Flashback bygger pepparkakshus!
2025-11-17, 19:18
Medlem
ruskinarmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Kommer från en släkt och familj där det är självklart med en högre akademisk utbildning. Har personligen inte känt mig utsatt för stress och press på grund av detta. Kanske för att jag levde upp till förväntningarna, vad vet jag? På släktmiddagarna diskuteras flitigt yrkesmässiga framgångar, och mina barns pågående universitetsutbildningar. Jag tycker att det är bra att familj och släkt sporrar varandra till framgång och välstånd, men är det en socioekonomisk livsstil? Har inte tänkt på det tidigare.

Topic: är det en socioekonomisk livsstil och vad tycker ni i så fall om den? Bra och dåligt?

Såkallade "släktmiddagar" är en WT-markör, eller snarare tattar-markör.

Vi högutbildade håller inte på med sånt trams. Var och en äter sin egen middag i sina respektive hem.
Ses gör man begravningar och så skiljs man åt efter akten.
Det är väl mest tattare och annat löst folk som ses på gapiga släktsammankomster och skryter om sina efterblivna avkommor.

Nej... UT.
Senast redigerad av ruskinarms 2025-11-17 kl. 19:20.
Citera
2025-11-18, 12:15
Medlem
Absolut ingen livsstil. Att vara ”högutbildad” dvs ha eftergymnasial utbildning är standard nuförtiden pga den allmänna devalveringen av utbildningars värde och nivå. Vilka simpla utbildningar som helst organiseras numera inom ramen för högskolan, så det säger absolut ingenting. Det som sticker ut är snarare att inte ha högskoleutbildning. Då är chansen ganska stor att man har med en sprutnarkoman att göra.
Citera
2025-11-21, 23:31
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mylstrupidius2
Du missförstod mig. Låt mig pröva igen. Universitetsexamen har tappat sin status delvis p g a att så många i Sverige har en universitetsutbildning, t o m poliser t ex. Du kommer oftast inte tjäna mer pengar. Det är inte säkert det leder till jobb eller en bra karriär, t ex lärare som ser sig slagna av obehöriga i jobbjakten. Du blir antagligen inte smartare, Ugglas har en allmänbildning som slår många utbildade. Nobel blev odödlig utan utbildning. Incitamenten för att påverka sina barn i dina ordalag är borta, låt dem välja själv.

Tack för ditt förtydligande, men jag har förmodligen inte missförstått dig. Vissa examina har låg status, och andra har högre status eller kvalitet. Håller med om examensinflation från mindre högskolor och universitet, i synnerhet inom samhällsvetenskap eller humaniora. Själv har jag avlagt mina examina hos de största och mest erkända universiteten. Inom medicin. Visst, man kan bli framgångsrik företagare utan examen, men för egen del utgör mina examina inte bara ekonomisk nytta, utan är även ett sätt att tillfredsställa min törst efter kunskap och vetande.
Citat:
Incitamenten för att påverka sina barn i dina ordalag är borta, låt dem välja själv.

De har valt själva och pluggar till civilingenjörer båda två.
Senast redigerad av WordWarrior 2025-11-21 kl. 23:43.
Citera
2025-11-21, 23:55
Medlem
Hur man blir uppväxt.
Typ klarar inget annat.
Eller väldigt svårt att bli något annat än vad föräldrar pratar om som är deras verklighet , då måste man ha ett eget intresse.
Lättaste vägen det man blivit lärd.
Fotbollsproffs hela släkten hehe
Så anlag för det annars skiter man nog i högskolan om man är dyslektiker eller nått.
Även om alla är akademiker.
Senast redigerad av troligengud 2025-11-22 kl. 00:00.
Citera
2025-11-22, 00:05
Medlem
Citat:
Kommer från en släkt och familj där det är självklart med en högre akademisk utbildning. Har personligen inte känt mig utsatt för stress och press på grund av detta. Kanske för att jag levde upp till förväntningarna, vad vet jag? På släktmiddagarna diskuteras flitigt yrkesmässiga framgångar, och mina barns pågående universitetsutbildningar. Jag tycker att det är bra att familj och släkt sporrar varandra till framgång och välstånd, men är det en socioekonomisk livsstil? Har inte tänkt på det tidigare.

Topic: är det en socioekonomisk livsstil och vad tycker ni i så fall om den? Bra och dåligt?

"Högre akademisk utbildning"

Räknar du dit beteeendevetare och socionom?

Det är ju som att läsa på universitet med frigolithjälm och vuxenblöja.
Citera
2025-11-22, 00:13
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkestpassenger
"Högre akademisk utbildning"

Det är ju som att läsa på universitet med frigolithjälm och vuxenblöja.

Citat:
Har redan besvarat den frågan med ett tydligt NEJ.
Citera
2025-11-22, 00:24
Medlem
Citat:
Har redan besvarat den frågan med ett tydligt NEJ.

Det var en skämtsam fråga. Vet din åsikt i frågan.
Citera
2025-11-23, 09:09
Medlem
Citat:
Tack för ditt förtydligande, men jag har förmodligen inte missförstått dig. Vissa examina har låg status, och andra har högre status eller kvalitet. Håller med om examensinflation från mindre högskolor och universitet, i synnerhet inom samhällsvetenskap eller humaniora. Själv har jag avlagt mina examina hos de största och mest erkända universiteten. Inom medicin. Visst, man kan bli framgångsrik företagare utan examen, men för egen del utgör mina examina inte bara ekonomisk nytta, utan är även ett sätt att tillfredsställa min törst efter kunskap och vetande.

De har valt själva och pluggar till civilingenjörer båda två.

Aha inom medicin. Detta förklarar alla mina funderingar.
Citera
2025-11-25, 10:26
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:

Nej, det tror jag inte. Känns som om det är mer värt att ha en ordentlig yrkesutbildning än att ha pluggat något flum på högskolan.

Det är ju inte direkt att förskolelärarna åker med porsche och har kostym på sig eller att bibliotekarien har en hög social status. Att ha arbetat sig uppåt på ett företag eller kanske driva ett eget framgångsrikt företag ser jag som betydligt finare.
Citera
2025-11-25, 10:45
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:

Uppmuntra andra kan man väl göra, men att pressa andra direkt eller indirekt känns fel.
Även en indirekt press kan ju leda till att folk mår förbannat dåligt, och det gäller ju inte bara en eventuell akademisk karriär.
Jag vet många lantbrukare som mer eller mindre blivit tvingade av social press att ta över en släktgård och vars liv blivit förstörda pga av det.
Och jag vet folk som mått sjukt dåligt av den sociala pressen inom familjen att ta en högra akademisk utbildning när man egentligen inte vill, eller kanske ens är lämpad för det.

Positiv uppmuntran, absolut bra. Direkt eller indirekt press, absolut dåligt.
Citera
2025-11-27, 21:41
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruskinarms
Såkallade "släktmiddagar" är en WT-markör, eller snarare tattar-markör.
Det stämmer inte. Däremot kan de vara jävligt tråkiga i vissa fall. Har dock några yngre släktingar som gillar att festa loss. Det gillar jag, och gubbfan hänger gärna på...
Citera
2025-11-27, 21:44
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Uppmuntra andra kan man väl göra, men att pressa andra direkt eller indirekt känns fel.
Även en indirekt press kan ju leda till att folk mår förbannat dåligt, och det gäller ju inte bara en eventuell akademisk karriär.
Jag vet många lantbrukare som mer eller mindre blivit tvingade av social press att ta över en släktgård och vars liv blivit förstörda pga av det.
Och jag vet folk som mått sjukt dåligt av den sociala pressen inom familjen att ta en högra akademisk utbildning när man egentligen inte vill, eller kanske ens är lämpad för det.

Positiv uppmuntran, absolut bra. Direkt eller indirekt press, absolut dåligt.

Det stämmer, men vi alla kan behöva lite subtil indirekt press ibland. Man vill ju kunna se sitt eget ansikte i spegeln utan att skämmas. Eller hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in