2025-11-22, 13:06
Medlem
Om man jobbar på ett boende som undersköterska så ska man fan ha lite egen logik och besitta på den, samt förstå att när man jobbar med äldre, speciellt 80 plus att man går inte och anmäler en vårdtagare för att denne säger något olämpligt! Det är helt bisarrt att man inte kan besitta egen logik och blir så kränkt, av vad en 90 åring säger. Skulle det vara fritt fall att anmäla alla brukare på ålderdomshem efter olämpligheter dom säger, skulle hela vården fallera! Idioter!! Hoppas att dom blir av med sina jobb.
Senast redigerad av Xxrudeacidxx 2025-11-22 kl. 13:08.
Citera
2025-11-22, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahbrah
Ja, det är hemskt. Är vän med en 90+ gubbe, han har eget hus å kärring, vi brukade alltid röka lite gräs och ta några bärs varje lördag. Han tar sig alltid en liten shot på morgonen/lunch och en till kvällen, får honom att må bra. Fatta att hamna på ett muslimdrivet hem där du bara ska hålla käft, säkert inget fläsk heller.
Förstår inte vad du menar. Är det någon som inte får dricka alkohol på ett "muslindrivet hem"?

Vilket hem är det?

Citat:
Ursprungligen postat av Xxrudeacidxx
Om man jobbar på ett boende som undersköterska så ska man fan ha lite egen logik och besitta på den, samt förstå att när man jobbar med äldre, speciellt 80 plus att man går inte och anmäler en vårdtagare för att denne säger något olämpligt! Det är helt bisarrt att man inte kan besitta egen logik och blir så kränkt, av vad en 90 åring säger. Skulle det vara fritt fall att anmäla alla brukare på ålderdomshem efter olämpligheter dom säger, skulle hela vården fallera! Idioter!! Hoppas att dom blir av med sina jobb.
Vet du ens om det handlar om ett äldreboende?
Senast redigerad av Stiffinger 2025-11-22 kl. 13:11.
Citera
2025-11-22, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Förstår inte vad du menar. Är det någon som inte får dricka alkohol på ett "muslindrivet hem"?

Vilket hem är det?

Vet du ens om det handlar om ett äldreboende?
"Det är i augusti i år som 90-åringen sitter i restaurangen på det vård- och omsorgsboende som han bor på för att äta lunch. Till maten dricker han alkohol." Sluta ragebaita...vad det bästa du kunde komma med?
Citera
2025-11-22, 13:16
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Synd om gubben - förtjänar troligen mer än detta utan att alls veta om dennes bakgrund. Men, det som gläder mig abnormt mycket är att precis ALLA vänstervurmande skitmänniskor som propagerat för denna demografiska utveckling, också blir gamla och mången av dessa kommer få uppleva denna mångkultur på nära håll och således bli berikad av den...

Detta är ännu ett fall där pöbeln skall läxas upp, enligt HMF - en gravt orättvis lag som i princip aldrig appliceras gentemot (i positiv bemärkelse för...) vita människor. Gubben kommer aldrig kunna äta maten utan att fundera över vad personalen blandat i denna.
Citera
2025-11-22, 13:23
Medlem
Citat:
"Det är i augusti i år som 90-åringen sitter i restaurangen på det vård- och omsorgsboende som han bor på för att äta lunch. Till maten dricker han alkohol." Sluta ragebaita...vad det bästa du kunde komma med?
Det finns boenden där restaurangen är skild från själva boendet. Restauranger dit man man går om man vill, och då betalar för det man äter och dricker då och på plats.

På vanliga äldreboenden så ingår all mat.

Jag får intrycket att mannen går till ett ställe av förra typen. Speciellt då han tar ett par snapsar, även om det kan hända att man får det även i det senare fallet.
Citera
2025-11-22, 13:28
Medlem
Citat:
Det finns boenden där restaurangen är skild från själva boendet. Restauranger dit man man går om man vill, och då betalar för det man äter och dricker då och på plats.

På vanliga äldreboenden så ingår all mat.

Jag får intrycket att mannen går till ett ställe av förra typen. Speciellt då han tar ett par snapsar, även om det kan hända att man får det även i det senare fallet.
Jag föreslår då att du läser länkade artikeln i ts start...
Citera
2025-11-22, 13:34
Medlem
Citat:
Jag föreslår då att du läser länkade artikeln i ts start...
Kan du inte istället berätta vad du menar att jag inte förstått?

Här har du förövrigt ett boende där restaurangen inte drivs av själva boendet, https://aldreomsorg.stockholm/hitta-servicehus/servicehus/alvsjo-servicehus

Det handlar inte om att jag vill bråka, men många här menar att undersköterskor på ett äldreboende ska stå ut med kränkande kommentarer, och det är möjligt. Men jag tror inte att det handlar om undersköterskor, utan om restaurangpersonal.
Citera
2025-11-22, 14:00
Medlem
Citat:
Kan du inte istället berätta vad du menar att jag inte förstått?

Här har du förövrigt ett boende där restaurangen inte drivs av själva boendet, https://aldreomsorg.stockholm/hitta-servicehus/servicehus/alvsjo-servicehus

Det handlar inte om att jag vill bråka, men många här menar att undersköterskor på ett äldreboende ska stå ut med kränkande kommentarer, och det är möjligt. Men jag tror inte att det handlar om undersköterskor, utan om restaurangpersonal.
Svarar på din sista mening, då det är mest relevant att besvara då annat är redan konstaterat och avhandlat.

Du jobbar inte på vården misstänker. Det handlar inte om man söker jobb som undersköterska och ska vara mottaglig för kränkningar, det är inte vad det handlar om.

Det handlar om brukarfokus. I svensk äldreomsorg är grundprincipen att alltid sätta brukaren i centrum. Det innebär att personalen ska utgå från den äldres behov, förmågor och värdighet, även när beteenden kan vara svåra att hantera. Det är som är stadgat och inget som bara förbises.

När en person är dement kan kränkande eller aggressiva kommentarer ofta vara en del av sjukdomsbilden. Det är inte riktat personligt mot personalen, utan ett uttryck för förvirring, frustration eller nedsatt impulskontroll. Professionellt bemötande är nummer ett, och anammar du inte dessa kvaliteter i vården, har du inget att göra där.

Dessa USK hanterade inte situationen professionellt, och därför behöver dom byta jobb, eller det minsta kan bli förflyttade till en annan avdelning.
Citera
2025-11-22, 14:03
Medlem
Citat:
Svarar på din sista mening, då det är mest relevant att besvara då annat är redan konstaterat och avhandlat.

Du jobbar inte på vården misstänker. Det handlar inte om man söker jobb som undersköterska och ska vara mottaglig för kränkningar, det är inte vad det handlar om.

Det handlar om brukarfokus. I svensk äldreomsorg är grundprincipen att alltid sätta brukaren i centrum. Det innebär att personalen ska utgå från den äldres behov, förmågor och värdighet, även när beteenden kan vara svåra att hantera. Det är som är stadgat och inget som bara förbises.

När en person är dement kan kränkande eller aggressiva kommentarer ofta vara en del av sjukdomsbilden. Det är inte riktat personligt mot personalen, utan ett uttryck för förvirring, frustration eller nedsatt impulskontroll. Professionellt bemötande är nummer ett, och anammar du inte dessa kvaliteter i vården, har du inget att göra där.

Dessa USK hanterade inte situationen professionellt, och därför behöver dom byta jobb, eller det minsta kan bli förflyttade till en annan avdelning.
Vet du att det var vård- eller omsorgspersonal som anmälde mannen?

Förstår du ens vad jag skriver?
Citera
2025-11-22, 14:06
Medlem
Citat:
Vet du att det var vård- eller omsorgspersonal som anmälde mannen?

Förstår du ens vad jag skriver?
Läser du ens vad jag skriver? Du bara ragebaitar. Vad spelar det för roll om det är i en restaurang som råkar ligga i ett äldreboende eller råka ligga intill, då måste dom ha särskilda erfarenheter som lär dom att jobba då mot äldre människor eftersom det är i deras vardagliga sysslor att servera mat till dessa....och det behöver man inte vara en utbildad USK för att veta, utan det är mer i praktiken common sense.
Citera
2025-11-22, 14:11
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markus.Stahlinder
Han är 90 år din jävla tangentsbordapa. Vad fan är det för fel i skallen på dig?
Hans ålder är inte ett frikort att vara rasist öppet.
Citera
2025-11-22, 14:11
Medlem
Citat:
Läser du ens vad jag skriver? Du bara ragebaitar. Vad spelar det för roll om det är i en restaurang som råkar ligga i ett äldreboende eller råka ligga intill, då måste dom ha särskilda erfarenheter som lär dom att jobba då mot äldre människor eftersom det är i deras vardagliga sysslor att servera mat till dessa....och det behöver man inte vara en utbildad USK för att veta, utan det är mer i praktiken common sense.
Okej, jag kände inte till att restauranganställda som serverar äldre måste ha särskilda erfarenheter. Är det när kunderna uppnår en viss ålder denna särskilda erfarenhet krävs? Jag tänkte nämligen gå ut i kväll, så jag kanske ska förvarna dem?

Fortfarande är jag dock intresserad av om det är restauranganställda eller personer inom vård- och omsorg som driver restaurangen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in