Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 5
  • 6
2025-06-06, 11:52
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Så jag beställde ett paket från en e-handlare i Malmö. Tydligen gick det via DHL och inte till ombud utan till en box by default. Denhär boxen, ”iBoxen” kräver att man installerar deras app såklart. Men sedan så dyker inte försändelsen upp i appen.

Då visar det sig att jag av misstag använt ett gammalt telefonnummer som auto-ifylldes av min webbläsare.

Och det är här det skiter sig, för trots att appen har en funktion att lägga till ytterligare telefonnummer så funkar inte detta. Och när man ringer supporten så säger de bara att de inte kan hjälpa till med att byta nummer ”av säkerhetsskäl”.

Och butiken säger att DHL tar ”flera hundra kronor” för att uppdatera en adress.

Så vi kom fram till att den smidigaste lösningen var att låta paketet gå tillbaka och sedan får jag beställa igen.

Men asså helvete vad krångligt det ska vara!
Dethär med boxar känns också som en produkt som ingen egentligen behöver, men som skapar massa strul i onödan.

Varje leverantör har sin egen app som man måste installera också. Ska det verkligen vara nödvändigt? Kunde de inte bara skicka en kod med i orderbekräftelsen? Det finns säkert någon som gör detta, så det gör ju också att det finns massa olika sätt som olika boxar fungerar på.
Det blir fel tvärt om också. Jag får ibland noteringar om försändelser som inte alls är till mig, utan någon har skrivit fel telefonnummer eller mejladress.

Ett fel man kan beskylla appen för är att de inte verifierar adressuppgifterna innan man får använda dem. (Ni vet, när man skrivit in telefonnumret får man ett sms med en kod.)
Citera
2025-06-06, 17:30
Avstängd
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
TS gjorde fel men är lite diagnosig och kan inte erkänna det?

Självklart kan man inte bara ringa "oj jag vill ändra nummer på det här paketet" och sedan hämta ut grannens nya iphone.

Detta sagt så har jag många äldre kunder som inte har en smartphone så de kan inte hämta ut mina paket, som dhl per default placerat i box ibland, och det orsakar en del problem för mig. För jag kan inte kräva att äldre skaffar en smartphone. Det är ett övergående problem på 5-10 år men ändå besvärligt.

Tydligen kan ju inte E-shoppen ändra telenummer heller. Har kontaktat DHL men ej fått svar. Enligt deras sajt så blir avsändaren fakturerad en avgift om man inte hämtar ut paketet. Så jag antar att den avgiften på något sätt kommer att landa hos mig tillslut.

Så antingen torskar man en ny iphone eller så torskar man en avgift från DHL.

Så jäkla trött på hela denhär skiten. Enklare att åka och köpa det man ska ha på typ elgiganten.
Senast redigerad av bithax 2025-06-06 kl. 17:35.
Citera
2025-06-06, 17:38
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Tydligen kan ju inte E-shoppen ändra telenummer heller. Har kontaktat DHL men ej fått svar. Enligt deras sajt så blir avsändaren fakturerad en avgift om man inte hämtar ut paketet. Så jag antar att den avgiften på något sätt kommer att landa hos mig tillslut.

Så antingen torskar man en ny iphone eller så torskar man en avgift från DHL.

Så jäkla trött på hela denhär skiten. Enklare att åka och köpa det man ska ha på typ elgiganten.
Så är det, dhl tar 59 kr för en retur och sedan måste ju paketet postas om = 59 kr så jag tar 118 kr av kunderna för outhämtat paket. DHL tjänar alltså pengar på att kunder inte får ut paketen och jag är inte så nöjd med det konceptet. Dessutom drog de ner hämt-tiden till 7 dagar vilket är katastrofalt kort och då tjänar de ännu mer pengar.
Citera
2025-06-06, 17:41
Avstängd
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Det blir fel tvärt om också. Jag får ibland noteringar om försändelser som inte alls är till mig, utan någon har skrivit fel telefonnummer eller mejladress.

Ett fel man kan beskylla appen för är att de inte verifierar adressuppgifterna innan man får använda dem. (Ni vet, när man skrivit in telefonnumret får man ett sms med en kod.)

Hade varit najs om man kunde få ett email. Men iboxen (till skillnad från t.ex instabox) använder enbart telefonnumret för notifikation. Så man får inget email. De måste märka själva att det inte går att skicka sms heller då numret i fråga ej har abonnent. Men det skiter dom i. Står ”påminnelse skickad” i tracking informationen.

Så inget email. Inget fysiskt brev till adressen. Endast sms och sen går det tillbaka med avgift som konsekvens?
Citera
2025-06-06, 17:46
Avstängd
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Så är det, dhl tar 59 kr för en retur och sedan måste ju paketet postas om = 59 kr så jag tar 118 kr av kunderna för outhämtat paket. DHL tjänar alltså pengar på att kunder inte får ut paketen och jag är inte så nöjd med det konceptet. Dessutom drog de ner hämt-tiden till 7 dagar vilket är katastrofalt kort och då tjänar de ännu mer pengar.

Har sagt att jag vill ha retur på detta. Så hoppas de inte postar om det. Då får de dra de 59 kr från de retunerade pengarna.

DHL verkar vara ett skitföretag precis som post nord.
Citera
2025-06-06, 18:21
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Har sagt att jag vill ha retur på detta. Så hoppas de inte postar om det. Då får de dra de 59 kr från de retunerade pengarna.

DHL verkar vara ett skitföretag precis som post nord.
Jag postar 1000-tals paket med dhl och postnord varje månad. 99% fungerar perfekt, det är två utmärkta företag.

Med tanke på att ett enda vykort till Finland kostar 44 kr i porto så är dhls pris till mig 51 kr paket 3 kg inklusive försäkring upp till 1500 kr fantastiskt billigt. Nästan alla kommer fram nästa dag. De kommer att få fason även på boxarna.
Citera
2025-11-09, 09:34
Medlem
godboys avatar
Tycker paketboxar är grymt bra, enkelt och lätt att hämta ut. Jag har aldrig haft bekymmer med boxarna. Nu har jag aldrig fått något till Post Nords boxar förrän till nu, det ska komma i mitten på nästa vecka så får se hur det funkar. Annars gillar jag Instabox och Budbee bäst. De boxarna finns ju alltid inomhus på köpcenter och butiker vilket gör dem lite säkrare och dessutom utsätts de inte för väder och vind eller apor som försöker bryta upp boxarna.
Citera
2025-11-22, 10:08
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Tycker paketboxar är grymt bra, enkelt och lätt att hämta ut. Jag har aldrig haft bekymmer med boxarna. Nu har jag aldrig fått något till Post Nords boxar förrän till nu, det ska komma i mitten på nästa vecka så får se hur det funkar. Annars gillar jag Instabox och Budbee bäst. De boxarna finns ju alltid inomhus på köpcenter och butiker vilket gör dem lite säkrare och dessutom utsätts de inte för väder och vind eller apor som försöker bryta upp boxarna.

Enda fördelen med postens boxar är att dom står utomhus, nackdelen är att du behöver använda appen och slå igång bluetooth men jag har inte haft problem hitills, men jag föredrar instabox och budbee för där räcker bara en kod.

Dock verkar det vara rätt så safe, har inte hört om att dom blir drabbade av inbrott stup i ett måste ju vara rätt värdelöst då man inte vet vilka luckor är tomma eller inte.
Citera
2025-11-22, 10:27
Medlem
eldrattans avatar
Nu när det börjar närma sig jul så brukar postboxstölderna öka dramatiskt . Rumänsk julkalender.
Citera
2025-11-23, 20:52
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Nu när det börjar närma sig jul så brukar postboxstölderna öka dramatiskt . Rumänsk julkalender.

Skitsnack, återigen detta måste vara väldigt sällsynt...
Citera
2025-11-23, 20:54
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Skitsnack, återigen detta måste vara väldigt sällsynt...

Nejdå, förstår att du laddar upp inför årets julkalender och vill ha dina lucköppningar ifred. "fördelen med postnord är att dom står utomhus". Förstår du varför många paketboxar medvetet väljs att ställas inomhus? Anledningen till att en del står utanför beror helt enkelt på platsbrist. Haha!
Citera
2025-11-23, 20:55
Medlem
Vansterpartiets avatar
Paketboxar är suveräna, slipper man vänta på pensionärer som ska köpa lotter med mynt eller tjockisar som köper korv.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in