
Avstängd
Citat:
Kristendom har ingen åsikt om evolution och inget i vetenskapen har någonsin sagt emot bibeln
"kristendomen" är ett abstrakt begrepp. Olika kyrkor och dess företrädare har definitivt haft en hel del att säga om evolutionen. Vetenskapen säger emot bibeln på otaliga punkter, men som konstaterat tidigare i tråden väljer då kristna att omtolka det som metaforer.

Citat:
Kristendom var motorn till vetenskapen under mycket av den västerländska historien, varför tror du vi kom så långt före resten av världen?
Det är lika fel som att säga att kristendomen konsekvent varit antivetenskaplig. Kyrkan tog tidigt till sig grekiska filosofin, men att vetenskapen gått framåt här beror på en rad andra faktorer, mycket pga att kyrkan förlorade makt.
Citera
2025-11-22, 13:48
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
"kristendomen" är ett abstrakt begrepp. Olika kyrkor och dess företrädare har definitivt haft en hel del att säga om evolutionen. Vetenskapen säger emot bibeln på otaliga punkter, men som konstaterat tidigare i tråden väljer då kristna att omtolka det som metaforer.

Det är lika fel som att säga att kristendomen konsekvent varit antivetenskaplig. Kyrkan tog tidigt till sig grekiska filosofin, men att vetenskapen gått framåt här beror på en rad andra faktorer, mycket pga att kyrkan förlorade makt.
Att tolka bibeln har varit något som diskuterats i alla tider, men det jag inte gillar är att ateister tror sig ha någon sorts monopol på vetenskap, som att om man inte är ateist så är man emot vetenskap, det har blivit ett sånt slagord som ateister hävdar utan att det faktiskt har så mycket med verkligheten att göra

"Vetenskap, jaa, vi är bäst!"
Som i själva ordet, vetenskap, som om ateister skulle på något sätt veta mer bara för att de är ateister
Bara självsmickrande utan substans
Citera
2025-11-22, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kernelpanic
kyrkan med stöd av bibeln alltid har försökt bekämpa vetenskaplig utveckling som irrläror

Dagens klassiker när det gäller kristen "vetenskap" är ju bilden av De först människorna - Adam och Eva som är avbildade med var sin navel. De har alltså haft varsin mamma och var då inte först

Jag har inte studerat/tittat närmare på Adam och Eva ikonografi(eller vad det kan kallas), men min omedelbara tanke är att sådana visar Adam och Eva som skyler sig, alltså de har redan bitit i det sura äpplet och således brutit med Gud och naveln är en del i symboliken om detta. Men står det något specifikt i Bibeln om att Adam och Eva skulle varit beskaffade med varsin navel ?
Symboliken med Adam och Eva handlar mer om vår dualistiska verklighet och dynamiken och balansen mellan de två polerna, ett genomgående tema i skriften.

Har du nån bildlänk till någon av de tidigaste Adam och Eva depiktioner ?

Ditt första påstående om att Kyrkan är motståndare till vetenskap låter märklig, snarare har Kyrkan varit föregångare och haft/har stort intresse i vatenskap, Vatikanens har vetenskapsmän/forskare av hög kaliber, vetenskapen visar ju konstant genom sina upptäckter Guds allomfattande oändliga storhet.
Senast redigerad av Kirev 2025-11-22 kl. 14:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in