Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-06-05, 16:31
Avstängd
bithaxs avatar
Så jag beställde ett paket från en e-handlare i Malmö. Tydligen gick det via DHL och inte till ombud utan till en box by default. Denhär boxen, ”iBoxen” kräver att man installerar deras app såklart. Men sedan så dyker inte försändelsen upp i appen.

Då visar det sig att jag av misstag använt ett gammalt telefonnummer som auto-ifylldes av min webbläsare.

Och det är här det skiter sig, för trots att appen har en funktion att lägga till ytterligare telefonnummer så funkar inte detta. Och när man ringer supporten så säger de bara att de inte kan hjälpa till med att byta nummer ”av säkerhetsskäl”.

Och butiken säger att DHL tar ”flera hundra kronor” för att uppdatera en adress.

Så vi kom fram till att den smidigaste lösningen var att låta paketet gå tillbaka och sedan får jag beställa igen.

Men asså helvete vad krångligt det ska vara!
Dethär med boxar känns också som en produkt som ingen egentligen behöver, men som skapar massa strul i onödan.

Varje leverantör har sin egen app som man måste installera också. Ska det verkligen vara nödvändigt? Kunde de inte bara skicka en kod med i orderbekräftelsen? Det finns säkert någon som gör detta, så det gör ju också att det finns massa olika sätt som olika boxar fungerar på.
Citera
2025-06-05, 16:35
Medlem
7hhhs avatar
"Jag begick ett misstag, och därför suger dessa leveranstjänster"
Citera
2025-06-05, 16:37
Avstängd
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 7hhh

Nä men för att ingen kan hjälpa en om man begår något misstag eller får något problem.

Hade det varit på ica så hade det bara varit att gå dit och visa körkortet.
Senast redigerad av bithax 2025-06-05 kl. 16:42.
Citera
2025-06-05, 16:49
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 7hhh
Att begå misstag är mänskligt, dessa appar tar ingen höjd för att det är just människor som använder dem. Därav blir det omöjligt att hantera när något sånt här händer.
Citera
2025-06-05, 16:58
Medlem
Sereenas avatar
iBoxen's app var ganska seg att få ordning på, och har inte fått nåt i PostMord's box än, men jag tar box över ombud alla dagar (nu när vi har portkod så är earlybird ett toppval med).
Slippa stå i kö osv, och för vissa boxföretag så kan jag välja en box lite längre bort som är öppen dygnet runt om jag vill.
Citera
2025-06-05, 17:01
Medlem
Baisianuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Då visar det sig att jag av misstag
Handhavandefel, alltså. Felet är inte hos appen utan hos din uppmärksamhet. Sånt går aldrig att bygga bort oavsett vilka säkerhetssteg man använder. En liten del av användarna klarar inte av att hålla fokus under den tiden det tar att hantera appen och det får landa på dem själva.

Instaboxarna är ett bra system för den absoluta majoriteten av normalbegåvade.
Citera
2025-06-05, 17:05
Knepiga krångliga appar är definitivt något att gnälla på, inte bara handhavandefel. En bra app är förlåtande för om man också missförstår och fumlar.

Det är som parkeringsapparna, en del verkar vara ihopsatta av mindre begåvade människor

Paketapparna behöver väl någon slags identifikation, och integreringen av bankid är antagligen lite trixig att få till smidigt

Mina 5 öre.

Men gud vad jag uppskattar paketboxar, orka med ombud, stå i kö och interagera med folk i onödan
Citera
2025-06-05, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Varje leverantör har sin egen app som man måste installera också. Ska det verkligen vara nödvändigt? Kunde de inte bara skicka en kod med i orderbekräftelsen? Det finns säkert någon som gör detta, så det gör ju också att det finns massa olika sätt som olika boxar fungerar på.

Instabox gör ungefär så - ingen app behövs, bara en 8-siffrig kod. Denna kan säljaren kommunicera via mail (vilket Amazon gör) men standardförfarandet är annars att skicka den via SMS. Om man skrivit fel telefonnummer ska det enligt deras supportsidor gå att ändra så länge man har tillgång till mailadressen som beställningen gjordes från (förhoppningsvis med någon procedur som inte bara litar på avsändaradressen utan även bekräftar att man verkligen kan ta emot mail på adressen).
Citera
2025-06-05, 17:19
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Instabox gör ungefär så - ingen app behövs, bara en 8-siffrig kod. Denna kan säljaren kommunicera via mail (vilket Amazon gör) men standardförfarandet är annars att skicka den via SMS. Om man skrivit fel telefonnummer ska det enligt deras supportsidor gå att ändra så länge man har tillgång till mailadressen som beställningen gjordes från (förhoppningsvis med någon procedur som inte bara litar på avsändaradressen utan även bekräftar att man verkligen kan ta emot mail på adressen).

Man behöver bekräfta registreringen i iBoxen appen med kod som man få som SMS till det nummer man fyller i.

För mig så vägrade appen gå vidare när jag fyllt i allt utan att jagg startade om telefonen och appen/sidan var inte allt för smidigt utformad.
Hittills har jag bara fått DHL/iBoxen när jag beställt skalpellblad.
Citera
2025-06-05, 17:22
Avstängd
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baisianus
Handhavandefel, alltså. Felet är inte hos appen utan hos din uppmärksamhet. Sånt går aldrig att bygga bort oavsett vilka säkerhetssteg man använder. En liten del av användarna klarar inte av att hålla fokus under den tiden det tar att hantera appen och det får landa på dem själva.

Instaboxarna är ett bra system för den absoluta majoriteten av normalbegåvade.

Du får väl vänta tills du någon dag gör något fel. Det kan hända alla. Då får du uppleva den obefintliga supporten och frustrationen av att inget går att göra.
Citera
2025-06-05, 17:24
Avstängd
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Man behöver bekräfta registreringen i iBoxen appen med kod som man få som SMS till det nummer man fyller i.

För mig så vägrade appen gå vidare när jag fyllt i allt utan att jagg startade om telefonen och appen/sidan var inte allt för smidigt utformad.
Hittills har jag bara fått DHL/iBoxen när jag beställt skalpellblad.

Jo men det numret måste också stämma med det nummer du fyllt i hos e-handlaren annars kopplar den inte det. Så telefonnumret är ditt kundnummer.
Citera
2025-06-05, 17:42
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Det är ju ditt eget ansvar att fylla i rätt uppgifter innan du avslutar en beställning. Att det är krångligt som fan att ändra är ju för din egen säkerhets skull. Det ska man väl inte gnälla på.
Senast redigerad av Whatelseshouldi 2025-06-05 kl. 17:44.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in