Citat:
Ursprungligen postat av
WordWarrior
Kommer från en släkt och familj där det är självklart med en högre akademisk utbildning. Har personligen inte känt mig utsatt för stress och press på grund av detta. Kanske för att jag levde upp till förväntningarna, vad vet jag? På släktmiddagarna diskuteras flitigt yrkesmässiga framgångar, och mina barns pågående universitetsutbildningar. Jag tycker att det är bra att familj och släkt sporrar varandra till framgång och välstånd, men är det en socioekonomisk livsstil? Har inte tänkt på det tidigare.
Topic: är det en socioekonomisk livsstil och vad tycker ni i så fall om den? Bra och dåligt?
Uttrycket ”socioekonomisk livsstil” beskriver ett mönster där ekonomisk ställning, utbildningsnivå och sociala värderingar samverkar och präglar hur en grupp lever, tänker och värderar framgång. Det är alltså inte bara en socioekonomisk position, utan en livsstil som uttrycker den, genom värderingar, umgänge och prioriteringar. Så, ja, det du beskriver kan kallas en socio-ekonomisk livsstil.
Det perspektivet har - precis som alla livsperspektiv har - både fördelar och nackdelar; bara sin egna form av dom.
Fördelar inkluderar relativt ofta ekonomisk trygghet, utbildningskapital, social nätverk och resurser, kulturell trygghet och självförverkligande, och i vissa fall hälsosamma livsttilsval.
Nackdelarna kan vara prestationspress, social homogenitet, risk för överidentitet, kulturell elitism, mindre flexibilitet i livsval m.m.