Citat:
Nu är det nästa dag och jag är tillbaka från min vilopaus som Andreas-yi så snällt bad om för att ge dig en dos med analyser som du kanske denna gång inte lyckas hala dig ur som en blöt tvål!
Är det något som det finns fog för att hävda 100% sannolikhet om, så är det medvetandets existens. Själva vittnesmålet om en subjektiv upplevelse är i sig ett bevis på att medvetandet existerar. Du kan inte överhuvudtaget fundera på om medvetandet existerar, utan att vara medveten.
Att folk verkligen har en subjektiv upplevelse på riktigt när de säger att de upplever Gud, är inget jag motsätter mig.
Det är dock inte jämförbart med upplevelsen av att vara medveten, som i sig kräver att man är just medveten. Upplevelsen av Gud kräver inte att en gud faktiskt existerar i den objektiva verkligheten.
Att folk verkligen har en subjektiv upplevelse på riktigt när de säger att de upplever Gud, är inget jag motsätter mig.
Det är dock inte jämförbart med upplevelsen av att vara medveten, som i sig kräver att man är just medveten. Upplevelsen av Gud kräver inte att en gud faktiskt existerar i den objektiva verkligheten.
Något som jag märker med dig och många andra ateister, är att ni argumenterar inte för att det kanske finns en gud men bevisen är otillräckliga, det verkar som att ni argumenterar för att det inte finns en gud, och det faktumet är uppenbart
Ni påstår att ni följer bevisen, men när ni får bevis så handlar det inte om att analysera bevisen, utan istället attackera bevisen
Det var aldrig en tanke på "vad betyder det här", utan istället "varför är det här beviset falskt"
Det är en vinklad världsbild, där slutsatsen är redan bestämd, frågan är bara hur man ska förklara den
Det är denna psykologiska låsning som jag ser hos dig, som jag tror Andreas-yi också försöker få dig att se, men svårigheten blir att låsa upp en sån här sak i någons psyke är inte alltid så lätt
Och inte nog med det, låsningen är fördelaktig för dig!
Den låter dig få status i detta samhälle där ateism nu har blivit ett sätt att måla upp sig som "smart" utan att faktiskt behöva göra någonting eller egentligen vara smart
Det låter dig känna dig överlägsen icke-ateister, något som är lockande för alla psyken, för vem vill inte vara överlägsen, visst?
Men det här sättet att ignorera logik till din egen vinning kommer inte fungera för alltid
Det kommer att komma en dag, där du kommer att inse vad du har gjort, och där du kommer ångra dig!
Jag vill förhindra det här, inte för att attackera dig eller för att förolämpa dig på olika sätt, utan för att jag bryr mig, jag vill inte att någon ska missa det som komma skall
Senast redigerad av bakelsernassmak 2025-11-22 kl. 09:30.
Senast redigerad av bakelsernassmak 2025-11-22 kl. 09:30.