Citat:
Ursprungligen postat av
WordWarrior
Kommer från en släkt och familj där det är självklart med en högre akademisk utbildning. Har personligen inte känt mig utsatt för stress och press på grund av detta. Kanske för att jag levde upp till förväntningarna, vad vet jag? På släktmiddagarna diskuteras flitigt yrkesmässiga framgångar, och mina barns pågående universitetsutbildningar. Jag tycker att det är bra att familj och släkt sporrar varandra till framgång och välstånd, men är det en socioekonomisk livsstil? Har inte tänkt på det tidigare.
Topic: är det en socioekonomisk livsstil och vad tycker ni i så fall om den? Bra och dåligt?
Uppmuntra andra kan man väl göra, men att pressa andra direkt eller indirekt känns fel.
Även en indirekt press kan ju leda till att folk mår förbannat dåligt, och det gäller ju inte bara en eventuell akademisk karriär.
Jag vet många lantbrukare som mer eller mindre blivit tvingade av social press att ta över en släktgård och vars liv blivit förstörda pga av det.
Och jag vet folk som mått sjukt dåligt av den sociala pressen inom familjen att ta en högra akademisk utbildning när man egentligen inte vill, eller kanske ens är lämpad för det.
Positiv uppmuntran, absolut bra. Direkt eller indirekt press, absolut dåligt.